Stort Olieforbrug på 1.0 og 1.2 Motorer Peugeot og Citroen

Besvar
Brugeravatar
Virketoften
Indlæg: 70
Tilmeldt: tirs 9. feb 2021 06:51
Geografisk sted: Odense
Diagbox: Nej
Kontakt:

Stort Olieforbrug på 1.0 og 1.2 Motorer Peugeot og Citroen

Ulæst indlæg af Virketoften » søn 23. jan 2022 07:04

Hej
Vi står for at købe konebil og valget kunne falde på Peugeot 208 eller Citroen C3
Nu ved de fleste efterhånden at 1.0 og 1.2 Benzinmotor har olieforbrug defekt ... og Peugeot/Citroen DK skifter dem ved voldsomt olieforbrug hvis de er under 5 år og ikke er serviceret ved Skorstensgård eller andre ikke Peugeo/Citroen tværksteder..
Mit spørgsmål er så
1. Har hørt at efter 2015 er det ikke et problem mere ?
2. Er alle motorer 3 cyl. ?
3. Hvor ser man om bilen er med een af de defekte motorer ? Kan det evt. ses i stelnr ?
Håber der er nogle kloge hoveder der kan hjælpe mig inden jeg køber noget jeg fortryder
Venlig Hilsen Ole fra Odense
Citroen C4 Grand Picasso 1.6 BlueHdi AUT 2016

marbjergper
Indlæg: 48
Tilmeldt: fre 23. okt 2020 06:45
Geografisk sted: Hedehusene
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Stort Olieforbrug på 1.0 og 1.2 Motorer Peugeot og Citroen

Ulæst indlæg af marbjergper » ons 2. feb 2022 09:58

Hej Har en 2018 c3 1.2 110hk kører rigtigt godt intet olieforbrug her tror også man siger at efter 2016 er alle motore blevet "rettet"så intet at komme efter nu. vh Per :handgestures-thumbupright:

PRW
Indlæg: 111
Tilmeldt: man 22. jul 2019 20:09
Kontakt:

Re: Stort Olieforbrug på 1.0 og 1.2 Motorer Peugeot og Citroen

Ulæst indlæg af PRW » tors 3. feb 2022 07:09

Det burde kun være dem med 82hk, lige som min og har da også fået en ny motor :)
Mener også at have hørt udfordringen er stoppet efter 2017, eller var det 2016....

https://fdm.dk/nyheder/bilist/2016-12-l ... lieforbrug
CITROEN C4 CACTUS PURETECH 82 S&S ETG FEEL. 2015

Brugeravatar
Virketoften
Indlæg: 70
Tilmeldt: tirs 9. feb 2021 06:51
Geografisk sted: Odense
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Stort Olieforbrug på 1.0 og 1.2 Motorer Peugeot og Citroen

Ulæst indlæg af Virketoften » man 7. feb 2022 07:42

Jo har også hørt det med 2017 , man ringede til forhandler på en 2014 hvor der stod der var ny motor i, Han sagde det med 2017 men den og een mere han havde til salg var begge med ny motor og den med 1 L motor ,
Men indtil videre er det midt i 17 man vist skal gå efter
VH Ole
Ps har ikke fundet konebil endnu men er da også åbent for andet end citroen og peugeot
Citroen C4 Grand Picasso 1.6 BlueHdi AUT 2016

BX-Jeppe
Indlæg: 3
Tilmeldt: søn 20. okt 2019 23:21
Kontakt:

Re: Stort Olieforbrug på 1.0 og 1.2 Motorer Peugeot og Citroen

Ulæst indlæg af BX-Jeppe » man 21. aug 2023 12:38

For et familiemedlem er jeg lidt på udkig efter en Peugeot. Vi kigger aktuelt efter noget med 1,2 VTI-motoren med 82 hk - og altså uden turbo.

Denne tråd afføder nogle spørgsmål, som jeg håber I kan besvare:
1) Hvis motoren er i skiftet i f.eks. 2018, kan man så regne med at problemet er løst? Jeg kan se i FDM-linket, at problemet skulle være løst ved produktion efter 3. november 2016.
2) Er der nogen som kender den egentlige årsag til disse motorproblemer - og at tandremmen svulmer op? Jeg tænker det er den motor hvor tandremmen løber i oliebad (skørt påfund :shock: ), kan det passe?
3) Hvis man køber en bil med den motor, kan man så via løbende vedligehold undgå fremtidige problemer? Det er mig der skruer og ikke Peugeot ;)
4) Som trådstarter også spørger, kan man se på f.eks. motornummer om motoren er en version hvor problemet er fikset?

René p44
Indlæg: 5
Tilmeldt: søn 12. mar 2023 17:25
Kontakt:

Re: Stort Olieforbrug på 1.0 og 1.2 Motorer Peugeot og Citroen

Ulæst indlæg af René p44 » man 21. aug 2023 16:40

Jeg husker ikke hvornår man løste problemet, men de nyere motore har IKKE stort olieforbrug.
Problemet med tandrem I olie, deler de med fords ecobust motorer. Tjek evt Problemet på udenlandske sider.
1.2 er en ganske fin motor, men tandremmen bør skiftes med kortere interval end hvad importøren foreskriver, hvis du vil være sikker.
Det er ikke olien der skader remmen, men den benzin, og forbrændingsrester der uvægerligt havner i olien. Olieskift 2 gange årligt vil helt sikkert have en forebyggende effekt. Og undgå E10 benzin, da bioethanol også kan opløse gummi. Det er hvad jeg har fundet frem til på diverse sider, og det giver god mening.
Vh René

BX-Jeppe
Indlæg: 3
Tilmeldt: søn 20. okt 2019 23:21
Kontakt:

Re: Stort Olieforbrug på 1.0 og 1.2 Motorer Peugeot og Citroen

Ulæst indlæg af BX-Jeppe » tirs 22. aug 2023 13:46

Tak for info - det flugter meget godt med den info jeg fandt i dette link, efter jeg skrev mit indlæg i går:
https://pmmonline.co.uk/article/1-2-pur ... -practice/

Jeg tolker den samlede info som, at motoren fin nok hvis den er efter 3. november 2016, og hvis man ellers (gider) holde øje med den løbende, og er opmærksom på de tegn der viser evt. problemer med remmen.

Brugeravatar
Gribben
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn 6. aug 2017 15:35
Geografisk sted: Bramming
Kontakt:

Re: Stort Olieforbrug på 1.0 og 1.2 Motorer Peugeot og Citroen

Ulæst indlæg af Gribben » søn 10. sep 2023 10:44

Jeg har en 2018 1.2 og den bruger masser af olie, så jeg anser ikke problemet for løst. Forbruget kom ret pludseligt omkring 80.000 km
C4 Spacetourer PureTech130 2018

SimonR
Indlæg: 1
Tilmeldt: fre 22. sep 2023 09:00
Kontakt:

Re: Stort Olieforbrug på 1.0 og 1.2 Motorer Peugeot og Citroen

Ulæst indlæg af SimonR » fre 22. sep 2023 09:05

Jeg har en Peugeot 1.2 E-thp 130 Hk Sw Eat6 fra 2018, der har gået 107.000 km. Efter sidste service er den begyndt at bruge ekstra meget olie. Første gang jeg hældte olie på, var omkring de 80.000 km.
Jeg tager den snart til ekstra service :)

Henriklu
Indlæg: 21
Tilmeldt: ons 22. jul 2020 21:22
Kontakt:

Re: Stort Olieforbrug på 1.0 og 1.2 Motorer Peugeot og Citroen

Ulæst indlæg af Henriklu » fre 27. okt 2023 02:49

Nu har min C3 110 HK fra 2019 ikke kørt meget mere end 45.000 km og nada olie forbrug så vidt, men jeg bemærker at de ved sidste service brugte 0w20 hvor det de foregående år var 0w30.
Det er anbefalingen nu fra PSA iflg. mit Citroën værksted.
Om det har noget at sige overhovedet har jeg ingen anelse om, men efter de mange indlæg omkring olieforbrug og den satans våde tandrem, har jeg valgt fremadrettet, at (som flere) skifte olie 2 gange om året.
Med de priser på nye og brugte biler pt. er det sgu bare med at holde skidtet up2date.
C3 puretech 110 skyline 2019

peternygaard
Indlæg: 4
Tilmeldt: lør 10. feb 2024 15:54
Kontakt:

Re: Stort Olieforbrug på 1.0 og 1.2 Motorer Peugeot og Citroen

Ulæst indlæg af peternygaard » lør 10. feb 2024 16:13

Hej.
Vi har en C4 Cactus 1,2 turbo fra 2018 (indregistreret i 20219), som lider af smuldrende tandrem, men Citroen har heldigvis accepteret at udskifte den pr. kulance. Problemet startede med en advarselslampe for lavt olietryk, og da jeg kørte til service, fik jeg en anslået udgift på 16.000 for udskiftning af tandremmen. Prisen skyldes, at tandremmen er smuldret og har stoppet hele oliekredsløbet til, så alt skal skylles igennem for at få renset smulderet ud.

Nu har jeg så fået at vide, at en pakning (vistnok til topdækslet til ventilhuset) er i restordre, og det ikke kan oplyses, hvornår den igen er på lager.
Dvs. jeg aner ikke, om bilen kan blive repareret om 2, 3, 5 eller 50 uger. Intet, absolut intet kan de sige.

Med de massive problemer omfanget med disse motorer har, må der være andre end mig, der står i samme situation?

Er der nogen, der ved, hvem man kan trykke på maven for i det mindste at få en omtrentlig tidshorisont?

Bilen har stået på værksted siden starten af januar(!), og vi ved faktisk ikke, hvornår vi kan få den tilbage igen.
På forhånd tak.

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Stort Olieforbrug på 1.0 og 1.2 Motorer Peugeot og Citroen

Ulæst indlæg af SRO » lør 10. feb 2024 18:22

Det lyder meget mærkeligt, hvis ikke de kan skaffe en sk... pakning til så ny en bil :-)
Hvem du evt. kan trykke på maven skal jeg ikke kunne sige, men du kan måske forsøge at ringe til K.W. Bruun.

Ud fra det du beskriver, lyder det som om det er en ventildækselpakning der mangler. Den kan man snildt få, det er bare at vælge fabrikat: https://www.autodoc.dk/reservedele/vent ... 1-2-vti-82

Du bør indtaste dit registreringsnummer - ovenstående er baseret på valg. Man skal dog være lidt forsigtigt med de tyske sider - hvis ikke de lige kender det du søger efter, bliver der foreslået en masse andre varer, så OE-nummeret er guld, altså det originale varenummer. Det må Citroën kunne oplyse.

peternygaard
Indlæg: 4
Tilmeldt: lør 10. feb 2024 15:54
Kontakt:

Re: Stort Olieforbrug på 1.0 og 1.2 Motorer Peugeot og Citroen

Ulæst indlæg af peternygaard » søn 11. feb 2024 21:30

Tak for svar. Jeg fatter det heller ikke - og er heller ikke sikker på, jeg er blevet fortalt hele historien. Men jeg er vel nødt til at vente, for jeg kan ikke selv lave den. Jeg har også forespurgt hos K.W Bruun (som ydede kulancen), men i deres online-løsning går alle henvendelser først via forhandleren, som så godt nok siger, vi er blevet rykket frem i køen. Men stadig ingen deadline. Nu skal vi ud og leje en bil i en måned eller to. Slet, slet ikke i orden..

Besvar