C4 BlueHDI - Gammel platform ? (+ Andre ?)

Besvar
Fonne
Indlæg: 2
Tilmeldt: lør 13. maj 2017 18:02
Kontakt:

C4 BlueHDI - Gammel platform ? (+ Andre ?)

Ulæst indlæg af Fonne » lør 13. maj 2017 18:18

Hej

Mit første indlæg herinde, og første gang jeg er yderst tæt på at købe en franskmand efter at have kørt tysk de sidste 10 år, så min viden omkring dem er ikke super stor.

Jeg står pt. og skal ned til en forhandler i sønderjylland for at se på en 2015 Citroen C4 Feel BlueHDI, og har nogle spørgsmål til den (Kørt ca. 50.000 km).

Platformen er som jeg kan forstå efterhånden ret gammel, og fx kontra en Peugeot 308 så vejer den ca- 250 kg ekstra hvilket er en del - Udover vægten der går udover forbruget, har den gamle platform så nogle ulemper i det daglige, det er specielt sikkerhed jeg tænker på ? (Børn skal i bilen)

Den er udstyret med touch skærm, baksensor, multi rat osv. som en Feel udgave nu har, men er det noget bestemt man skal holde øje med af problemer, fx rust eller knirken bestemt steder?

Derudover er der nogle ting der nemt kan kodes af ekstra udstyr på sådan en sag eller gennem opdatering af fx skærm? - Er vant til at i VAG bilerne er der en del der kan kodes efterfølgende, men hvilke muligheder er der omkring dette for de franske?

- Håber ikke indlæget er helt tosset, men troede aldrig jeg skulle overveje en franskmand, og nu er jeg tæt på at skrive under :)

Mvh Henrik

Psdnmk
Indlæg: 97
Tilmeldt: søn 5. mar 2017 21:10
Kontakt:

Re: C4 BlueHDI - Gammel platform ? (+ Andre ?)

Ulæst indlæg af Psdnmk » søn 14. maj 2017 00:34

Hej, velkommen til :handgestures-thumbupright:

Modellen er fra '11 eller '12 ja, så det kan ikke være det sidste nye. Kan man evt søge på NCAP crashtest og se om det falder igennem i forhold til f.eks en ny Golf?

Touch skærmen/SMEG systemet kan opdateres og kodes til at understøtte Apple Carplay, samt Mirror Link (kan bruges til Android, men har ikke selv prøvet det). Carplay virker rigtig godt, og giver en fin mulighed for GPS på skærmen som kører via kort app'en på iPhone. Desuden kommer beskeder, tlf bog osv frem på skærmen, og det hele kan talestyres, hvis man har temperament til at snakke med SIRI ;)

Generelt ret driftssikker model, det er virkelig småting der går i stykker på dem.

Personligt synes jeg det er rigtig ærgerlig at BlueHdi 100hk modellen kun har 5 gear. Den er fint højt gearet til motorvejskørsel, men det gør også at der er et langt spring mellem gearene. Men ud og prøv den, det er ikke sikkert du finder det som et problem

Fonne
Indlæg: 2
Tilmeldt: lør 13. maj 2017 18:02
Kontakt:

Re: C4 BlueHDI - Gammel platform ? (+ Andre ?)

Ulæst indlæg af Fonne » søn 14. maj 2017 09:41

Takker :)

NCAP har trods alt lavet deres regler/krav om så mener ikke man direkte kan sammenligne 2 biler med den forskel i alder, men dengang fik den 5 stjerner C4 så det kan ikke være helt tosset: (Fodgængere er den ikke så glad for, men bare børnene i bilen er sikre så jeg tilfreds)

http://www.euroncap.com/en/results/citr ... n/c4/11007

Lige præcis det med touch skærmer var super rar info, det er lige noget jeg vil prøve hører forhandlere om - Hvis han intet aner er det så noget man kan få gjort andre steder ?

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: C4 BlueHDI - Gammel platform ? (+ Andre ?)

Ulæst indlæg af posh » søn 14. maj 2017 10:15

ja velkommen her, jeg kan fint forstå du er fristet, den bil kører forbandet godt, der er en god grund til at tyskerne kalder den for den franske Golf, alt er fast og kontant, styringen let og neutral, kobling så let træde at næsten ikke mærkes, for ikke at nævne den perle af en diesel der er stærkt vanedannende, især hvis den lige bliver killet lidt.
mht. platformen er det lidt svært at gennemskue, nogle modeller bygger på C3 platformen (feks. cactus) men den er fællers med flere Peugeot modeller, og faktisk også et par Fiat og Mitshubishi, foruden selvfølgelig Citroen's egen DS serie
jeg har jo selv en fra 2012 og den har snart kørt 56,000 km, eneste fejl en sprungen pære til nummerpladelyset, den er kørt til syn et par gange uden forberedelse, og har bestået uden anmærkninger hver gang,
de eneste anker jeg har er udsynet bagud, og en bred B stolpe, så man lærer virkelig at bruge spejlene, man det er jo kun en vane, og mht. 5 eller 6 gear, tja med den diesel behøvede der såmænd kun at være 3 gear, som den trækker, i praksis kan man fint springe et gear eller to over når man kører derudaf, derudover bliver man meget glad for den forholdsvis høje sæde placering, det er en bil man sætter sig ind, og ikke ned i, sæderne er også lidt ufranske, de er næsten faste som i en tysker, og ikke som vanligt bløde, så det er en bil man kan køre langt i uden at trættes.
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Psdnmk
Indlæg: 97
Tilmeldt: søn 5. mar 2017 21:10
Kontakt:

Re: C4 BlueHDI - Gammel platform ? (+ Andre ?)

Ulæst indlæg af Psdnmk » man 15. maj 2017 21:15

Fonne skrev:
søn 14. maj 2017 09:41
Takker :)

NCAP har trods alt lavet deres regler/krav om så mener ikke man direkte kan sammenligne 2 biler med den forskel i alder, men dengang fik den 5 stjerner C4 så det kan ikke være helt tosset: (Fodgængere er den ikke så glad for, men bare børnene i bilen er sikre så jeg tilfreds)

http://www.euroncap.com/en/results/citr ... n/c4/11007

Lige præcis det med touch skærmer var super rar info, det er lige noget jeg vil prøve hører forhandlere om - Hvis han intet aner er det så noget man kan få gjort andre steder ?
Det er Citroen der har adgang til softwaren, den skal læses ind via USB. Og der skal bruges en original Diagbox tester til opsætningen, der er en del kopi bokse i omløb, som private bruger. Måske kan de hjælpe med det.
Men kræv da at det er med i handlen, så virker det fra dag 1.

Øster
Indlæg: 1
Tilmeldt: lør 30. jun 2018 01:22
Kontakt:

Re: C4 BlueHDI - Gammel platform ? (+ Andre ?)

Ulæst indlæg af Øster » lør 30. jun 2018 01:34

Opdatering af touchskærm. Har c4 120 hk diesel.2016. Har fået at vide jeg ikke kan bruge appelcarplay,men har læst her at det er muligt. Kan nogle fortæller mig hvor det er muligt. Bilen ville have appelcaply fra 2016, min er også fra 2016 men nok lidt sent på året er ked af det ikke virker, havde håbet at 2016 var ok på min nye bil

Englewood
Indlæg: 139
Tilmeldt: lør 4. mar 2017 09:06
Geografisk sted: Overlade 9670 Løgstør
Kontakt:

Re: C4 BlueHDI - Gammel platform ? (+ Andre ?)

Ulæst indlæg af Englewood » lør 30. jun 2018 07:50

Desuden så er C4 det rene dynamit.
Tommy Nielsen
Citroën C4 1,6i 16V VTR 109 hk 22/8 2006
BE 12 265
VF7LCNFUC74528344

Psdnmk
Indlæg: 97
Tilmeldt: søn 5. mar 2017 21:10
Kontakt:

Re: C4 BlueHDI - Gammel platform ? (+ Andre ?)

Ulæst indlæg af Psdnmk » fre 6. jul 2018 23:35

Øster skrev:
lør 30. jun 2018 01:34
Opdatering af touchskærm. Har c4 120 hk diesel.2016. Har fået at vide jeg ikke kan bruge appelcarplay,men har læst her at det er muligt. Kan nogle fortæller mig hvor det er muligt. Bilen ville have appelcaply fra 2016, min er også fra 2016 men nok lidt sent på året er ked af det ikke virker, havde håbet at 2016 var ok på min nye bil
Hvis den er født med original touchskærm, kan det lade sig gøre. Det er muligt softwaren i radio/SMEG enhed skal opdateres først, og dernæst skal funktionen aktiveres med tester. Citroen kan udføre opgaven.

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: C4 BlueHDI - Gammel platform ? (+ Andre ?)

Ulæst indlæg af posh » lør 7. jul 2018 07:46

du kan hvis du har mod på det selv hente SMEG sofrtware på nettet, i øvrigt er din radio android baseret, dvs. du i princippet kan gøre det samme på din radio i bilen som du gør på en android telefon, så hvis du opdaterer radioen kan du uden viddere spejle dit æble i skærmen, derudover kan man jo ved at opdatere telefonen få frit valg til google play og hente feks. gps

jeg hentede for nylig den originale PSA (SMEG) software på nettet med tanken om at ændre opsætningen på min nye radio/gps til det, men opdagede reet hurtigt at det er smartere at beholde radioen som den er med internetadgang osv. ( radioen er jo bare en avanceret tablet) der skal ikke nogen tester på for det, det hele ligger jo i radioen og ikke i BSI'en (min bil accepterede da også en ny radio uden vrøvl, det spiller bare, så nu har jeg lidt at bruge nogle af alle de mange GB der følger med mobilabbonnementet hver måned)
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Psdnmk
Indlæg: 97
Tilmeldt: søn 5. mar 2017 21:10
Kontakt:

Re: C4 BlueHDI - Gammel platform ? (+ Andre ?)

Ulæst indlæg af Psdnmk » fre 13. jul 2018 23:29

Hvis det ORIGINALE SMEG anlæg opdateres, er det tit nødvendigt at der skal tester på hos Citroen efterfølgende, for at tingene bliver sat rigtigt op. Ellers kan man godt opleve at nogle "knapper" ikke vises korrekt osv.

Det lyder interessant at Citroens/Magnet Marellis SMEG unit er Android baseret, er det noget du har noget mere info på?

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: C4 BlueHDI - Gammel platform ? (+ Andre ?)

Ulæst indlæg af posh » lør 14. jul 2018 08:19

Psdnmk skrev:
fre 13. jul 2018 23:29
Hvis det ORIGINALE SMEG anlæg opdateres, er det tit nødvendigt at der skal tester på hos Citroen efterfølgende, for at tingene bliver sat rigtigt op. Ellers kan man godt opleve at nogle "knapper" ikke vises korrekt osv.

Det lyder interessant at Citroens/Magnet Marellis SMEG unit er Android baseret, er det noget du har noget mere info på?
ja egentlig masser, det ser ud som om ale alle hvad enten det er Fiat >Ford BMW Mercedes Porche Ferrari osv. alle bruger andoid som platform for de radioer, jeg opdagede forleden at også Garmin og tomtom ligger på android (jeg købte for en tid siden en opdatering til garmin, den kom med posten som et smart card, og ser man på indholdet er det android) det givere jo i den grad også mening i forhold til problemet med æbletelefoner der jo først de seneste år har kunnet spille sammen med bilradioerne
endelig er smeg jo bare et navn ligesom andre radioer, men du har sikkert ret i at der skal tester til for at opdatere tast funktionerne, for du har jo ikke som jeg adgang til de funktioner i menuen som jeg har.(jeg kan vælge hvad de forskellige knapper skal gøre i extra settings, også om radioen skal kunne sprejle Apple eller ej)
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: C4 BlueHDI - Gammel platform ? (+ Andre ?)

Ulæst indlæg af Carsten S » lør 14. jul 2018 09:48

Så vidt jeg har kunne opsnuse, så kører SMEG med VxWorks som OS.

Fandt i øvrigt noget hardware dokumentation på en SMEG unit;
MM_SMEG.pdf
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

Besvar