“Risk of particle filter block” bliver ved at poppe op

Besvar
esbvall
Geografisk sted: Hovedstadsområdet
Diagbox: Nej
Kontakt:

“Risk of particle filter block” bliver ved at poppe op

Ulæst indlæg af esbvall » ons 2. okt 2024 20:37

Kære forum

Vores C4 fik pludselig en fejl med “Risk of particle filter block” ved opstart, så vi valgte at tage ud til en erfaren citroen-mekaniker med en PSA-tester for at få stillet en diagnose:

“Det er gløderørene. Fejlkoden er for gløderørsrelæet, men det betyder næsten altid at det er gløderørene, den er gal med. Partikelfilteret er til gengæld ok (30%) og eolysbeholdning ser også ok ud. Den regenererer måske lidt ofte.”

Vi havde heldigvis en der kunne skifte gløderørene for os, men fejlen popper stadig op og han kunne ikke se fejlen på sin alm. ODB-tester

Spørgsmålet er om der er en fejl som skal slettes manuelt i Diagbox ude på PSA-værkstedet eller om vi kan nøjes med at tage en lang tur på motorvejen. Hvad siger jeres erfaring?

Bilen er en C4 fra 2010 (1.6 HDi = gammel model).

Håber I kan hjælpe.
---------------
Sara Valløe :whistle:
Brønshøj
C4 1,6 HDi 2010 (den gamle model)

Lars4733
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: “Risk of particle filter block” bliver ved at poppe op

Ulæst indlæg af Lars4733 » ons 2. okt 2024 21:10

Jeg synes altid de har den fejl, det havde min 1.6 HDi Peugeot 407 også, men den kunne stadig regenerere filteret.

Jeg er ikke sikker på om din bil reelt har føler for eolys i tanken, den kan være tom uden bilen ved det..
Det er værd at undersøge, for det skal jo være der og virke for at filteret virker.

Nu kender jeg ikke Jeres kørestil, men den har en hel del at sige for hvor meget filteret stopper til..

esbvall
Geografisk sted: Hovedstadsområdet
Diagbox: Nej
Kontakt:

Ulæst indlæg af esbvall » tors 3. okt 2024 13:59

Nu har vi kørt et par ture på motorvejen efter skift af gløderør, men fejlen dukker fortsat op.

Jeg er ude efter jeres erfaringer med, hvilken vej vi bør gå herfra (-:

• 1) Jeg læste et andet sted at fejlmeddelelsen skyldes at regenerering har været afbrudt tre gange. Men kan det defekte gløderør alligevel have trigget en memoryfejl i ECU'en (som evt. kun kan ses/slettes med PSA-tester), der afholder regenereringen fra at gå igang?
  • 2) Skal vi kigge videre på eolys tanken? Bilen har som Lars er inde på ikke måler på eolys tanken, status er angiveligt baseret på kørte kilometer siden sidste skift.
  • 3) Det skal bemærkes at vi fandt ét defekt gløderør ved skift, men der var også et som ikke kunne komme ud så det sidder der stadig. Med andre ord, vi tror skurken er fundet - men måske man også bør måle på det sidste rør og se om det rent faktisk virker?
Eller skal vi bare som du nævner Lars acceptere at det er en hyppigt forekommende fejl og så kigge os om efter en anden indikator for, hvornår der reelt er noget i vejen med partikelfilteret - evt. noget vi kan se med en helt almindelig obd-tester?

Gode råd modtages med kyshånd!
---------------
Sara Valløe :whistle:
Brønshøj
C4 1,6 HDi 2010 (den gamle model)

Lars4733
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » tors 3. okt 2024 14:27

Da jeg oplevede tilsvarende kunne jeg med Diagbox tester nulstille filteret og additivtilsætningen, så kørte bilen fejlfrit igen..

Min udfordring var reelt at jeg kørte for pænt på motorvejen, så hver 2-3 måned fik jeg fejlen hvis ikke jeg enten kørte godt til eller brugte additiv ved tankning - a la BellAdd City og ind i mellem en partikelfilterrens via tanken..

Besvar