Ny dyse

Besvar
krikan
Indlæg: 14
Tilmeldt: fre 12. feb 2021 16:37
Kontakt:

Ny dyse

Ulæst indlæg af krikan » lør 28. jan 2023 10:54

Hej alle

For at gøre an lang historie kort... Bilen går intermitterende i limp mode. Melder ABS fejl pga. for lidt moment (torque). Samtidig er der en fejl på cylinder 2. Skifter dysen med en fabriksny. Nu kan jeg se at 'injection time' i cylinder 2 er lavere i forhold til de andre cylindre. Dette sker kun ved lavere omdrejninger. Ved > 2000 RPM injection time sig ud og bliver ens i alle cylindre. Samtidig melder Diagbox fejlen P12A4 (local/permanent fault 'Injector injects too much or remains jammed in open position). Bilen går nu ikke i limp mode længere, men går intermitterende i ABS fejl mode, hvor den slår dysen til cylinder 2 fra og motoren går dårligt. Det virker som om den lige giver cylinder 2 noget tid, hvor den egentlig kører ok, men da fejlen ikke løser sig selv slår den dysen fra og ABS fejlen kommer.

Billede viser den lave injection time i cylinder 2 ved tomgang:
IMG-5267.jpg
Jeg bytter så om på dyserne til cylinder 1 og 2. Samme fejl (både fejlkode og udmålt injection time) flytter sig så til cylinder 1. Jeg kan også tilføje at dyse/dyser er programmerede som de skal i Diagbox efter skift og byt. Jeg har også målt modstand i den nye dyse, modstanden er den samme som i de andre, gamle dyser. Den defekte dyse jeg udskiftede i første omgang har dog en betydeligt lavere modstand, så det er nok korrekt at den skulle skiftes ud.

Umiddelbart tænker jeg at der er to mulige grunde til ovenstående:

1. Den fabriksnye dyse er defekt

2. ECU'en kan ikke bruge koden til den nye dyse korrekt (AELJJG)

Planen er at prøve en anden ny dyse. Den første jeg har købt er en VDO/Siemens/Continental. Den nye jeg vil bestille er angiveligt 'Original', hvilket måske kan hjælpe, hvis det er fordi ECU'en ikke kan bruge koden ordentligt. Er der nogen der ved om det kan hjælpe at få Citroën til at opdatere ECU'en?

C4 GP 2012 1.6 HDi
VIN: VF7UA9HR8BJ805904
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.

krikan
Indlæg: 14
Tilmeldt: fre 12. feb 2021 16:37
Kontakt:

Re: Ny dyse

Ulæst indlæg af krikan » lør 28. jan 2023 15:14

Opdatering:
Jeg har nu prøvet den nye, originale, dyse. Fuldstændig samme problem.

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2393
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: Ny dyse

Ulæst indlæg af mikhan » lør 28. jan 2023 15:43

Du ved godt at PSA biler har "omvendt" cyl. rækkefølge end mange andre ???

Cyl/dyse 1 er nærmest svinghjulet. Nr. 4 er nærmest tandremmen.
Altså 1, 2, 3, 4 FRA svinghjulet ;) ;)
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

krikan
Indlæg: 14
Tilmeldt: fre 12. feb 2021 16:37
Kontakt:

Re: Ny dyse

Ulæst indlæg af krikan » lør 28. jan 2023 16:26

Tak for svar Mikael. Jo. Jeg kender rækkefølgen. Jeg fik jo også fjernet den rigtige defekte dyse og fejlen 'flytter' også med når jeg flyttede den nye dyse fra cylinder 2 til cylinder 1.

Jeg kan simpelthen ikke forstå hvad der er galt. Hvorfor sprøjter dysen for meget brændstof ind? Måske skal jeg ud og køre længere ture med bilen for at den kan kalibrere sig?

krikan
Indlæg: 14
Tilmeldt: fre 12. feb 2021 16:37
Kontakt:

Re: Ny dyse

Ulæst indlæg af krikan » lør 28. jan 2023 17:10

Kan det skyldes at de helt nye dyser ikke er sodet til så meget og derfor sprøjter meget mere diesel ud? Altså at det egentlig er de tre gamle der giver forholdsvis for lidt diesel?

krikan
Indlæg: 14
Tilmeldt: fre 12. feb 2021 16:37
Kontakt:

Re: Ny dyse

Ulæst indlæg af krikan » lør 28. jan 2023 17:53

Fandt lige det her i 'pack repair' menyen:
unnamed.jpg
Den nye dyse har ikke det delnummer. Det forklarer nok det hele. ECU'en skal opdateres.

Jeg vil gerne gøre det selv, men det virker noget besværligt. Er der nogen der ved hvordan eller hvor man kan finde en guide? Jeg har oprettet mig på citroën service hjemside, men er i tvivl om hvordan jeg finder filerne. Der er noget med at man skal købe tokens osv. Jeg kan heller ikke se hvordan jeg får filen ind i Diagbox?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.

cit-rotti
Indlæg: 174
Tilmeldt: ons 26. dec 2018 17:36
Geografisk sted: Deutschland Würzburg
Diagbox: Ja
Version: 9.150 + ältere
Kontakt:

Re: Ny dyse

Ulæst indlæg af cit-rotti » lør 28. jan 2023 18:18

"There is something about buying tokens and so on. "
Not only Citroen partners, but anyone who pays can work through the Service Hotline if they have the requirements and pay.
1. he must have a paid account with Citroen - for example to view spare parts etc....
2. the original Diagbox "Online" with the current update must be used - missing updates can be made up free of charge - the stolen and activated software or a software on VM does not work - these can only be operated offline.
3. an original VCI should be used, because with a China clone there is a risk that PSA will render it unusable when used online.
Various packages can be booked via the chargeable hotline - e.g. a "token" for a VIN and 7 days, etc.

Greetings Wolfgang

krikan
Indlæg: 14
Tilmeldt: fre 12. feb 2021 16:37
Kontakt:

Re: Ny dyse

Ulæst indlæg af krikan » lør 28. jan 2023 19:06

Thanks Wolfgang

I don’t have an original VCI. I guess it is too risky then. Will take it to an authorised dealer.

krikan
Indlæg: 14
Tilmeldt: fre 12. feb 2021 16:37
Kontakt:

Re: Ny dyse

Ulæst indlæg af krikan » man 6. feb 2023 23:52

Update

Nu har jeg skiftet alle fire dyser ud med nye. Ingen ABS fejl. Ingen dyse fejl. Skal til at have programmeret dyserne efter 2600-1600 RPM metoden som der står i Diagbox.

Eneste problem er nu at der kommer røg op omkring en af dyserne. Jeg spildte en del diesel ned i området da jeg skulle afmontere diesel retur slangen. Så måske er det bare det. Ellers må jeg i gang og rense godt op nede i hullerne.

Nogen der har tips til det i øvrigt? Vil helst undgå at købe et injector seat cleaning kit eller lignende.

SRO
Moderator
Indlæg: 1923
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Ny dyse

Ulæst indlæg af SRO » tirs 7. feb 2023 19:02

Kold motor: trykluft med en klud over der hvor du blæser - bremserens på - trykluft med en klud......

Hvis der er renset godt og dysen så kan konstateres utæt, er det måske samlet skævt, tilspænding ikke korrekt, flammeskiven defekt eller anlægsflade på topstykket beskadiget (skal så fræses).

krikan
Indlæg: 14
Tilmeldt: fre 12. feb 2021 16:37
Kontakt:

Re: Ny dyse

Ulæst indlæg af krikan » ons 8. feb 2023 18:51

Tak SRO. Fik kigget på det her til aften. Det var bare skruen til dyseholderen der ikke var strammet ordentligt 🫣
Jeg kan tilføje at jeg fandt ud af hvilken dyse det røg fra ved at koble ledningen fra. Så stoppede det med at ryge.

Den kører som en drøm nu med 4 nye dyser. Det er ikke lykkedes mig at få ECU’en til at opdatere/programmere dyserne. Det der hedder ‘programming of injectors’. Der bliver ved med at stå at der er foretaget 0 ‘complete programming operations’ selvom jeg følger instrukserne.

Ved ikke om der er nogen der har erfaring med det?

Besvar