Forreste lambdasonde samt software opdatering
-
lbo@spolium.dk
Forreste lambdasonde samt software opdatering
Hej,
Efter køb af brugt C3 (1,0 Puretech 68 Seducktion 5d fra 2014/12) er følgende fejlkode detekteret: PO420 Katalysator. Dvs. Forreste lambdasonde skal udskiftes samt software opdatering skal udføres. Katalysatoren er ny.
Er der tale om fabriksfejl?
Hvordan finder man korrekte dele og vejledning?
Er det muligt at skifte selv?
mvh
Lars
Efter køb af brugt C3 (1,0 Puretech 68 Seducktion 5d fra 2014/12) er følgende fejlkode detekteret: PO420 Katalysator. Dvs. Forreste lambdasonde skal udskiftes samt software opdatering skal udføres. Katalysatoren er ny.
Er der tale om fabriksfejl?
Hvordan finder man korrekte dele og vejledning?
Er det muligt at skifte selv?
mvh
Lars
-
SRO
- Moderator
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Re: Forreste lambdasonde samt software opdatering
Hvorfor skal forreste lambdasonde udskiftes, hvis katalysatoren ikke fungerer?
-
lbo@spolium.dk
Lampe lyser / bip lyd som fortsat melder "Engine fault" fejl, som er påvist til PO420 Katalysator. Katalysatoren er ny, men lambdasonden og tilhørende software er ikke fornyet/udskiftet.
Der er vist tale om fabriksfejl. Når man udskifter en del, skal man udskifte mere for at det passer med den første del...osv...
Der er vist tale om fabriksfejl. Når man udskifter en del, skal man udskifte mere for at det passer med den første del...osv...
-
John59
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Selv en ny katalysator kan have en fejl. Jeg ville smutte tilbage til det værksted som har udskiftet delen, og få dem til at kigge på bilen igen.
-
lbo@spolium.dk
Tak, Er desværre stødt på manglende faglighed, så derfor er jeg på udkik efter nye skarpe fag-øjne der kan hjælpe konkret med denne udfordring.
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Ok, men hvorfor skal forreste lambdasonde udskiftes, hvis det er pga. katalysatoren du får fejlen?
Jeg forstår ikke helt det du skriver med en ny=flere - kan du uddybe?
Jeg forstår ikke helt det du skriver med en ny=flere - kan du uddybe?
-
lbo@spolium.dk
Udgangspunktet er at jeg har fået udskiftet katalysatoren, men fortsat har "Engine fault" besked ved start og lampe der lyser. Testning viser fejlkoden "PO 420 Katalysator". Det er herefter tolket til at "forreste lambdasonde bør udskiftes + software opdatering". Om det er korrekt ved jeg ikke?
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Er udstødningen helt tæt?
Man kan jo vende det om og spørge: hvorfor skal en software, der har virket xxx km opdateres? - med mindre lambdasonden udskiftes med en anden type, der så kræver en opdatering.
Du har betalt for en ny katalysator, men er den reelt udskiftet - og med den korrekte?
Det lyder da mærkeligt, at man udskifter katalysatoren - og så mener de, at "resten" også skal udskiftes.... med mindre katalysatoren er kørt i stykker pga. overdosering af brændstof (pga. defekt lambdasone).
Du kan købe lambdasonde hos Autodoc til ca. halv pris af danske priser. Vælg Denso, Valeo eller tilsvarende.
Man kan jo vende det om og spørge: hvorfor skal en software, der har virket xxx km opdateres? - med mindre lambdasonden udskiftes med en anden type, der så kræver en opdatering.
Du har betalt for en ny katalysator, men er den reelt udskiftet - og med den korrekte?
Det lyder da mærkeligt, at man udskifter katalysatoren - og så mener de, at "resten" også skal udskiftes.... med mindre katalysatoren er kørt i stykker pga. overdosering af brændstof (pga. defekt lambdasone).
Du kan købe lambdasonde hos Autodoc til ca. halv pris af danske priser. Vælg Denso, Valeo eller tilsvarende.
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Fejlen sættes pga. det iltindhold som diagnosesonden måler (lambdasonde EFTER katalysator). Doseringssonde (Lambdasonde FØR katalysator) giver info til motorstyring, der så doserer brændstofmængde ud fra dette og andre parametre.
-
lbo@spolium.dk
Tak for svar. Det blev også nævnt i forbindelse med test at bilen nok vil btuge mere brændstof indtil sonde og software var udskiftet.
Det er jo ærgerligt. Fik at vide at jeg godt kan køre med defekten, men forstår nu at det måske kan ødelægge katalysatoren over tid.
Det er jo ærgerligt. Fik at vide at jeg godt kan køre med defekten, men forstår nu at det måske kan ødelægge katalysatoren over tid.
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
-
lbo@spolium.dk
...som jeg ser det, samlet. er der fortsat rigtig mange ubekendte/uafklarede forhold, så det sikkert selv for en fagperson er svært at se præcise/konkrete løsninger. Hvad mangler der af helt præcis info på autodelene? Kan det aflæses på delene visuelt?
Som jeg ser det er der 2 scenarier:
1) Eksisterende sonder før og efter katalysatoren samt software (alt fra bilens fødsel) er OK, men ny katalysator er forkert version/fejlmonteret?
2) Ny katalysator er den man kan få i dag (ingen brugt kan fås?), hvilket så betyder at sonden før (vel forreste lambdasonde?) samt software skal udskiftes? Oprindelig sonde efter kan fortsat benyttes.
Hvordan kan nuværende forhold afklares og hvordan er den fremtidige løsning?
Som jeg ser det er der 2 scenarier:
1) Eksisterende sonder før og efter katalysatoren samt software (alt fra bilens fødsel) er OK, men ny katalysator er forkert version/fejlmonteret?
2) Ny katalysator er den man kan få i dag (ingen brugt kan fås?), hvilket så betyder at sonden før (vel forreste lambdasonde?) samt software skal udskiftes? Oprindelig sonde efter kan fortsat benyttes.
Hvordan kan nuværende forhold afklares og hvordan er den fremtidige løsning?
- mikhan
- Moderator
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Diagbox: Ja
- Version: V.9.125 + andre
Hvilken tester er anvendt og som giver P0420 ?? Ikke alle er lige egnet til PSA biler..
Et "sjovt" eksempel. For år tilbage fik jeg i bilens display: "Kat defekt og lysende motorlampe"
Hmm. Lød dyrt
Diagbox testeren på bilen gav bl.a. "Fejltænding cylinder 3"
Hev til en start tændrøret ud på cyl. 3.. Det var ikke kønt at se på.. Så smed 4 nye i dytten.
Fik aldrig mere "Kat defekt"
Og logikken er jo, at en fejltænding næsten altid vil "snyde" Kat og evt. Lambdaer
Et "sjovt" eksempel. For år tilbage fik jeg i bilens display: "Kat defekt og lysende motorlampe"
Hmm. Lød dyrt
Hev til en start tændrøret ud på cyl. 3.. Det var ikke kønt at se på.. Så smed 4 nye i dytten.
Og logikken er jo, at en fejltænding næsten altid vil "snyde" Kat og evt. Lambdaer
mikhan = Mikael Hansen
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Præcis. Der skal data på bordet, dvs. målinger... alt andet er gætværk. Man kan ikke stilles en diagnose baseret på en fejlkode alene - den er kun et pejlemærke, et sted at indlede fejlsøgningen.mikhan skrev: ↑man 19. maj 2025 18:00Hvilken tester er anvendt og som giver P0420 ?? Ikke alle er lige egnet til PSA biler..
Hmm. Lød dyrt
Og logikken er jo, at en fejltænding næsten altid vil "snyde" Kat og evt. Lambdaer![]()