Sporingsapperat grader

Besvar
Brugeravatar
Virketoften
Geografisk sted: Odense
Diagbox: Nej
Kontakt:

Sporingsapperat grader

Ulæst indlæg af Virketoften » tors 6. jul 2023 06:21

SporingsApp.jpg
Hej jeg er ved at kalibrere mit ret gamle sporingsapperat og opdager at skalaen ikke viser grader eller mm men måske et eller andet i tommer da der står Dunlop og england på det , Jeg skal så havet lavet en ny grad aflæsning og spørgsmål er så ,,, når der står Toe-in 1° er det så pr hjul eller ialt
VH Ole
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Citroen C4 Grand Picasso 1.6 BlueHdi AUT 2016

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Sporingsapperat grader

Ulæst indlæg af SRO » tors 6. jul 2023 20:47

Det kan næsten kun være i alt, uden at vide noget nærmere om hvad du har lavet eller hvordan :-)

Normalt måler apparater i grader.

Apparatet kan kun måle de to hjul i forhold til nulstillingen af apparatet. Derfor kan du principielt dreje hjulene helt ud til den ene side eller holde dem i ligeud stilling - relationen mellem hjulene er den samme.

Du kan formentlig købe reservedele til apparatet, se evt. EBay, hvor du kan finde apparatet i spritny udgave.

Du nulstiller apparater ved at sætte de to dele over for hinanden - samme afstand mellem "spidserne" osv. - der nulstiller du skalaen (rykker den til nul). Nu kan du indstille det ene sæt "spidser" så det passer til din bil. Dernæst sætter du den anden del af apparatet over for den førte og indstiller "spidserne" så de passer over for hinanden. Nu kan du sætte de to dele af apparater over for hinanden og aflæse total toe.

Hvis du vil aflæse toe pr. side skal du ud i noget mere moderne udstyr.

Fint apparat du har fået fat i. Det er fuld ud anvendeligt, men mere tidskrævende at udføre end med moderne apparater mv.

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » tors 6. jul 2023 21:03

Måleskala - den faste del:

https://www.ebay.co.uk/itm/275931333088 ... R5K_o8mlYg

Har du resten af udlæsningsdelen, dvs. den bevægelige del?

Brugeravatar
Virketoften
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Ulæst indlæg af Virketoften » fre 7. jul 2023 06:19

Mange tak for svar . jeg vil også tro det er total grader på begge hjul men i Haynes 2018 prgrammet står begge dele så lidt i tvivl ps jeg har kalibreret det så alt er ok dog gradskalaen du fandt er til app lidt nyere jeg skal bruge en hvor radius er 235mm men det finder jeg nok ellers laver jeg een ,, Der er også apparatur til caster camper i fin trækasse
Ps det kan også godt være at den skala der sidder på er fra een med anden radius så derfor den ikke passer helt med målene
Citroen C4 Grand Picasso 1.6 BlueHdi AUT 2016

Besvar