Side 1 af 1
Overspænding perioisk
: søn 30. mar 2025 14:26
af carsten@scales.dk
Hej.
Jeg har periodisk overspænding på min C4 1,6 hdi fra 2016.
Nogle gange måler jeg det til 15,2 Volt i tomgang. Andre dage er den Normal på ca 13,8. Når den så er på de 13,8 og jeg slipper speederen i fart kommer den op på +15 v med det samme.
Nogle forslag til hvor jeg skal starte? Eller nogle der har haft samme fejl.?
Bilen har kun kørt 36.000 km.
Mvh Carsten
Re: Overspænding perioisk
: man 31. mar 2025 09:17
af SRO
Spændingsregulator i generator, spændingsreguleringssignal fra motorstyring.
Re: Overspænding perioisk
: man 31. mar 2025 18:19
af carsten@scales.dk
Ok tak for svar. Så er det vel bare at håbe på det er Spændingsregulator og få målt den efter hvis det ellers er muligt??
Re: Overspænding perioisk
: tirs 1. apr 2025 00:07
af SRO
Jo, det burde være muligt at måle sig frem til fejlårsagen :-)
Re: Overspænding perioisk
: tors 30. okt 2025 12:30
af carsten@scales.dk
Et nyt batteri har løst mit problem. Bilen har startet fint, også i koldt vejr. Hvile spænding har også været ok. Men både en Temu og en prof batteritester sagde batteriet var dårligt.
Jeg gætter på det så ikke har kunne tage ordenligt imod strøm fra genartor og det har så drillet Styreenheden som bare har hældt på med øget spænding som resultat.
Nu kommer spænding kun over 15V når jeg motor bremser, ellers er den på max 14,5-14,6
Re: Overspænding perioisk
: tors 30. okt 2025 17:07
af SRO
carsten@scales.dk skrev: ↑tors 30. okt 2025 12:30
Et nyt batteri har løst mit problem. Bilen har startet fint, også i koldt vejr. Hvile spænding har også været ok. Men både en Temu og en prof batteritester sagde batteriet var dårligt.
Dejligt at du har fået løst problemstillingen.
Når du tester med en batteritester, skal batteriet være fuldt opladet, da du ellers ikke kan regne med resultatet
Jeg gætter på det så ikke har kunne tage ordenligt imod strøm fra genartor og det har så drillet Styreenheden som bare har hældt på med øget spænding som resultat.
det tænker jeg ikke umiddelbart, idet der styres på spændingsniveauet, men jeg kan da tage fejl. Hvordan tænker du, at det du nævner skulle forekomme?
Nu kommer spænding kun over 15V når jeg motor bremser, ellers er den på max 14,5-14,6
Er det målt med et multimeter, tester eller lignende eller hvordan og hvor aflæser du det?
15V er lidt højt højt og kan gå ud over levetid på dine pærer. Er det kortvarigt eller hele tiden, når du motorbremser?