C4GP partikelfilter 100% blokket.

Besvar
ReneJ
Indlæg: 4
Tilmeldt: ons 18. mar 2020 16:53
Kontakt:

C4GP partikelfilter 100% blokket.

Ulæst indlæg af ReneJ » ons 18. mar 2020 17:06

Hej

Jeg har været til service idag og blev ringet op af værkstedet (aut. Citroën) som sagde partikelfilteret er 100% blokket iføgle deres tester.

MEN jeg tror ikke helt på det, måske i kan hjælpe mig med at blive en smule klogere.

1. Den ryger ikke.
2. Den laver ikke selv fejl eller indikerer noget problem.
3. Den køre som den skal eller ihvertfald som den altid har gjord de 2 år jeg har haft den.
4. Når jeg stikker en finger ind i udstødningen så er der ikke noget sod på den (måske en misforståelse fra min side, men det burde da indikerer den virker?)

Det er en 1.6HDI E6g Exclusive fra 2011. 240.000km. Alle service er overholdt.

Er jeg helt forkert på den eller kan det tænkes det måske er en føler som slår ud og siger det er blokeret? Har tænkt på at tage filteret af og kikke ind i det når vejret byder sig til det.
Btw, den skal til syn i 5 måned, tænker også lidt at et defekt partikelfilter ville kunne vise sig der.

Mvh René

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1308
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: C4GP partikelfilter 100% blokket.

Ulæst indlæg af Carsten S » tors 19. mar 2020 05:57

Et blokeret filter kan du nemt mærke. Har lige haft en med stoppet filter, den kunne overhovedet ikke slæbe sig selv.

Men med 240.000 km kan det nemt tænkes at filteret er ved at være ved sit livs ende. Det kan kun et par parametermålinger afsløre.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Volvo VIDA, Actia MultiDiag 2018.

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 1284
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: Alle ;)

Re: C4GP partikelfilter 100% blokket.

Ulæst indlæg af mikhan » tors 19. mar 2020 09:54

Jeg har ingen fair grund til at betvivle Citroen værkstedes udmelding ;)

Men med en 100 % så BURDE du klart have modtaget "advarsler" for længst.
(Fx. "Risiko for filter tilstopning") og andre sjove.

En test med Diagbox BURDE også vise sidste 5 regenereringer og hvor ofte det sker/eller er forsøgt.
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (NU med rev C/ V8.55) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

ReneJ
Indlæg: 4
Tilmeldt: ons 18. mar 2020 16:53
Kontakt:

Re: C4GP partikelfilter 100% blokket.

Ulæst indlæg af ReneJ » tors 19. mar 2020 10:10

Carsten: jeg betvivler ikke det er slidt eller noget, synes bare det var en vild udmelding når hverken jeg eller bilen har følt det 🤔.

Mikhan: jeg har godt nok en lexia tester som vi (dig og mig) prøvede at få til at virker for 2 år siden, tænker jeg vil købe et nyt snart.

Nu skal jeg lige have nogen andre ting fixet på bilen først, bremser/skiver, tandrem, styrekugler. Sidste år til service brugte jeg 20.000kr på den, er lidt spændt på at se hvad deres tilbud er den her gang 😂. Regner dog med at fixe alt udover tandrem selv.

Tak for hjælp, kan mærke det har hjulpet at sove lidt på det. 😜

john_madsen
Indlæg: 262
Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
Kontakt:

Re: C4GP partikelfilter 100% blokket.

Ulæst indlæg af john_madsen » fre 20. mar 2020 07:53

Tvivler lidt på den er blokeret, men tjek liveværdier på differenstryk. Med slukket motor skal den jo være 0. Tomgang ikke ret meget. Stiger ved højere omdr, men må ikke komme over 20-30mBar ved 3-4000 omdr. (Frit fra hukommelsen).
Du kan jo rense filteret ved at spule baglæns gennem det med en højtryksrenser.
Struer - kan montere og afbalancere dæk.
Har Lexia, VAGcom og OPcom.
307SW 7sæder 1.6HDI 2006
407SW 1.6HDI 2005

Psdnmk
Indlæg: 94
Tilmeldt: søn 5. mar 2017 21:10
Kontakt:

Re: C4GP partikelfilter 100% blokket.

Ulæst indlæg af Psdnmk » ons 25. mar 2020 21:24

Det de aflæser er sikkert askeindholdet i filtret. Det stiger efterhånden som filtret har kørt nogle km, og angives som beregnet % værdi i parametre. Akseindholdet har sikkert nået 100% i parametrene, og derfor reagerer værkstedet på det - det er egentlig ok.

Du kan sikkert godt køre videre med det, den skal nok sætte en fejl når modtrykket bliver for højt, men pointen med service er jo netop at vedligeholde bilen, så man undgår at komponenter går til, med fejlmeldinger til følge.

Jeg mener værkstedet gør hvad de skal, og så er det op til dig hvad der skal laves.

Besvar