Fixere manchet på trækaksler

Besvar
Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Fixere manchet på trækaksler

Ulæst indlæg af posh » fre 16. apr 2021 15:48

Må.man fixere manchetter med strips når metalbånd har forladt pladsen til syn så der er sluppet en anelse fedt ud, eller skal det absolut være bånd af metal
Fik kasseret bilen til syn pga et manglende spænde bånd yderst på venstre trækaksel hvor der var kommet en anelse fedt ud 🍋🐈
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Brugeravatar
Boxer
Indlæg: 111
Tilmeldt: tors 7. sep 2017 11:43
Geografisk sted: Aarhus
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Fixere manchet på trækaksler

Ulæst indlæg af Boxer » fre 16. apr 2021 16:09

Det var godt nok en nidkær bilinspektør, du har været ude for der, uha. Vil du være på den sikre side, må du hellere installere de korrekte stål strips. Så er der ikke noget at komme efter, selv for den mest pedantiske bilinspektør.
De er lidt svære at få fat på i løsvægt. Nu kører jeg jo også på mc, og til at montere power wrap få forrøret bruger vi rustfri stålstrips.
i handlen på Bike-Shoppens web-butik. Lige, hvad du har brug for. De skulle være på lager til hurtig levering fra Viborg.
https://bike-netshoppen.dk/shop/372-uds ... mal-model/
Venlig hilsen
Bo

SRO
Moderator
Indlæg: 1923
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Fixere manchet på trækaksler

Ulæst indlæg af SRO » fre 16. apr 2021 21:32

Strips, i hvert fald dem af plast, holder ikke. Det er spild af tid at forsøge. De kan slet, slet ikke spænde hårdt nok.

Biltema har løse RF stålbånd i mange størrelser og ellers er der dem du får i model meget lang og så skal tilpasses - kræver en specialtang som de også forhandler.

Det er helt ok efter bogen, at de kasserer pga. en utæt manchet - fedt på vejen kan i værste fald koste menneskeliv.

Husk at efterfylde med fedt.

Jeg har set aut. Ford forhandler fikse sådan et problem med to alm. spændebåd - "lås"/spænde monteret modsat hinanden for at undgå ubalance. En lidt alternativ måde at udføre reparationen på, men det var reklamation på en salgsbil, der blev fikset på denne "hurtige" måde.

Brugeravatar
Boxer
Indlæg: 111
Tilmeldt: tors 7. sep 2017 11:43
Geografisk sted: Aarhus
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Fixere manchet på trækaksler

Ulæst indlæg af Boxer » lør 17. apr 2021 01:15

Nå ja, du oplyser jo også tydeligt, at det var ved den yderste store diameter af manchetten, at spændebåndet manglede. Ja. så må der være slynget en masse fedt ud så. Den går ikke til syn, helt klart.
Det lille spændebånd i dette sæt skulle kunne klare en diameter fra 25-40mm, og det store en diameter fra 45-120mm.
https://www.biltema.dk/bil---mc/bilrese ... 2000034790

Jeg har med stor succes i masser af år brugt en gammel knibtang med rundslidte ( ikke alt for skarpe ) kæber til at spænde sammen med til sidst. Man spænder jo ved at klemme førhøjningen sammen. Er knibtangen for skarp, risikerer man at klippe båndet over, så pas på. Specialtangen har de også:
https://www.biltema.dk/bil---mc/bilrese ... 2000021400
Venlig hilsen
Bo

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Fixere manchet på trækaksler

Ulæst indlæg af posh » lør 17. apr 2021 10:22

gode forslag,tak for dem, dog er det yderst begrænset hvor meget fedt der er sluppet ud da manchetten sad på plads, der har kun siveblødt lidt, dog har den fået en pose fedt bare for en sikkerheds skyld, jeg er ikke så bange for forureningen skulle være årsag til ulykker da den smule fedt der i sådan en pose fordelt over et par hundrede km eller mere nok ikke dræber mange

den med tandemspændebåndet lyder fikst, jeg har et originalt men kan ikke få det på, kræver en specialtang til at forspænde og låse det, og det koster så meget at man skal have "banklån næsten" for 1 spændenbånd
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Brugeravatar
JensNo
Indlæg: 354
Tilmeldt: ons 23. maj 2018 14:41
Geografisk sted: Hønefoss
Diagbox: Ja
Version: V5.29
Kontakt:

Re: Fixere manchet på trækaksler

Ulæst indlæg af JensNo » lør 17. apr 2021 11:36

posh skrev:
lør 17. apr 2021 10:22
jeg er ikke så bange for forureningen skulle være årsag til ulykker da den smule fedt der i sådan en pose fordelt over et par hundrede km eller mere nok ikke dræber mange
næh, men der er heller ikke langt til bremseskiven ;) i værste fald.
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Fixere manchet på trækaksler

Ulæst indlæg af posh » lør 17. apr 2021 11:51

så nu er der fod på det, købte i går uendeliglængde spændebånd hos thansen, gør det aldrig, magen til skrammel skal man lede længe efter, så nu må jeg se om de vil tage det retur
derimod har biltema den helt korrekte løsning, bla. stål strapping bånd og det fortræffelige sæt boxer linker til, så nu er begge dele indkøbt så kan de spændebånd bare komme an, og så kan denne synsperson vel næppe dumpe den igen, jeg har aldrig oplevet en så pernitten gennemgang af bilen, der aldrig har fejlet noget, 2 garnvoskne mænd 1 ved hvert forhjul på liften hvor de fra hver side af alle kræfter vred hjulene fra side til side yderpositioner mens de forgæves søgte den mindste lyds eller slør, rattet har aldrig snurret så hurtigt i bilens levetid
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Fixere manchet på trækaksler

Ulæst indlæg af posh » lør 17. apr 2021 11:56

JensNo skrev:
lør 17. apr 2021 11:36
posh skrev:
lør 17. apr 2021 10:22
jeg er ikke så bange for forureningen skulle være årsag til ulykker da den smule fedt der i sådan en pose fordelt over et par hundrede km eller mere nok ikke dræber mange
næh, men der er heller ikke langt til bremseskiven ;) i værste fald.

enig men en let aftørring af flangen er alt nok der er en smule stænk på ophænget det er alt, intet på eller ved skiven :handgestures-thumbupright:
det minder mig lidt om da jeg for et par år siden var med junior til syn med hans 206 GTI som blev kasseret bla pga et slidt viskerblad.......på bagruden.... :roll:
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Brugeravatar
JensNo
Indlæg: 354
Tilmeldt: ons 23. maj 2018 14:41
Geografisk sted: Hønefoss
Diagbox: Ja
Version: V5.29
Kontakt:

Re: Fixere manchet på trækaksler

Ulæst indlæg af JensNo » lør 17. apr 2021 12:13

Jeg synes nu ikke at du må klandre synsfolkene, de gør jo bare deres arbejde ;)

Der imod skulle du måske prise dig lykkelig over at du ikke fik kørselsforbud.

Husk nu at få med i din signatur "dumpet til syn" Huh-ha den sved :D :D
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Fixere manchet på trækaksler

Ulæst indlæg af posh » lør 17. apr 2021 12:30

nej jens jeg klandrer bestemt heller ikke synsfolkene, det eneste jeg mener er at med dette som desværre så meget andet i vort lille smørhul af et land er der mindre og mindre tollerence det kaldte vi engang mm demokrati
et kørselsforbud ville vel noget at overkill i denne situation
nej nej den sved aldeles ikke jeg syntes egentlig det er ret godt klaret at bilen har bestået alle hidtidige syn uden kommentarer, det er daa ret godt gået på næsten 10 år, så jeg er ganske glad også for bilen nok den bedste efter en lang række firmabiler
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Brugeravatar
Boxer
Indlæg: 111
Tilmeldt: tors 7. sep 2017 11:43
Geografisk sted: Aarhus
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Fixere manchet på trækaksler

Ulæst indlæg af Boxer » lør 17. apr 2021 16:08

@posh, den specialtang fra Biltema, jeg linker til længere oppe, er ikke den rigtige til "Perma-Quick" spændebåndene. Beklager fejlen.
Dette skulle være den rigtige:
https://www.biltema.dk/bil---mc/bilvark ... 2000021399
Som vi kan se, ligner den meget en alm. knibtang, blot tilføjet en særlig firkantet stub i midten, som passer ned i en fordybning på spændefeltet.
Resultatet bliver et "M"-formet spændfelt, som sikkert giver optimal styrke, så manchetten sidder ekstra godt fast.
Men indrømmet, jeg har i årtier blot spændt dem med en gl. knibtang uden problemer.
Venlig hilsen
Bo

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Fixere manchet på trækaksler

Ulæst indlæg af posh » lør 17. apr 2021 17:25

Super boxer jeg har den tang du her linker til, den er perfekt til de bånd du også linkede til, det tog mindre end et minut at montere og fixere båndet, så nu kommer der absolut ikke noget farligt ud der
I forhold til det originale spændebånd er det meget nemt at forspændte da det ikke kræver et kabel til dette 🐈🐈
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

SRO
Moderator
Indlæg: 1923
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Fixere manchet på trækaksler

Ulæst indlæg af SRO » lør 17. apr 2021 19:20

Ja, "stubben" er for at spændebåndet ikke klapper sammen som normalt vil ske ved brug af en alm. knibtang. I en håndevending går det nok.

Spændebånd i "endeløse" baner er gode, læs holdbare/effektive, hvis man kan finde ud af at montere dem. Jeg bruger dem så sjældent, at jeg har måtte ty til Youtube for at få genopfrisket det, de gange jeg har stødt på dem i en sæt :lol:

Faktisk undgår jeg helst at rode med drivakselmachetter - hvorfor skal det svine sådan? :-)

john_madsen
Indlæg: 511
Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
Geografisk sted: Struer
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Fixere manchet på trækaksler

Ulæst indlæg af john_madsen » man 19. apr 2021 08:47

Alm. strips er nu også ganske fine (ikke de billige skod strips fra Harald/Jem&Fix). Jeg har brugt strips i mange år og aldrig oplevet at de er gået op.
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011

Besvar