Side 1 af 1

c3/2010 1.6 hdi Blue

: tors 3. jul 2025 21:58
af bikeryamaha
Underlig gearkasseolie:

Har for nyligt erhvervet mig vognen.

Den kører fint, men jeg ville skifte drivakselled i venstre side. Jeg undredes over at olie nærmest fossede ud, da akslen blev fjernet. Gearolie plejer at være ganske 'trægt' og lidt tykt. Sådan oplevede jeg ikke min gamle olie. Den virkede nærmest som motorolie, men i en langt renere udgave end motorolie normalt at udgøre. Kan det måske forekomme, at tidligere ejer har skiftet normal gearolie ud med motorolie?
Kender nogen af jer til myter eller historier om benyttelse af diverse olier i gearkassen?

Jeg skylder nok lige at sige at jeg ingen som helst mistanke har haft til min gearkasse. Den lyder helt normal, og skifter også ganske fint.

Hvad mon er sket tidligere?

Re: c3/2010 1.6 hdi Blue

: tors 3. jul 2025 22:59
af SRO

Re: c3/2010 1.6 hdi Blue

: fre 4. jul 2025 05:06
af Lars4733
De gange jeg har haft trækaksel afmonteret eller blot skiftet gearolie har det været normalt flydende på noget nær samme måde som motorolie

Jeg har aldrig oplevet at olien skulle være som du beskriver at du forventede

Re: c3/2010 1.6 hdi Blue

: fre 4. jul 2025 08:44
af John59
Nogle af de ældre gearkasser brugte ganske almindeligt motorolie. Havde selv en Peugeot 306 fra 1998, som original havde en 15/40 olie i gearkassen.