Kobling - gds erfaringer?
-
- Indlæg: 16
- Tilmeldt: fre 24. aug 2018 20:13
- Kontakt:
Kobling - gds erfaringer?
Jeg har en C4 GP 1,6 hdi fra 2007 med en træt kobling
Citroën tager 14k for en ny kobling og andre kan måske gøre det en anelse billigere.
Men er det muligt for en ordinær perlegrusmekaniker at skifte koblingen selv?
Citroën tager 14k for en ny kobling og andre kan måske gøre det en anelse billigere.
Men er det muligt for en ordinær perlegrusmekaniker at skifte koblingen selv?
-
- Indlæg: 511
- Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
- Geografisk sted: Struer
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Kobling - gds erfaringer?
Det er let nok, men det tager en dag.
Dæksler, plastik, luftfilter af.
Køler af, turbo og partikelfilter af.
Batteri og styring af.
Venstre hjul og trækaksel af.
Løsn. Motorophæng og sænk motor og gear.
Pil gearkasse af.
Skift kobling.
Saml skidtet igen :-)
Dæksler, plastik, luftfilter af.
Køler af, turbo og partikelfilter af.
Batteri og styring af.
Venstre hjul og trækaksel af.
Løsn. Motorophæng og sænk motor og gear.
Pil gearkasse af.
Skift kobling.
Saml skidtet igen :-)
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011
-
- Indlæg: 16
- Tilmeldt: fre 24. aug 2018 20:13
- Kontakt:
Re: Kobling - gds erfaringer?
Der lyder til at der er en overskuelig del elementer i processen, men mener du seriøst at det er let nok og vil du anbefale mig at kaste mig ud i det?
Hvad kræver det af specialværktøj?
Ved du om der findes en youtube videoguide for en C4 ? Jeg har ikke kunne opstøve det
Hvad kræver det af specialværktøj?
Ved du om der findes en youtube videoguide for en C4 ? Jeg har ikke kunne opstøve det
-
- Moderator
- Indlæg: 1923
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Kobling - gds erfaringer?
Nu er betegnelsen ordinær perlegrusmekaniker jo svært at forholde sig til. Hvis det dækker over udskiftning af luftfilter, tændrør, udskiftning af motorolie og lignende er der en bid vej hjem. Har du omvendt udskiftet en motor, en tandrem og lignende, kan du med fordel studere flere videoer om koblingsskifte - der er variationer fra mærke til mærke, model til model, men princippet er det samme. Jeg har heller ikke kunne søge en video frem omkring C4 1,6 hdi.
Som John indikerer er der som sådan ikke noget svært i det, men hvis det er dit første koblingsskifte, vil jeg anbefale dig at have en med som har erfaring med det. Hvis den er med dobbeltmasse svinghjul, udskiftes svinghjulet typisk også.
For at forebygge problemer med oliespild udskiftes krumtappakdåse også, når det hele nu alligevel er adskilt - og ligeså pakdåser til trækaksler.
Reservedelsmæssigt vil mit bedste bud være, at der er reservedele for omkring kr. 6000-8000 inkl. gearolie, hvis den er med nævnte svinghjulstype.
Af "specialværktøj" kræves som udgangspunkt en dorn til at centrere koblingsnavet, når du skal montere trykfoden. Hvis ikke navet er centreret, får du ikke gearkassen på igen.
Hvis alle bolte er lige ud af landevejen er alt jo lækkert, men knækker der en bolt undervejs og du ikke har erfaring i at udtage stumpen, står du med endnu en udfordring, der dog heller ikke er værre.
Du kan også overveje at få andre tilbud på opgaven, f.eks. via autobutler - så vidt jeg husker får man tre tilbud, uden at jeg dog selv har erfaring med at anvende sitet.
Som John indikerer er der som sådan ikke noget svært i det, men hvis det er dit første koblingsskifte, vil jeg anbefale dig at have en med som har erfaring med det. Hvis den er med dobbeltmasse svinghjul, udskiftes svinghjulet typisk også.
For at forebygge problemer med oliespild udskiftes krumtappakdåse også, når det hele nu alligevel er adskilt - og ligeså pakdåser til trækaksler.
Reservedelsmæssigt vil mit bedste bud være, at der er reservedele for omkring kr. 6000-8000 inkl. gearolie, hvis den er med nævnte svinghjulstype.
Af "specialværktøj" kræves som udgangspunkt en dorn til at centrere koblingsnavet, når du skal montere trykfoden. Hvis ikke navet er centreret, får du ikke gearkassen på igen.
Hvis alle bolte er lige ud af landevejen er alt jo lækkert, men knækker der en bolt undervejs og du ikke har erfaring i at udtage stumpen, står du med endnu en udfordring, der dog heller ikke er værre.
Du kan også overveje at få andre tilbud på opgaven, f.eks. via autobutler - så vidt jeg husker får man tre tilbud, uden at jeg dog selv har erfaring med at anvende sitet.
-
- Indlæg: 511
- Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
- Geografisk sted: Struer
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Kobling - gds erfaringer?
"****
Af "specialværktøj" kræves som udgangspunkt en dorn til at centrere koblingsnavet, når du skal montere trykfoden. Hvis ikke navet er centreret, får du ikke gearkassen på igen.*****"
Jeg har nu aldrig harft en sådan, men bruger høje toppe, vandrør eller hvad der nu lige ca. Passer.
Når så kassen er næsten samlet og den ikke kan samles det sidste stykke, så kobler jeg ud en gang eller to, så er den centreret.
Af "specialværktøj" kræves som udgangspunkt en dorn til at centrere koblingsnavet, når du skal montere trykfoden. Hvis ikke navet er centreret, får du ikke gearkassen på igen.*****"
Jeg har nu aldrig harft en sådan, men bruger høje toppe, vandrør eller hvad der nu lige ca. Passer.
Når så kassen er næsten samlet og den ikke kan samles det sidste stykke, så kobler jeg ud en gang eller to, så er den centreret.
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011
-
- Indlæg: 511
- Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
- Geografisk sted: Struer
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Kobling - gds erfaringer?
Prismæssig koster et massiv svinghjul 2500kr incl. Kobling. 1.6hdi er alle ens, uanset bilmodel, så det er bare at fjerne alt det der er i vejen rundt om motoreren.
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011
-
- Moderator
- Indlæg: 1923
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Kobling - gds erfaringer?
En dorn kan jo fremstilles af en køkkenrulle,hvis man ikke har andet - bare et eller andet, der kan centrere koblingsnavet.
Dobbeltmasse svinghjul ligger på kr. 3.000-4.000 afhængig af hvor man køber det.
+ koblingskit og tidligere nævnte dele
Dobbeltmasse svinghjul ligger på kr. 3.000-4.000 afhængig af hvor man køber det.
+ koblingskit og tidligere nævnte dele