e6g

Besvar
anerki
Geografisk sted: viborg
Kontakt:

e6g

Ulæst indlæg af anerki » tors 27. sep 2018 21:55

hey alle sammen

har en c4 med e6g gearkasse

den trænger til service og skal derfor ha skiftet si og olie

men hvilken olie er den bedste og hvor mange liter olie skal der på

håber i kan hjælpe mig

på forhånd tak

Brugeravatar
posh
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: e6g

Ulæst indlæg af posh » lør 29. sep 2018 16:34

at den trænger til service, ok men hvorfor skifte olie på gearkassen ???? det er jo ikke nogen automatgearkasse, men en ganske almindelig gearkasse men ganske almindelig kobling, det eneste der er anderledes er at det er en robot der kobler ud og skifter gear, så selve gearkassen skal der da ikke skiftes olie på
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D

de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

frank
Kontakt:

Ulæst indlæg af frank » ons 20. mar 2019 17:23

eg har også en c4 med sådan en gearkasse i, den skurer noget, kan det være for der er forkert olie i den

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Diagbox: Nej
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » ons 20. mar 2019 22:58

posh skrev:
lør 29. sep 2018 16:34
at den trænger til service, ok men hvorfor skifte olie på gearkassen ???? det er jo ikke nogen automatgearkasse, men en ganske almindelig gearkasse men ganske almindelig kobling, det eneste der er anderledes er at det er en robot der kobler ud og skifter gear, så selve gearkassen skal der da ikke skiftes olie på
Med al respekt; Sikke en omgang vrøvl - selvfølgelig skal der skiftes olie på en gearkasse. Olie er en "sliddel".

Du er naturligvis i din gode ret til at give råd efter evne og/eller overbevisning, men mange af dine "gode råd" kan i sidste ende koste andre en hel del penge, hvis de følges. Således vil jeg anmode dig om at stramme lidt op. Dine "råd" synes efterhånden at være en belastning for dette forum og trækker forum ned på et niveau, der på intet tidspunkt har været hensigten.

Brugeravatar
posh
Kontakt:

Ulæst indlæg af posh » tors 21. mar 2019 08:30

SRO skrev:
ons 20. mar 2019 22:58
posh skrev:
lør 29. sep 2018 16:34
Med al respekt; Sikke en omgang vrøvl - selvfølgelig skal der skiftes olie på en gearkasse. Olie er en "sliddel".

Du er naturligvis i din gode ret til at give råd efter evne og/eller overbevisning, men mange af dine "gode råd" kan i sidste ende koste andre en hel del penge, hvis de følges. Således vil jeg anmode dig om at stramme lidt op. Dine "råd" synes efterhånden at være en belastning for dette forum og trækker forum ned på et niveau, der på intet tidspunkt har været hensigten.
nu kan de selvfølgelig være mange grunde til at mene dette eller hint, men når det er nævnt så står der intet sted i servicebogen at der skal skiftes olie i gearkassen på en almindelig model, den er så at sige smurt for life, at nogle så alligevel vil skifte olie er jo en privat sag, også selv om der ikke er nogen aftapning eller påfyldnings steder (altså ud over man kan luske olie ud/ind på steder der ikke er lavet til formålet.
dette skal naturligvis forståes således at hvis der ikke hat været utilsigtede hændelser så hold fingrene væk, er der derimod sket graverende fejl så som man har smadret en synchromesh eller lign, skal dette selvfølgelig udbedres og olien skiftes, men det har stadig intet med såkaldt normal drift at gøre.
når de der E6G gearkasser driller skyldes det oftest at de kommer ud af synk, således kobling og skifte mønster ikke er optimalt, log dette ændres ikke en tøddel ved at skifte olie på kassen, men ofte på skifterobotten hvilket jo er en ganske anden sag, at den gearkasse så nok for de fleste er en blandet fornøjelse er en ganske anden sag
Søren det er godt du har en mening og giver udtryk for denne, selv afholder jeg mig konsekvent fra at kommentere andres person men forsøger at fastholde focus så at sige på problemet, et fora som dettes kvalitet bunder som alle andre steder i evnen til også at være uenige, og ingen er tvungne til at følge nogens råd, men forskellige tilgange til et problem kan ofte give et noget mere nuanceret billede for en spørger
selv har jeg aldig på nogen af mine biler haft behov for gearolie skift, og ej heller haft problemer af nogen art.
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » tors 21. mar 2019 12:48

Det er jo morsomt, at du skriver, at du holder fokus på problemet - du svarer jo overhovedet ikke på mandens spørgsmål, men kommer med dine sædvanlige teorier, belærende vendinger og forkerte udtalelser.

I dit svar til mig kommer du med en lang udredning om hvorfor en E6G gearkasse kan drille og belærer om at det ikke har noget med olieskift på gearkassen at gøre - hvor kom det lige fra???

Det er mig en gåde, at der slet ikke er noget der trænger ind eller at du ikke tager tingene til efterretning. På det gamle citronik fik du jo jævnligt "verbale tæv" af diverse brugere, men du fortsætter bare. Nu er du også begyndt at forpeste dette forum og selv om jeg normalt er en meget rolig og diplomatisk anlagt person, må jeg indrømme, at også min grænse nu er overskredet.

Jeg er helt med på, at der sikkert er flere brugere herinde, der nu stempler mig som en idiot og måske endda som uforskammet, men jeg forarges, når du "rådgiver" andre og at det kan medføre omkostninger for dem. Jeg og mange andre har "lagt øre" til alt dit ævl gennem mange år - og der kommer da også en sjælden gang et guldkorn eller to fra din hånd, men i 99,8% af tilfældene er det bare ævl og tossesnak, hvor du giver udtryk for at være ekspert udi biler med dine skråsikre udtalelser.

Når du nu aldrig har haft problemer af nogen art med dine biler, så er det min en gåde hvorfra du har opsamlet al den erfaring du så velvilligt deler ud af. Kan du ikke tage og blive "ovre" på citronik - det vil formentlig være det bedste du kan gøre for dette forum.

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » tors 21. mar 2019 12:51

frank skrev:
ons 20. mar 2019 17:23
eg har også en c4 med sådan en gearkasse i, den skurer noget, kan det være for der er forkert olie i den
Hvis din gearkasse skurer vil jeg anbefale dig at få en mekaniker til at lytte på den. Det er bedre at tage det i opløbet, inden en evt. reparation udvikler sig til en endnu mere omkostningstung reparation.
Hvis der er fyldt forkert olie på den og den nu reelt skurer inde fra mekanikken, er skaden sket - og så er det nu at forsøge at nedbringe omfanget af reparationen.

Er du sikker på at det kommer fra gearkassen og ikke f.eks. blot er et leje?

Du kan her tjekke hvilken olie der skal være på din gearkasse: https://www.totalnordic.com/da/services/olieguide

Brugeravatar
posh
Kontakt:

Ulæst indlæg af posh » tors 21. mar 2019 15:41

SRO skrev:
tors 21. mar 2019 12:48
Det er jo morsomt, at du skriver, at du holder fokus på problemet - du svarer jo overhovedet ikke på mandens spørgsmål, men kommer med dine sædvanlige teorier, belærende vendinger og forkerte udtalelser.

I dit svar til mig kommer du med en lang udredning om hvorfor en E6G gearkasse kan drille og belærer om at det ikke har noget med olieskift på gearkassen at gøre - hvor kom det lige fra???

Det er mig en gåde, at der slet ikke er noget der trænger ind eller at du ikke tager tingene til efterretning. På det gamle citronik fik du jo jævnligt "verbale tæv" af diverse brugere, men du fortsætter bare. Nu er du også begyndt at forpeste dette forum og selv om jeg normalt er en meget rolig og diplomatisk anlagt person, må jeg indrømme, at også min grænse nu er overskredet.

Jeg er helt med på, at der sikkert er flere brugere herinde, der nu stempler mig som en idiot og måske endda som uforskammet, men jeg forarges, når du "rådgiver" andre og at det kan medføre omkostninger for dem. Jeg og mange andre har "lagt øre" til alt dit ævl gennem mange år - og der kommer da også en sjælden gang et guldkorn eller to fra din hånd, men i 99,8% af tilfældene er det bare ævl og tossesnak, hvor du giver udtryk for at være ekspert udi biler med dine skråsikre udtalelser.

Når du nu aldrig har haft problemer af nogen art med dine biler, så er det min en gåde hvorfra du har opsamlet al den erfaring du så velvilligt deler ud af. Kan du ikke tage og blive "ovre" på citronik - det vil formentlig være det bedste du kan gøre for dette forum.
Ja ja Søren, det er jo lidt trist at du kan se dig olm , på mine svar, husk ingen ikke engang mig forsøger at forhindre dig i at komme med dit svar på et sprøgsmål, det er vel ret bestet den eneste berettigelse sådan et åbent forum har, det er vel ikke tænkt som et sted hvor der skal råde censur på div svar, husk ingen er tvungne til noget men ethvert indlæg kan værer med til øge forståelsen af et problem, og så mener jeg nu nok at jeg holder nogenlunde focus mht. den gearkasse ved at flytte focus fra et for mig at se overflødigt olieskift til skifterobot og kobling der som jeg læser spørgsmålet ikke er i synk, men det forhindrer jo ikke at fejlen kan være både værre og meget dyrere, der er ligesom en grund til jeg er tilbageholdende med at dømme dyrest på problemer der ikke sjældent viser sig at være nok så enkle (det er måske derfor jeg ikke har dyre reparationer på mine biler, da jeg altid søger bredt i min begrænsede viden og tager den derfra)
vær nu en glad mand, det er jo godt der er plads for uenighed

Besvar