Automatisk bagklap vil pludselig ikke virke

Besvar
DYVAL
Indlæg: 5
Tilmeldt: tors 5. nov 2020 20:45
Kontakt:

Automatisk bagklap vil pludselig ikke virke

Ulæst indlæg af DYVAL » ons 7. feb 2024 15:09

Hejsa,

Min Automatiske bagklap vil pludselig ikke gå op og i automatisk.

Den gør ingen ting når jeg trykker på den midterste knap på nøglen.

Hvis jeg trykker på håndtaget på selv bagklappen, så popper den lidt ud men den åbner ikke.

Når jeg så vil åbne den manuelt så er den stram og det er endnu værre når den skal ned igen.

Knappen indvendig i bagklappen til at lukke den igen med gør heller ingen ting.

Jeg har anhængertræk og tænkte lidt på om det kan være det der er en fejl på, så elektronikken tror der er konstant anhænger på.
Jeg ville så for at fejlsøge pille sikringen ud til anhængertrækket (jeg ved ikke om det ville virke), men man skal da være utrolig dygtig for at komme ind til de sikringer, så det opgav jeg igen.

Måske man kunne afkoble stikket til anhængertrækket et sted, ved bare ikke hvor.

Nogle der har nogle gode ideer?

Mvh
Anders

John59
Indlæg: 135
Tilmeldt: tors 3. aug 2023 13:31
Kontakt:

Re: Automatisk bagklap vil pludselig ikke virke

Ulæst indlæg af John59 » ons 7. feb 2024 16:56

Prøv med lidt WD40 i hængslerne. ;-) Har du tjekket om der er strøm på klappens motor?

cit-rotti
Indlæg: 174
Tilmeldt: ons 26. dec 2018 17:36
Geografisk sted: Deutschland Würzburg
Diagbox: Ja
Version: 9.150 + ältere
Kontakt:

Re: Automatisk bagklap vil pludselig ikke virke

Ulæst indlæg af cit-rotti » ons 7. feb 2024 17:24

A diagnosis with the Diagbox and checking the relevant fuse is probably the first step in troubleshooting.

DYVAL
Indlæg: 5
Tilmeldt: tors 5. nov 2020 20:45
Kontakt:

Re: Automatisk bagklap vil pludselig ikke virke

Ulæst indlæg af DYVAL » ons 7. feb 2024 19:10

Jeg har allerede haft et ODBII stik på og den viser ingen fejlkoder.

Jeg syntes ikke der er en sikring til bagklappen.

Hvordan måler jeg om der er strøm til bagklappen, jeg har et voltmeter.

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Automatisk bagklap vil pludselig ikke virke

Ulæst indlæg af SRO » ons 7. feb 2024 22:38

Der skal være en sikring til bagklapsmotoren. Spørgsmålet er så bare hvilken sikringsboks den forsynes fra. Kig i instruktionsbogen.
Det er step et.

Når du er sikker på at sikringen ikke er sprunget kan du søge videre.... Du sætter den sorte ledning til stel og kan så teste om der kommer spænding på de enkelte ben med den røde probe.

Du kan dog også springe sikringstjekket over og blot måle på multistikket på motoren. Jeg vil gætte på, at der er konstant spænding (12V) til et af benene - formentlig en relativt "tyk" ledning.
Når du aktiverer knappen til åbne/lukke skal der kunne måles spænding på et af de andre ben, hvilket formentlig er en kort impuls.

Det kan også skyldes en dårlig stelforbindelse. Søg på Youtube efter noget i stil med "bad ground" - blot et eksempel: https://www.youtube.com/watch?v=Swz_LSU4-pk&t=104s
Youtube er oversvømmet med el-diagnosticeringsvideoer - nogle mere pædagogiske end andre. Det er blot at gå i gang og så prøve dig frem, når du har set noget der giver mening. Der er også meget skidt imellem, men sådan er det jo med Youtube.

Stelforbindelser er typisk gul/grøn ledning.

Besvar