C3 stop/start P1A8D, U1133 fejl på Generator Emnet er løst

Besvar
jens.s.
Indlæg: 16
Tilmeldt: man 20. dec 2021 10:26
Geografisk sted: Hvalsø
Diagbox: Nej
Kontakt:

C3 stop/start P1A8D, U1133 fejl på Generator

Ulæst indlæg af jens.s. » man 3. jul 2023 20:32

Start/stop virker ikke på min C3 1.6 eHDI...
Har følgende fejl koder

P1A8D : Reversible Alternator genstart autorisationslinje Kortslutning til jorden eller kredsløb åbent.

U1133: Lin-netværket, den vendbare generator er bekræftet fraværende.

På det 5 polet stik på generatoren har jeg fundet en knækket grøn ledning, hvilket hænger godt sammen med U1133 det er ledningen til ben 4 som er lin- bus forbindelsen.
Jeg har prøvet at lode ledningen sammen men så vælter der frem med diverse fejl koder , så jeg har på fornemmelsen at der er en fejl i generatorens lin-bus.
Er der nogen der har mulighed for at teste eller reparere såden en generator?
Generatoren lader fint strøm på batteriet
Der er 12v på ben 1 og 3
Stel på ben 5
Og omkring 2-3 v på ben 2

jens.s.
Indlæg: 16
Tilmeldt: man 20. dec 2021 10:26
Geografisk sted: Hvalsø
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: C3 stop/start P1A8D, U1133 fejl på Generator

Ulæst indlæg af jens.s. » ons 5. jul 2023 12:29

Tænker at der er en fejl i generatoren , for min tester siger at den køre med 3975 omdrejninger, også nå jeg kun har drejet tændingsnøglen ...
Derfor kommer der en masse andre fejl når jeg forbinder lin-bus ledningen

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: C3 stop/start P1A8D, U1133 fejl på Generator

Ulæst indlæg af SRO » man 17. jul 2023 11:19

Ja, det kunne da godt indikere at generatoren har set bedre dage, men det bedste er jo at diagnosticere sig frem til fejlen frem for at prøve sig frem.
Hvis du måler med et multimeter på netværkets kabler får du ikke mange brugbare informationer. Kig på Youtube for mere om fejlsøgning på LIN-Bus, der jo adskiller sig fra CAN-Bus og er nyere. Det skulle være vanskeligere at afkode signalerne, men hvis man er ekspert er alt jo nemt :-)

Jeg har desværre ikke et quick fix til dig, men hvis ikke testeren gør dig klogere, må du have et oscilloskop på, så du kan fejlsøge yderligere. Det kræver jo desværre mere udstyr mere og viden om tilslutninger og ikke mindste tydning af signalerne - og en autoelektriker er måske vejen frem.

Måske du kan finde en autoelektrikerhar med en testbænk som de sætte din generator op i, men ofte er målinger på bilen vejen frem, idet den formentlig er styret af en computer, over bilens netværk. Der kunne være være fejl på andre netværksmoduler som "støjer" og giver forkerte fejlindikationer.
Fejlsøgning på moderne biler kan godt være lidt kompliceret og tidskrævende, men ofte billigere end at prøve sig frem.

Håber at ud finder fejlen hurtigt.

jens.s.
Indlæg: 16
Tilmeldt: man 20. dec 2021 10:26
Geografisk sted: Hvalsø
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: C3 stop/start P1A8D, U1133 fejl på Generator

Ulæst indlæg af jens.s. » man 25. dec 2023 14:56

Er ikke kommet så meget nærmere en løsning , har prøvet men et oscilloskop og kan se at netværks signaler bliver lagt ned når jeg forbinder den knækkede ledning fra ben 4
Og der efter kommer følgende den fejl.
U1308 motor EUC- driftsfejl , ikke karasktiseret
U1318 BSI- driftsfejl, ikke karasktiseret
U1321 Elektrisk servostyring driftsfejl, ikke karasktiseret.
Alle fejl er permanente og kan slettet igen, når ledningen på ben 4 ikke er forbundet.
Indtil videre har generatoren ladet batteriet godt nok og 5000-6000 kr for en ny generator syntes jeg er mange penge.
Har søgt lidt på brugte generatorer, men 180A modellen er der ikke mange af og de er heller ikke billige.
Så den får lov til at køre lidt endnu.
Har lige fået en anden fejl
P1A9C: Energiarkkumulator sundhedsfejl (intermittetende)
Kan se at spændingen på start kondensatoren kun er 2 volt, den burde være omkring 5 volt.
Måske er det bare en dårlig forbindende.

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: C3 stop/start P1A8D, U1133 fejl på Generator

Ulæst indlæg af SRO » ons 27. dec 2023 13:48

Hvis du er sikker på, at den ledning (den grønne) der er knækket har siddet i stikket, så mener jeg, at du skal forbindelse den, evt. måle ampereforbruget, når der er forbindelse og forbrug. Hvis den trækker et voldsomt strømforbrug, kan der måske være en kortslutning i modulet.

Du er også lettere fejlsøge på systemet, hvis du ved at forbindelserne er intakte :-)

Du kan have ret i din antagelse omkring LIN-BUS fejl, men du er jo nok obs på, at det har et andet signalbillede end CAN-BUS?

Har du testet om der er ordentlig forsyning og stel?

Med de mange fejl, ville jeg klart gå efter at få fejlen fikset.
Måske de her kan hjælpe?
http://www.autoelektric.dk/autovaerksted.aspx

Besvar