Elektrisk problem C4 GP, 2007

Besvar
bikeryamaha
Indlæg: 43
Tilmeldt: fre 17. nov 2017 09:37
Geografisk sted: Frederiksværk
Kontakt:

Elektrisk problem C4 GP, 2007

Ulæst indlæg af bikeryamaha » tors 21. jan 2021 18:38

Hejsa.

Købte forleden en 2007 GP Exclusive med 2.0 RFJ benzin-motor og AT4 Automatgear, VF7UARFJF45127066 med ca 1809K på klokken. Gear var fejlmeldt, bilen var ikke indregistreret, havde stået stille, ude, i to år. Med startbatteris hjælp startede den fint, og jeg trak den hjem med startet motor - så vakuum og styring samt smøring af gearkasse var mulig. Så langt så godt. Vognen stod foran min garage og kørte fint tomgang. Pludselig ville den ikke reagere på speederpedalen.

Nu vil den ikke starte, starteren kører slet ikke rundt, og min tilsluttede DIAGBOX fortæller at der ikke er kommunikation med en hel række komponenter. (Ignition/Injection, ABS,Gearbox,Auto Gearbox electr contr, Power steer electric, Pneumatic suspension, Headlam height adj, Electric secondary brake). BSI melder blandt andet F000 Fault engine Wiring housing - eCU mute on CAN. BSM fejlmelder også F000 Engine fusebox no comm on CAN.

1.) Hvor skal jeg mon søge for at få gang i 'comunication' igen?. Kunne det være defekt stelforbindelse et eller andet sted, for jeg har checket alle sikringer i såvel motorrum som under rattet. Ingen sikringer er sprunget. Er der nogen der har en god oversigt over hvor stelpunkter er placeret.

2.) Jeg har konstateret at gearkassen har lækket olie over tid - har efterfyldt med automatgearolie, og håber på at problemet med gearkassen dermed er overstået. Hvis dette ikke viser sig at være tilfældet, så kommer jeg til at mangle en brugt 20TS31 gearkasse, eller i hvert fald converteren dertil.
(da vognen blev startet satte den fint i gang, men efter at have stået og varmet op i tomgang ville den ikke koble til igen)(Virker til at reagere fint på gearvælgerens og dermed instrumentets visning/indstilling, men kobler ikke til)

Gode tips er velkomne - jeg skal ikke bruge vognen foreløbig, og jeg kan lide at leje med det, så ingen skal have ondt af mig..... :-) :shock:

SRO
Moderator
Indlæg: 1922
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Elektrisk problem C4 GP, 2007

Ulæst indlæg af SRO » tors 21. jan 2021 19:06

Jeg har ikke ondt af dig :-) Det skal da nok blive sjovt og lærerigt, at få den til at spille igen. Hvis ellers karrossen er fin, er resten jo dele som relativt nemt kan udskiftes efter behov.

Du skal sikre dig, at der er fuld blus på batteriet. Hvis det er i orden, som helt i orden, ville jeg nok begynde at gå systematisk frem og tjekke alle forbindelser. At den har stået stille i to år, udendørs, behøver ikke at være årsag til problemerne, men for at udelukke fugt, ir mv. ville jeg starte der.

Hvordan ved du hvor meget olie den manglede på gearkassen? - det tjekkes normalt under drift på en automatgearkasse.

GertH
Indlæg: 34
Tilmeldt: tors 30. jul 2020 22:48
Geografisk sted: Sydsjælland 4733 Tappernøje
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Elektrisk problem C4 GP, 2007

Ulæst indlæg af GertH » tors 21. jan 2021 21:33

Kunne det være defekt stelforbindelse et eller andet sted

Det synes jeg er meget sandsynligt også fordi jeg før har været ude for det. I mit tilfælde var der 1 tyk og en tyndere ledning der var boltet fast på gearkassen. Den tynde var stel til styreboksen og kobberet var nærmest mørnet væk. Der var fejl også at den ikke kunne starte samt at forskellige lamper lyste/blinkede i instrumentbrædt.
God jagt :handgestures-thumbupright:

john_madsen
Indlæg: 511
Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
Geografisk sted: Struer
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Elektrisk problem C4 GP, 2007

Ulæst indlæg af john_madsen » tors 21. jan 2021 21:46

Uden at være helt sikker, så mener jeg at C4GP er kendt for at have dårlige forbindelser i det store kabelbundt der løber ved siden af batteriet. Mener at der er lavet nogle originale "afgreninger" på nogle ledninger, som så smelter og så får forbindelse med nabokablerne.
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011

bikeryamaha
Indlæg: 43
Tilmeldt: fre 17. nov 2017 09:37
Geografisk sted: Frederiksværk
Kontakt:

Re: Elektrisk problem C4 GP, 2007

Ulæst indlæg af bikeryamaha » fre 22. jan 2021 17:00

Hvis nogen skulle komme i tanke om en oversigt over stelpunkter på en GP, så vil jeg blive lykkelig...

Besvar