Kompression på Citroën C4, 1, 6 bensin VTI

Besvar
Islin
Indlæg: 18
Tilmeldt: tors 14. maj 2020 23:54
Geografisk sted: ølstykke
Diagbox: Nej
Kontakt:

Kompression på Citroën C4, 1, 6 bensin VTI

Ulæst indlæg af Islin » man 24. maj 2021 17:32

Er der mon nogle her i forum, som med sikkerhed kan svare på hvilken kompression, der bør være på en Citroen C4, 1,6 VTI bensin (120 HK), årgang 2011. Jeg har fået målt min kompression til, at være mellem 6,5 - 7 på samtlige 4 cylindre. Uden at have videre forstand herpå, tænker jeg, at det er i den lave ende, men måske normalt med en VTI motor. Bilen har kørt 218.000 km.

Islin
Indlæg: 18
Tilmeldt: tors 14. maj 2020 23:54
Geografisk sted: ølstykke
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Kompression på Citroën C4, 1, 6 bensin VTI

Ulæst indlæg af Islin » lør 5. jun 2021 16:50

Er der mon slet ingen der har input til mit indlæg om kompression på en c4 1,6 VTI benzin årgang 2011. Hvad er normale kompressionstal for sådan en bil?

Brugeravatar
JensNo
Indlæg: 358
Tilmeldt: ons 23. maj 2018 14:41
Geografisk sted: Hønefoss
Diagbox: Ja
Version: V5.29
Kontakt:

Re: Kompression på Citroën C4, 1, 6 bensin VTI

Ulæst indlæg af JensNo » lør 5. jun 2021 17:47

Elleve (11)
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech

Brugeravatar
Boxer
Indlæg: 111
Tilmeldt: tors 7. sep 2017 11:43
Geografisk sted: Aarhus
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Kompression på Citroën C4, 1, 6 bensin VTI

Ulæst indlæg af Boxer » lør 5. jun 2021 18:02

Her ser du resultatet af en kompressionstest, jeg udførte på min AX 1.1. Den havde kørt 257.000 på dette tidspunkt.
Bemærk: Forskellen bør ikke være mere end 0,5 Bar mellem cylindrene i en benz.motor. Og det skal tilføjes, at jeg her lige har skiftet toppakning, slebet ventilerne og isat nye ventilstammepakninger.
Den motor gik som en drøm herefter. Brugte ingen olie, startede altid i første hug og havde en eksemplarisk benz.økonomi. Den kunne køre op til 19,4 km/l. Den bedste motor, jeg har haft fingrene i. Så er det sagt!
DSC00987.JPG
Jeg fandt dog aldrig ud af, hvorfor cyl. nr. 1. lå 0,1 Bar over de andre. Stempeltoppe og forbrændingskamre var ellers grundigt afkoksede. Muligvis har der været en smule korrosion af cyilndervægge og stempelringe? Den havde jo forinden kørt med en utæt toppakning i nogle uger = kølervæske i forbrændingskamrene.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Bo

Besvar