Forreste lambdasonde samt software opdatering

Besvar
lbo@spolium.dk

Forreste lambdasonde samt software opdatering

Ulæst indlæg af lbo@spolium.dk » fre 16. maj 2025 14:47

Hej,

Efter køb af brugt C3 (1,0 Puretech 68 Seducktion 5d fra 2014/12) er følgende fejlkode detekteret: PO420 Katalysator. Dvs. Forreste lambdasonde skal udskiftes samt software opdatering skal udføres. Katalysatoren er ny.

Er der tale om fabriksfejl?
Hvordan finder man korrekte dele og vejledning?
Er det muligt at skifte selv?

mvh
Lars

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Forreste lambdasonde samt software opdatering

Ulæst indlæg af SRO » fre 16. maj 2025 21:10

Hvorfor skal forreste lambdasonde udskiftes, hvis katalysatoren ikke fungerer?

lbo@spolium.dk

Ulæst indlæg af lbo@spolium.dk » lør 17. maj 2025 09:32

Lampe lyser / bip lyd som fortsat melder "Engine fault" fejl, som er påvist til PO420 Katalysator. Katalysatoren er ny, men lambdasonden og tilhørende software er ikke fornyet/udskiftet.

Der er vist tale om fabriksfejl. Når man udskifter en del, skal man udskifte mere for at det passer med den første del...osv...

John59
Diagbox: Ja
Kontakt:

Ulæst indlæg af John59 » lør 17. maj 2025 09:41

Selv en ny katalysator kan have en fejl. Jeg ville smutte tilbage til det værksted som har udskiftet delen, og få dem til at kigge på bilen igen.

lbo@spolium.dk

Ulæst indlæg af lbo@spolium.dk » lør 17. maj 2025 13:18

Tak, Er desværre stødt på manglende faglighed, så derfor er jeg på udkik efter nye skarpe fag-øjne der kan hjælpe konkret med denne udfordring.

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » lør 17. maj 2025 21:32

Ok, men hvorfor skal forreste lambdasonde udskiftes, hvis det er pga. katalysatoren du får fejlen?

Jeg forstår ikke helt det du skriver med en ny=flere - kan du uddybe?

lbo@spolium.dk

Ulæst indlæg af lbo@spolium.dk » søn 18. maj 2025 08:12

Udgangspunktet er at jeg har fået udskiftet katalysatoren, men fortsat har "Engine fault" besked ved start og lampe der lyser. Testning viser fejlkoden "PO 420 Katalysator". Det er herefter tolket til at "forreste lambdasonde bør udskiftes + software opdatering". Om det er korrekt ved jeg ikke?

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » søn 18. maj 2025 16:16

Er udstødningen helt tæt?

Man kan jo vende det om og spørge: hvorfor skal en software, der har virket xxx km opdateres? - med mindre lambdasonden udskiftes med en anden type, der så kræver en opdatering.

Du har betalt for en ny katalysator, men er den reelt udskiftet - og med den korrekte?

Det lyder da mærkeligt, at man udskifter katalysatoren - og så mener de, at "resten" også skal udskiftes.... med mindre katalysatoren er kørt i stykker pga. overdosering af brændstof (pga. defekt lambdasone).

Du kan købe lambdasonde hos Autodoc til ca. halv pris af danske priser. Vælg Denso, Valeo eller tilsvarende.

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » søn 18. maj 2025 16:20

Fejlen sættes pga. det iltindhold som diagnosesonden måler (lambdasonde EFTER katalysator). Doseringssonde (Lambdasonde FØR katalysator) giver info til motorstyring, der så doserer brændstofmængde ud fra dette og andre parametre.

lbo@spolium.dk

Ulæst indlæg af lbo@spolium.dk » man 19. maj 2025 06:46

Tak for svar. Det blev også nævnt i forbindelse med test at bilen nok vil btuge mere brændstof indtil sonde og software var udskiftet.
Det er jo ærgerligt. Fik at vide at jeg godt kan køre med defekten, men forstår nu at det måske kan ødelægge katalysatoren over tid.

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » man 19. maj 2025 08:52

Ja, det er korrekt.

lbo@spolium.dk

Ulæst indlæg af lbo@spolium.dk » man 19. maj 2025 17:39

...som jeg ser det, samlet. er der fortsat rigtig mange ubekendte/uafklarede forhold, så det sikkert selv for en fagperson er svært at se præcise/konkrete løsninger. Hvad mangler der af helt præcis info på autodelene? Kan det aflæses på delene visuelt?
Som jeg ser det er der 2 scenarier:
1) Eksisterende sonder før og efter katalysatoren samt software (alt fra bilens fødsel) er OK, men ny katalysator er forkert version/fejlmonteret?
2) Ny katalysator er den man kan få i dag (ingen brugt kan fås?), hvilket så betyder at sonden før (vel forreste lambdasonde?) samt software skal udskiftes? Oprindelig sonde efter kan fortsat benyttes.

Hvordan kan nuværende forhold afklares og hvordan er den fremtidige løsning?

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Ulæst indlæg af mikhan » man 19. maj 2025 18:00

Hvilken tester er anvendt og som giver P0420 ?? Ikke alle er lige egnet til PSA biler..

Et "sjovt" eksempel. For år tilbage fik jeg i bilens display: "Kat defekt og lysende motorlampe"
Hmm. Lød dyrt ;)

Diagbox testeren på bilen gav bl.a. "Fejltænding cylinder 3"
Hev til en start tændrøret ud på cyl. 3.. Det var ikke kønt at se på.. Så smed 4 nye i dytten.
Fik aldrig mere "Kat defekt"

Og logikken er jo, at en fejltænding næsten altid vil "snyde" Kat og evt. Lambdaer ;)
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)

SRO
Moderator
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » man 19. maj 2025 21:36

mikhan skrev:
man 19. maj 2025 18:00
Hvilken tester er anvendt og som giver P0420 ?? Ikke alle er lige egnet til PSA biler..

Et "sjovt" eksempel. For år tilbage fik jeg i bilens display: "Kat defekt og lysende motorlampe"
Hmm. Lød dyrt ;)

Diagbox testeren på bilen gav bl.a. "Fejltænding cylinder 3"
Hev til en start tændrøret ud på cyl. 3.. Det var ikke kønt at se på.. Så smed 4 nye i dytten.
Fik aldrig mere "Kat defekt"

Og logikken er jo, at en fejltænding næsten altid vil "snyde" Kat og evt. Lambdaer ;)
Præcis. Der skal data på bordet, dvs. målinger... alt andet er gætværk. Man kan ikke stilles en diagnose baseret på en fejlkode alene - den er kun et pejlemærke, et sted at indlede fejlsøgningen.

Besvar