BSI / BSM problemer

Besvar
Offenberg
Indlæg: 1
Tilmeldt: ons 27. mar 2024 08:24
Kontakt:

BSI / BSM problemer

Ulæst indlæg af Offenberg » ons 27. mar 2024 08:32

Jeg fandt lige denne gruppe, og håber der er noget der har 100% styr på BSI og BSM,
Hvilke ting styre BSI'en
Hvilke ting styre BSM'en

For sagen er den af vore bil (C4 Grand picasso 1,6 blueHDI 120 fra 15, manual gear)
virker som om den er gået I nødprogram, da den har mistet "pusten" og ikke kan trække ordentligt, selv i frigear kan den ikke kommer over 2500 omdrejninger
Den har fået renset begge partikelfilter, de har været afmonteter og hos et firma der gjorde det, den har fået skiftet EGR ventil samt luftmængdemåler, de de melde fejl, og alle 3 er blevet resettet via en computer (og melder ikke fejl mere)
Men det har ikke hjulpet
Nu siger min mekanikker så af det er BSI'en, der skal skiftes, (da den melder fejl) og peger på den ude i motorrummet, og siger den kan skiftes 1-til-1 uden Kodning med en med samme nummer

Og det er her jeg ikke kan få det til af hænge sammen:
for kan læse af den i motorrummet kan skiftes 1-til-1 men den hedder BSM og ikke BSI, mens BSI'en sidder inde i bilen og kan IKKE skiftes 1-til-1

Jeg har kigget efter en "ny" brugt BSM der også hedder 9810296280
Og kan se den både kan fås hvor den hedder :
BSM-04-01 og BSM-03-01 hvad er forskellen
Håber virkelig der er en der er 100% kyndi og kan svare
På forhånd tak

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: BSI / BSM problemer

Ulæst indlæg af SRO » lør 30. mar 2024 22:03

Du har helt ret. BSM'en er din batteriboks, der normalt er monteret i motorrummet - og BSI'en sidder normalt inde i bilen.

Inden du ofrer mere på gætværk fra din mekaniker, som jeg formoder har været inde over filterrens mv. så kan du overveje at få en second opinion.

Hvor i landet befinder du dig - måske nogen herinde kan anbefale et værksted, hvor de fejlsøger på bilerne. Det kan meget vel være, at din mekaniker har ret, men en BSI samt kodning går de jo ikke gratis.... det bliver vel hurtigt kr. 10.000 tænker jeg.

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: BSI / BSM problemer

Ulæst indlæg af SRO » lør 30. mar 2024 22:05

PS. Hvis din BSM skal udskiftes.... når der er fejlsøgt på bilen, så køb en ny. De plejer at koste kr. 1500-2000 plus arbejdsløn, så med mindre det er helt anderledes på din bilmodel, så er det jo ikke en formue - det ér jo bare dyrt at have bil og elektronikkomponenter skal man tænke sig om en ekstra gang inden man køber brugt.

Besvar