"Too hot engine"og nu vil den ikke starte

Besvar
frolima
Indlæg: 1
Tilmeldt: man 9. jan 2023 20:06
Kontakt:

"Too hot engine"og nu vil den ikke starte

Ulæst indlæg af frolima » man 9. jan 2023 20:17

Hej alle
Min C4 Picasso (1,8 benzin fra 2007) kørte jeg ca 20 km motorvejskørsel i igår, jeg stopper op på en genbrugsstation og er ude af bilen i ca 5 minutter hvor den går i tomgang. Da jeg kommer tilbage bipper den og melder at "engine too hot". Jeg får stoppet og parkeret bilen og tager hjem.
I dag vil en kammerat og jeg kigge lidt på bilen. Nu vil den slet ikke starte, der er strøm og starteren kører. Den kommer med et enkelt host i ny og næ, men mere bliver det ikke til. Vi mistænker at det kan være benzinpumpen og har tjekket om alle sikringer er ok, det er de.
Er vi helt galt på den ?? Hvad er jeres mening ??
Mvh Frank

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: "Too hot engine"og nu vil den ikke starte

Ulæst indlæg af SRO » man 9. jan 2023 23:19

Hej Frank

Det vil jo desværre være det rene gætværk at komme med et bud på hvad det kan være. Der skal foretages fejlsøgning.

Det er jo reelt en mulighed, at motoren blev for varm, og det at den nu ikke kan starte er et uheldigt sammentræf, men måske er der en sammenhæng????

Nu mistænker du benzinpumpen. Når du sætter tænding på bilen bør benzinpumpen køre, i op til nogle sekunder. Dette burde kunne høres. Selv om den så kører - giver den så det fornødne tryk?

Det kan være fejl i tyverisikringen (f.eks. at tændingsnøglen ikke registeres), fejl i tændingssystemet, fejl i krumtapsensor, tændspole osv. osv.

Et godt step vil uden tvivl være at få en tester på bilen - og ellers må I i gang med at måle på de forskellige komponenter igennem, men det kræver jo så noget at holde måleværdierne op imod.

Hvis du kan starte motoren på noget startspray, f.eks. ala dette https://www.harald-nyborg.dk/branford-d ... art-300-ml
kan du dog umiddelbart udelukke tændingssystemet og det der forhindrer tænding (tyverisikring). Hvis du kan få motoren til at køre på den måde, har du formentlig et problem med benzintilførelsen som du er inde på.

john_madsen
Indlæg: 511
Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
Geografisk sted: Struer
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: "Too hot engine"og nu vil den ikke starte

Ulæst indlæg af john_madsen » tors 12. jan 2023 13:22

Et godt bud er at temperaturføleren til motorstyringen er defekt eller stik/kabel til den. (vær obs på der ofte er 2 følere. En til instrumentbord og en til motorstyring)
Hvis den er defekt og motorstyringen tror den er (for) varm, så kan den ikke starte nu i kulden, da den ikke "tænder for chokeren", da den tror bilen er drift varm.
Oftest kan den startes med et skud startgas og kan så holde sig i gang, så man kan få den fragtet hjem eller på værksted.
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011

Besvar