Frosset intercooler

Besvar
DYVAL
Indlæg: 5
Tilmeldt: tors 5. nov 2020 20:45
Kontakt:

Frosset intercooler

Ulæst indlæg af DYVAL » ons 17. feb 2021 09:38

Hejsa,

Jeg søger råd. Jeg har lige været på værksted fordi min forholdsvis nye (under et halvt år) C4 Spacetourer lyste med en motoradvarsel og sagde "Fejl i motor: send bilen til reparation".

Da jeg hentede den fra værksted sagde de at det var intercooleren der var frosset og at de havde tøet den, tak for det, så kunne jeg køre videre.

Nu spekulerer jeg så på om det er noget jeg skal leve med, det sker vel hver gang det er frostvejr så? Og hvad hvis jeg tager på skiferie i bilen, hvor der er noget lavere frostgrader, vil det så være helt håbløst.

Kunne jeg selv have gjort noget, jeg kørte ca. 30 km i den, men fejlen kom stadig.

Mvh
Dyval

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Frosset intercooler

Ulæst indlæg af SRO » ons 17. feb 2021 12:04

Det er ikke helt ukendt, men hvordan er din kørestil? - skal der mon køres lidt mere ud i gearene?
Hvis der skal ophobes vand i intercooleren, skal fugten jo komme derind med "varm" fugtig luft, der så kondenserer. Luften køles jo og luften kan derfor kondensere, men alligevel synes det underligt, hvis luftstrømmen ikke skulle rive alle vandpartikler med ind i motoren for så at blive futtet ud gennem udstødningen som vanddamp.

Hvis du søger på frozen intercooler vil du få en del hits. VW har vist haft udfordringer, men hvad har de ikke haft det med? :-)

DYVAL
Indlæg: 5
Tilmeldt: tors 5. nov 2020 20:45
Kontakt:

Re: Frosset intercooler

Ulæst indlæg af DYVAL » ons 17. feb 2021 16:01

Tak for svar.

Min bil har automatgear, så jeg kan selvfølgelig køre den mere ud i gearene ved at trykke lidt flittigere på pedalen ved acceleration :-)

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Frosset intercooler

Ulæst indlæg af SRO » ons 17. feb 2021 16:33

- eller begrænse den i at skifte, så der kommer lidt mere sug på :-)

Ja, det er jo ikke til at sige, men jeg synes nu at det lyder lidt spøjst, hvis ikke den fungerer med almindelig kørsel.

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Frosset intercooler

Ulæst indlæg af posh » tors 18. feb 2021 10:44

har du ikke et vinterskjold til at sætte i forkofangeren, sæt det i og din bil fryser ikke mere, plus alle de andre fordele der ved at begrænse luftindtaget nederst foran
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2391
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: Frosset intercooler

Ulæst indlæg af mikhan » tors 18. feb 2021 11:49

I gamle dage (længe før intercooleren) kunne man, med et spjæld, lede indsugnings direkte fra motorrummet til udstødningsmanifolden om vinteren.
En tilsvarende mulighed KUNNE sikkert afhjælpe frysning af intercooleren ??

I dag tages den iskolde indsugningsluft direkte fra det fri. Og nedkøles endnu engang af intercooleren, af tilsvarende af iskold "fartvind".
Det skal naturligvis ende galt. Især når indsugningsluften er fugtmættet.

Kunne man i stedet (under hård frost) få indsugningsluften hentet fra det varme motorrum, så tvivler jeg på at intercooleren ville fryse ?
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Frosset intercooler

Ulæst indlæg af SRO » tors 18. feb 2021 12:07

Du har jo ret, men ødelægger det så ikke lidt ideen med en intercooler?

Når man i intercooleren køler luften ned, øges tætheden af luftmolekylerne (og trykket stiger) - dermed "overmættes" motoren, hvilket så bevirker en højere ydelse, når forbrændingen igangsættes og varmen får luftmolekylderne til at sprede sig og luften til at fylde mere.... "turbolader" på kold dåse :-)
Hvis man tager varm luft ind i intercooleren er ideen jo gået lidt af, selv om det måske kan sammenlignes med en varm sommerdag, men det kunne måske løse det forbigående problem som naturen har skabt - og som sikkert har givet anledning til hovedbrud i udviklingsarbejdet :-)

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2391
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: Frosset intercooler

Ulæst indlæg af mikhan » tors 18. feb 2021 12:16

Jeg er da enig i at intercooleren betyder/giver koldere luft = større iltindhold.

Men mener nu, at mest mulig "kold luft" åbenbart kan overdrives.
Ingen luft/gennemgang (p.g.a. "is") er nu engang ret iltfattigt. ;)

Nu skriver trådstarter, at bilen er en "spritny" bil/model.
(Jeg læser/ser mange forummer, men har aldrig bemærket lige det problem før.)
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Frosset intercooler

Ulæst indlæg af SRO » tors 18. feb 2021 12:27

:D :handgestures-thumbupright:

Bech
Indlæg: 1
Tilmeldt: tors 30. dec 2021 22:22
Kontakt:

Re: Frosset intercooler

Ulæst indlæg af Bech » tors 30. dec 2021 22:32

Hej Dybal.
Jeg oplever præcis det samme. Købte en Spacetourer for 2 år siden. To gange er den allerede stået af.
1 år efter kogte bilen fuldstændig sammen med røg ud af motorhjelmen og diverse lamper lyste.
Meldingen fra værkstedet var, at intercooleren var frossen. De kørte den ind i hallen og tøede den op og “tømte” den. Importøren har forklaret forhandleren, at det var once in a lifetime pga. usædvanlig hård frost.
Dog skete det samme igen her den 25. Dec. Jeg er rasende over at have købt en spritny bil i DK, som ikke kan tåle frost. Det sker intet hos forhandleren - de henviser til at de er i dialog med importøren. Det kan vi som forbruger dog ikke bruge til noget.
Jeg involverer snart en advokat og kræver handlen ført tilbage, da de har solgt mig en bil med væsentlig produktionsfejl.
Jeg er meget interesseret i at høre udfaldet hos dig og om din bil er blevet repareret?
Mvh. Lasse.

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Frosset intercooler

Ulæst indlæg af SRO » fre 31. dec 2021 00:03

Du skal ikke sidde med hænderne i skødet for længe, så fortabes retten til evt. ophævelsen af handlen, hvis det altså er den vej du vil gå.

Besvar