Motor mister kraft

Besvar
Søren H
Indlæg: 16
Tilmeldt: søn 10. jan 2021 13:26
Geografisk sted: København K
Diagbox: Nej
Kontakt:

Motor mister kraft

Ulæst indlæg af Søren H » ons 23. jun 2021 17:40

Hej.

For to dage siden fik jeg en besked i displayet i min C4GP 1,6 HDI, årg. 2011, hvor der blot står: "Engine fault: Repair needed". Samtidig lyser "SERVICE"-lampen. I starten mærkede jeg ingen forskel i motorens kraft, når jeg kørte inde i byen. Men da jeg i går kørte på motorvej, og jeg skulle accelerere fra 110 km/t til 130 km/t var der slet ingen kraftoverskud i motoren, og når vejen blot gik en anelse opad, kunne jeg slet ikke holde hastigheden oppe.
Min bil er en C4GP (UA_), 1,6 HDI 110 (112HK), motorkode 9HR, årg. 2011. Den har kørt 327000 km. Jeg har en billig fejlkodelæser, som ikke viser nogen fejlkoder, og at alle målepunkterne ligger indenfor normalområdet.

Jeg håber, at der er nogen herinde, der kan gøre mig klogere :)

Hvad er problemet?? Kan jeg forvente en stor regning fra mekanikeren :( :( ?

Mvh
Søren

peder@elu.nu
Indlæg: 2
Tilmeldt: lør 5. jun 2021 10:52
Kontakt:

Re: Motor mister kraft

Ulæst indlæg af peder@elu.nu » ons 23. jun 2021 20:41

Jeg har ingen løsning, men husker at vi havde et lignende problem på en Berlingo lejebil (givetvis samme motor) i Frankrig i 2013. Fejlen var periodisk.
Grand C4 Spacetourer 1,2 Puretech årgang 2021

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Motor mister kraft

Ulæst indlæg af posh » tors 24. jun 2021 11:59

det der sker er at motoren går i "limp mode" dvs. den drosler ned for at beskytte sig selv, dette sker som oftest pga. for høje omdrejninger eller turbofejl, oftest vil bilen køre normalt efter at have været slukket et par minutter, fejlen kan også komme hvis den er boks eller chiptunet og der er blevet justeret lige højt nok op ydelse så reagerer computeren på for højt railtryk, løsninger er her at skrue lidt ned for løjerne

og ja mekanikkeren skal jo også leve, og med det pæne antal km du har kørt skal du nok regne med det kan blive lidt dyrt, dog kunne du selv gøre noget, bruger du tilsætning til dielselolien ved tankning (feks 1 streg belladd ved hver 3-4 fuldtankning, dette er mede til at holde dyser og motor ren) og slat tanker du eller lader du den køre næten tom og så fylde helt op, dette er det bedste da den giver et skvær eolys hver gang tankdækslet åbnes, og tanker man så kun en slat er det ikke godt.
du kunne starte med at 0 stille systemet (du ved : batterikablet af i 2 min, kabel på igen og vent 2 min, tænding til og igen 2 min vente så start, husk under denne øvelse skal alle vinduer og døre være lukket (dette svarer lidt til at tage batteriet ud af computeren så den genstarter fra bunden og slette alt det skrammel der gemmer sig)
køb en dåse indsugningsrens og spray den ind i indsugningen så du får fjernet det værste sod og skidt, ddet vil måske hjælpe https://www.youtube.com/watch?v=QwA3-cPHp54
men husk dette kun er skud i tågen og gæterier, men den 1,6 HDI 8V er en ganske habil maskine der sjældent gør fejl
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Søren H
Indlæg: 16
Tilmeldt: søn 10. jan 2021 13:26
Geografisk sted: København K
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Motor mister kraft

Ulæst indlæg af Søren H » tors 24. jun 2021 14:57

Tak for det lange og uddybende svar 😀

Bilen er ikke blevet chiptunet og mit kørselsmønster er,- synes jeg selv-, rimeligt fornuftigt. Jeg undgår at presse motoren op i for høje omdrejninger. Jeg har lige fået genopfyldt og udskiftet additiv-beholderen, og jeg supplerer også med yderligere additiv netop ved hver 3.-4. opfyldning. Desuden fylder jeg først op, når der er 2-3 "klodser" tilbage på måleren.

Så jeg vil prøve at følge dit råd med at nulstille systemet og købe en dåse indsugningsrens og håbe, at det hjælper 🤞😀

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1553
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Motor mister kraft

Ulæst indlæg af Lars4733 » tors 24. jun 2021 15:51

Min erfaring siger mig at man netop skal huske jævnligt at få motoren op i omdrejninger.
Ellers soder den til - så med godt gennemvarm motor skal man ind i mellem “køre som om bilen var stjålet” som en synsmand sagde til mig - altså lade den trække godt ud i accelerationerne ind i mellem
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

pug407aut
Indlæg: 472
Tilmeldt: lør 3. jun 2017 17:51
Geografisk sted: Aalborg
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Motor mister kraft

Ulæst indlæg af pug407aut » tors 24. jun 2021 16:49

Det problem du har, kunne godt tyde på en defekt eller tilkokset egr ventil, eller tilstoppet egr rør
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 725.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, Lexia og VCDS (VAG) tester
Mekaniker og dæk montør (vulkanisør) af alle typer dæk til daglig

Brugeravatar
JensNo
Indlæg: 355
Tilmeldt: ons 23. maj 2018 14:41
Geografisk sted: Hønefoss
Diagbox: Ja
Version: V5.29
Kontakt:

Re: Motor mister kraft

Ulæst indlæg af JensNo » fre 25. jun 2021 18:21

Eller med stor sandsynlighed en turbo som er slidt op.
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech

Søren H
Indlæg: 16
Tilmeldt: søn 10. jan 2021 13:26
Geografisk sted: København K
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Motor mister kraft

Ulæst indlæg af Søren H » ons 30. jun 2021 18:21

Hej igen.

Tak for jeres svar og gode råd.

Jeg har nu forsøgt mig med tilsætning af additiv ved dieselopfyldning, samt additivspray i indsugningen. Jeg troede, at det virkede, da jeg kunne køre stort set hele vejen hjem fra mit sommerhus, hvor jeg kørte både landevejs- og motorvejskørsel, uden problemer og fejlmeddelelser (dog virkede min fartpilot pludselig ikke??). Men da jeg ramte København igen og skulle køre bykørsel, kom fejlmeddelelsen igen :( :( . Jeg læste på spraydåsen, at nogle motorer kræver 2-3 omgange. Kan det være nok at give indsugningen et par dåser spray mere, eller må jeg gå den tunge gang til mekanikeren....??

Som I nok kan se, fisker jeg efter en billig løsning, da jeg allerede har brugt en mindre formue hos mekanikeren....

Fartpiloten virker dog igen nu.

Mvh
Søren

Søren H
Indlæg: 16
Tilmeldt: søn 10. jan 2021 13:26
Geografisk sted: København K
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Motor mister kraft

Ulæst indlæg af Søren H » man 6. sep 2021 22:48

Som supplement kan jeg oplyse, at når fejlmeddelelsen kommer, så virker aircondition/klimaanlægget tilsyneladende heller ikke, da temperaturen på luften i friskluftdyserne inde i bilen stiger. Kan problemet i virkeligheden ligge i aircon/klimaanlægget???

Besvar