Grand C4 Picasso II - Slør i aksel til styrehus

Besvar
poulsenj
Diagbox: Ja
Version: 9.125
Kontakt:

Grand C4 Picasso II - Slør i aksel til styrehus

Ulæst indlæg af poulsenj » tirs 1. aug 2023 14:15

Akslen fra styrehuset til ratstammen har et slør der giver klonk-lyde, mest ved lave hastigheder, over store ujævnheder eller ved forhjul i yderposition. Styretøjet er monteret på forbroen som er monteret på karosseriet via gummibøsninger. Derfor kan forbroen bevæge sig lidt og give disse lyde fra styrehusakslen.
Er der nogen der har set et sådant slør på deres bil? Skal hele styreagregatet skiftes eller kan man udskifte slidte dele?

På videoen i dette link har jeg fat i ratakslen for at vise hvor meget slør der er ved styrehuset:
https://streamable.com/6vdskw

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Grand C4 Picasso II - Slør i aksel til styrehus

Ulæst indlæg af SRO » ons 16. aug 2023 20:35

Der er da godt nok racerslør... MEGET :-)

Du kan formentlig godt finde reservedele til tandstangen, men det kræver værktøj at adskille/samle noget. Det kan næppe betale sig.
Du kan normalt få en ombyttertandstang for omkring kr. 4.000,- men om det er sådan til din specifikke model, er jo svært at sige.

Det undrer mig dog, at det virker til at der også er racerslør opadtil, dvs. i ratstammen.

Jeg ville undersøge det nærmere, inden jeg kastede penge efter noget.

Normalt er forbroen spændt direkte fast til bilen - og ikke via bøsninger. Er du helt sikker på, at du har kigget de rigtige steder for din vurdering? Forbroen er normalt med til at afstive bilen.

poulsenj
Diagbox: Ja
Version: 9.125
Kontakt:

Re: Grand C4 Picasso II - Slør i aksel til styrehus

Ulæst indlæg af poulsenj » tors 7. sep 2023 14:03

Ja, forbroen har 4 (ret stive) gummibøsninger som boltene går igennem, samt et beslag der går direkte til karosseriet.
Ombyttertandstang til ca 4500 kr. er umulige at opdrive for tiden, iflg. Refako kommer der ikke nok enheder retur til renovering.
Jeg spurgte om pris hos Citroën: 17.500 kr. for tandstangen, 3.300 kr. i arbejdsløn, 800 kr. til sporing - ialt 21.600 kr.
Jeg fandt en brugt tandstang fra en C4 Spacetourer 2018 i Portugal med lavere kilometertal.. Ca. 2.150 kr. leveret i Danmark. Jeg skiftede selv tandstangen, og nu kører bilen uden klonk-lyde.

Besvar