Vindstøj/hylen

Besvar
Flemmimg
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 3. jun 2020 16:06
Kontakt:

Vindstøj/hylen

Ulæst indlæg af Flemmimg » tors 22. apr 2021 14:43

Hej alle. Jeg har en cactus 2015 1, 6 blue hdi. Når jeg kører mellem 100-120 har den en hyletone som lyder som om at det er fra en trompet. Er der nogen der har samme problem og løsningen på dette?? Det er ikke hjullejestøj, men vindstøj. . mvh

Brugeravatar
Boxer
Indlæg: 111
Tilmeldt: tors 7. sep 2017 11:43
Geografisk sted: Aarhus
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Vindstøj/hylen

Ulæst indlæg af Boxer » tors 22. apr 2021 18:04

Fornuftigt at spørge her på forummet, om andre har oplevet noget lignende. Har du prøvet ganske kortvarigt at koble ud og slippe gaspedalen, når du er oppe ved hastigheden, hvor hyletonen er der? Bare for at indkredse det lidt nærmere. Det kunne jo eksempelvis være fra motorens indsugning.

En lille anekdote:
For mange år siden, da jeg kørte Volvo Amazon, var der en vittig sjæl, der mente, at min Amazon manglede turbolyd, du ved, den hvinende/fløjtende lyd fra turboen i omdrejninger. Derfor havde vedkommende eftermonteret en lille "Fake Turbo Whistle" i udstødningen på min bil. Nævner det bare, hvis det nu også kan tænkes, at nogen driver lidt gæk med dig.
Fake Turbo Whistle:
https://www.amazon.co.jp/-/en/Multi-Exh ... B084HJ5TNG

Amazonens efterfølger Volvo 140-serien var iøvrigt berygtet for en generende hyletone ved en bestemt hastighed. Så vidt jeg husker, var det ved den ret skarpe kant forrest på motorhjelmen, at støjen opstod.

Edit, en slidt turbo kan også lave høje hvinelyde. Er der ikke turbo på din 2015 C4 Cactus? Turboen på denne 2005 Citroën C4 HDI er noget højlydt:
https://www.youtube.com/watch?v=Dj8E27JudjE
Venlig hilsen
Bo

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1544
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Vindstøj/hylen

Ulæst indlæg af Lars4733 » tors 22. apr 2021 19:19

Hvis det er vindstøj kan det jo komme mange steder fra

Kører du med stålfælge med hjulkapsler på? Jeg har prøvet et sæt hjulkapsler der sang i vinden, de røg ud efter første tur, det var ikke til at holde ud at høre på

Har du checket at alle vinduer er helt lukket?
Sidder inderskærmene på forhjulene korrekt og ligeså evt bundplade under motor?

Der skal så lidt til før noget hyler/larmer...

Men er noget blevet skiftet for nyligt? Hjul feks?
Eller har man været lidt for tæt på en busk der har bøjet nummerpladen fortil osv?
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

Bsisavi
Indlæg: 2
Tilmeldt: søn 9. maj 2021 19:23
Kontakt:

Re: Vindstøj/hylen

Ulæst indlæg af Bsisavi » søn 9. maj 2021 19:33

Hej har også en cactus 2015 og nøjagtig den samme hylen ved denne hastighed og op.undrer mig over hvad det kan være.

PRW
Indlæg: 111
Tilmeldt: man 22. jul 2019 20:09
Kontakt:

Re: Vindstøj/hylen

Ulæst indlæg af PRW » man 10. maj 2021 05:42

Det en kendt fejl på bilen og har selv haft den.. Og det larmer helt vildt, dog kun ved den "rigtige" vind og ved den hastighed du nævner..
Citroen har vedkendt sig fejlen, først var der snak om tag-bøjlerne men det listerne ved fordørende der ikke sidder rigtigt.

Hvis man åbner fordøren helt op så kan med se tætningslisten der monteret på bil-remmen oppe hvor sidespejlet ville være ved lukket dør ikke er trukket langt nok frem. Der derfor et lille lufthul mellem dør og bil når døren lukkes. Man kan med lidt snilde selv trække listen frem ved at starte helt bag ved altså hvor listen starter og så forsigtigt skubbe den lidt frem og derved få listen til at lukke tæt foran..

Ellers så burde en citroen forhandler kende til problemet og kunne fikse det. Min er i hvert fald "lydløs" efter de fiksede den.
CITROEN C4 CACTUS PURETECH 82 S&S ETG FEEL. 2015

Bsisavi
Indlæg: 2
Tilmeldt: søn 9. maj 2021 19:23
Kontakt:

Re: Vindstøj/hylen

Ulæst indlæg af Bsisavi » man 10. maj 2021 06:05

Tak for info.Kan godt se der er mellemrum på 1,5 cm, har trukket det fremefter og ser om det ikke hjælper.

PRW
Indlæg: 111
Tilmeldt: man 22. jul 2019 20:09
Kontakt:

Re: Vindstøj/hylen

Ulæst indlæg af PRW » man 10. maj 2021 06:16

Så lidt, husk bække sider ;)
Der skal være et lille mellemrum det gør ikke noget, men ja ikke så stort..
CITROEN C4 CACTUS PURETECH 82 S&S ETG FEEL. 2015

Besvar