GC4P E6G hugger måske løsning?

Besvar
renel
Indlæg: 180
Tilmeldt: tirs 27. nov 2018 22:59
Kontakt:

GC4P E6G hugger måske løsning?

Ulæst indlæg af renel » tirs 31. mar 2020 12:11

Pudsig overskrift ;)
Jeg har jo sådan en bil, som havde de kendte problemer meg huggeri ved start. Ny kobling for 4 år siden, kører stadig fint.
MEN NU KOMMER DET......den hugger jo stadig ved nedgearing, nogle gange mere end andre, og det er jo det som mange ikke kan leve med på denne bil.
MULIGHED?.....hvis man "simulerer" frigear når man bremser ned (prøv manuelt frigear) så stopper den dejligt blødt :D
HVIS man kunne "aktivere" frigear når man træder på bremsen (over en form for interface) så ville det fungere perfekt. Jeg ved godt at der et eller andet sted står at det skal man ikke gøre.....så kan jeg ikke se hvad skade det kan gøre, hverken teknisk eller sikkerhedsmæssigt.

Jeg ved at gearvælgeren er en elektrisk optokobling med en skiftekulisse der tænder nogle fotoceller i forskellig rækkefølge, men et eller andet sted på vejen imellem gearvælger og motor/gearkasse kontrolboks er det jo trods alt bare et elektrisk signal.
Hvis man kunne se hvordan det er forbundet, diagram, eller nogen der ved noget om dette, så kunne bremsekontakten styre en "frigearsstilling" over en relæboks så ville en god bil blive 100% bedre.

Jeg har simuleret alle tænkelige situationer og "systemet" håndterer det fint, f.eks. med god fart, bremse ned, rundt om et hjørne..der vil den konsekvent altid vælge det næste højere gear en den ville have gjort hvis den selv skulle "hugge" sig ned gennem gearene så de franske genier har sørget for at bilen beskytter sig selv.

HVEM VED MERE OM DETTE OG KAN SE MULIGHEDEN I DETTE? :auto-driving:
René
GC4P 1.6 HDI E6G
Ishøj, København

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: GC4P E6G hugger måske løsning?

Ulæst indlæg af Carsten S » man 6. apr 2020 11:28

renel skrev:
tirs 31. mar 2020 12:11
Jeg ved at gearvælgeren er en elektrisk optokobling med en skiftekulisse der tænder nogle fotoceller i forskellig rækkefølge, men et eller andet sted på vejen imellem gearvælger og motor/gearkasse kontrolboks er det jo trods alt bare et elektrisk signal.
Selvom det "bare" er et elektrisk signal på vejen, så er det med 99% sikkerhed på én af bilens CAN-net. Så den skal du simulere med feks. en arduino med CAN-shield.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

renel
Indlæg: 180
Tilmeldt: tirs 27. nov 2018 22:59
Kontakt:

Re: GC4P E6G hugger måske løsning?

Ulæst indlæg af renel » søn 12. apr 2020 14:45

Jeg tror du har ret Carsten, det er her at et diagram kunne fortælle lidt mere. Selve gearvalget på armen foregår jo ved "lysdioder" og "sensorer" i en bestemt kombination! Denne lyskombination går formentlig til "en boks"?? der omsætter det til et canbus signal inden det kommer til gearkassecontrolleren, eller det går til ECU som så deler informationen med GEAR controlleren.

Jeg tænker, helt lavpraktisk;-) at der skulle en "ting" boks imellem gearvælger og "whatever".....simpelthen i serie, sådan at den simulerer et "frigearslys" når bremsekontakten har aktiveret "ting" boksen, så gearvælgeren i denne situation er passiv, men går tilbage til sit gearvalg (A) når bremsepedalen slippes igen, præcis som jeg har beskrevet ved mit manuelle frigearsvalg.

Et diagram eller endnu bedre en beskrivelse fra techmanualen, jeg har allerede en del gode beskrivelser fra Citroën af andre funktioner.
René
GC4P 1.6 HDI E6G
Ishøj, København

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: GC4P E6G hugger måske løsning?

Ulæst indlæg af Carsten S » søn 12. apr 2020 18:33

CAN-delen er integreret i gearvælger-modulet, den går ikke til en boks et sted. Et diagram her er helt unødvendigt, da det kun viser de overordnede ledningsforbindelser. Et diagram over printet, og hvad det er lavet af tvivler jeg på findes.

Denne blog kan måske give lidt inspiration/indsigt; https://medium.com/@alexandreblin/can-b ... 27f2b1709a
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

renel
Indlæg: 180
Tilmeldt: tirs 27. nov 2018 22:59
Kontakt:

Re: GC4P E6G hugger måske løsning?

Ulæst indlæg af renel » man 13. apr 2020 18:42

Carsten
Jeg har læst hele artiklen, og de vedhæftede links, MEGET interessant læsning, tak for det. Det er dog lidt mere "langhåret" end jeg kan følge med til ;-)...Jeg har kikket lidt nærmere på ledningerne til gearvælgeren, der er 2x hvid, 2x grøn, 1x blå, 1x rød og 1x pink....7 ialt i et 12 benet stik.

Jeg forstår ikke rigtigt at der skal 7 ledninger og en canbus til at give et signal videre fra en mekanisk arm med 4 stillinger, ISÆR når nu der er canbus i selve kontaktmodulet... plus, minus, og 2x can ville jeg tænke var nok, og der er ikke lys i kontakten....nå men, der kan skrives bøger....den må jeg nok begrave:-(
Tak for input.
René
GC4P 1.6 HDI E6G
Ishøj, København

Besvar