Grand Picasso 2.0 HDi startproblem, højtrykspumpe ?

Besvar
DS-Reval
Indlæg: 6
Tilmeldt: ons 1. mar 2017 08:01
Kontakt:

Grand Picasso 2.0 HDi startproblem, højtrykspumpe ?

Ulæst indlæg af DS-Reval » lør 20. jan 2024 17:40

På årets næstsidste dag kom min kone at tanke ca. 7 l benzin på vores diesel C4 GP (I, 2006) på en næsten tom tank. Hun startede ikke, men vi fik den kørt til et værksted, som i januar tømte tanken og fyldte den ca. halvt op med diesel. Jeg kørte den selv hjem fra værkstedet, en ganske kort tur, alt virkede normalt, ingen mislyde eller noget. Derefter har den kun været brugt til ganske få småture, hvor alt også virkede normalt. Men sidste søndag, i frostvejr (vist ca. -10) ville den ikke starte. Jeg har før lagt mærke til, at det er som om den ikke går på alle cylindre i begyndelsen ved start i koldt vejr. Den kunne sikkert godt trænge til nye gløderør. Derfor forbandt jeg bare problemet med det meget kolde vejr og forsøgte ca. 10 gange at starte og ventede selvfølgelig mellem hvert startforsøg til lampen for gløderør slukkede. Men det var vist højest et par gange, at det virkede som om motoren gik i gang for derefter at dø ud efter få sekunder. Bagefter var den helt død, ingen reaktion overhovedet. Da jeg senere fik mulighed for at kigge nærmere på det, viser det sig, at sikringen til startmotoren er gået
Nu har jeg ikke lige en passende sikring ved hånden, så må vente med at forsøge videre, til jeg har skaffet det. Men jeg er kommet til at tænke på, om det kan have noget med benzinfadæsen at gøre, hvis værkstedet ikke har fået tømt tanken ordentligt. Jeg har læst en del om, hvad der kan gå i stykker ved benzin i dieselmotor. Først og fremmest højtrykspumpen til diesel, som kan risikere manglende smøring. Det står mig dog ikke klart, om den er elektrisk eller drives af selve motoren ? Hvis den drives af selve motoren kunne man vel forestille sig at motoren bliver sværere at tørne rundt, hvis pumpen går dårligere rundt p.g.a. manglende smøring. Hvilket igen kunne gøre at startmotoren kommer på overarbejde så dens sikring går. Men hvis højtrykspumpen udelukkende er elektrisk, så holder den årsagssammenhæng vel ikke ?

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Grand Picasso 2.0 HDi startproblem, højtrykspumpe ?

Ulæst indlæg af SRO » søn 21. jan 2024 19:04

Er sikringen den korrekte størrelse? - den sikrer kun mod for høj strøm gennem starterrelæet i/på startermotoren, så selv om bilens motor har været godt kold osv. burde det ikke kunne få sikringen til at springe.

Højtrykspumpen er typisk mekanisk og drives af bilens motor. Den producerer et tryk på godt 1800 bar.
Med forbehold for korrekt motor mv. er det formentlig denne: https://www.autodoc.dk/delphi/7788174

På den ene side smøres den af motorolien og selve stemplet i pumpen får også smøring af/via brændstoffet. Hvis du har kørt i bilen og alt virkede normalt, så er det nok ikke det der er årsagen...

Hvis ikke gløderørene er ok, hvilket du indikerer at de ikke er, så bør du overveje at udskifte dem. Hvis ikke de fungerer, så skal du ikke forvente at bilen kan starte ved -10°C.

DS-Reval
Indlæg: 6
Tilmeldt: ons 1. mar 2017 08:01
Kontakt:

Re: Grand Picasso 2.0 HDi startproblem, højtrykspumpe ?

Ulæst indlæg af DS-Reval » søn 21. jan 2024 21:09

Tak for svar, ja sikringen var korrekt størrelse 20A. Nå ja, det må jo være strømmen gennem relæet, 20A er jo alt for svagt til selve starteren. Mærkeligt, hvorfor den er gået. Jeg regner med at kunne skaffe en ny i morgen, så bliver det spændende at se, hvad der sker ved afprøvning. Det skulle endda blive plusgrader i de næste dage. Den kunne dog godt starte ved frost få dage før sikringen gik, men jeg kan ikke huske, hvor meget frost, der var den dag, den sidst startede. Men jeg håber da, at det bare er gløderørene.

DS-Reval
Indlæg: 6
Tilmeldt: ons 1. mar 2017 08:01
Kontakt:

Re: Grand Picasso 2.0 HDi startproblem, højtrykspumpe ?

Ulæst indlæg af DS-Reval » tirs 23. jan 2024 10:52

Tilbagemelding: med plusgrader og udskiftning af sikring startede den i første forsøg. Så det må være gløderør, der skal ses efter/udskiftes. Batteriet var dog heller ikke helt ladet op, den dag den ikke ville starte og sprang sikringen.

Besvar