c3 1,4 hdi gen1 vi kan ikke få bremsevæske ind i systemet Emnet er løst

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2391
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: c3 1,4 hdi gen1 vi kan ikke få bremsevæske ind i systemet

Ulæst indlæg af mikhan » fre 12. feb 2021 14:47

antikvaren skrev:
fre 12. feb 2021 14:39
Udluftede alle fire hjørner på gammeldags maner.. hvad så med abs? Skal den udluftet særskilt?
Husker ikke lige din dyt på Lexia.

Men mener at du køre en global fejlsøgning først.

Og under ABS finder du vejl. til udluftningen. (følg den slavisk) ;)

PS!!! Udluftningen af ABS giver udluftning af alle 4 steder. Iflg. Lexia processen/ vejledningen.
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

Brugeravatar
antikvaren
Indlæg: 83
Tilmeldt: lør 28. apr 2018 22:18
Kontakt:

Re: c3 1,4 hdi gen1 vi kan ikke få bremsevæske ind i systemet

Ulæst indlæg af antikvaren » fre 12. feb 2021 15:23

mikhan skrev:
fre 12. feb 2021 14:47
antikvaren skrev:
fre 12. feb 2021 14:39
Udluftede alle fire hjørner på gammeldags manee.. hvad så med abs? Skal den udluftet særskilt?
Husker ikke lige din dyt på Lexia.

Men mener at du køre en global fejlsøgning først.

Og under ABS finder du vejl. til udluftningen. (følg den slavisk) ;)

PS!!! Udluftningen af ABS giver samtidigt udluftning af alle 4 steder. Iflg. Lexia
Den laver kun en fejlslutning og kan ikke kontakte abs ... kun indsprøjtningen...
Citroen c4 1,6 blueHDI 100 Citroen c3 Triumph blueHDI 100 - Citroën : c3 1,4 HDI 68 2013 Ax 1,2 1986, xantia 1,8i 1994, xantia II 1,8i 1999, xantia1,8i weekend 1999, c5 1,8i 2002 , c3 II 1,4 HDI 2013
Plus en masse andre
de med fremh. Skrift og u-streget er nuværende

Brugeravatar
antikvaren
Indlæg: 83
Tilmeldt: lør 28. apr 2018 22:18
Kontakt:

Re: c3 1,4 hdi gen1 vi kan ikke få bremsevæske ind i systemet

Ulæst indlæg af antikvaren » fre 12. feb 2021 15:25

antikvaren skrev:
fre 12. feb 2021 15:23
mikhan skrev:
fre 12. feb 2021 14:47
antikvaren skrev:
fre 12. feb 2021 14:39
Udluftede alle fire hjørner på gammeldags manee.. hvad så med abs? Skal den udluftet særskilt?
Husker ikke lige din dyt på Lexia.

Men mener at du køre en global fejlsøgning først.

Og under ABS finder du vejl. til udluftningen. (følg den slavisk) ;)

PS!!! Udluftningen af ABS giver samtidigt udluftning af alle 4 steder. Iflg. Lexia

Den laver kun en fejlssøgning og kan ikke kontakte abs ... kun indsprøjtningen... den undersøger en masse og skriver NEJ TIL DET HELE UNDTAGEN UD FOR INDSPRØJTNINGEN
Citroen c4 1,6 blueHDI 100 Citroen c3 Triumph blueHDI 100 - Citroën : c3 1,4 HDI 68 2013 Ax 1,2 1986, xantia 1,8i 1994, xantia II 1,8i 1999, xantia1,8i weekend 1999, c5 1,8i 2002 , c3 II 1,4 HDI 2013
Plus en masse andre
de med fremh. Skrift og u-streget er nuværende

Brugeravatar
antikvaren
Indlæg: 83
Tilmeldt: lør 28. apr 2018 22:18
Kontakt:

Re: c3 1,4 hdi gen1 vi kan ikke få bremsevæske ind i systemet

Ulæst indlæg af antikvaren » fre 12. feb 2021 15:28

Gad vide, om min diag. Box er defekt...
Citroen c4 1,6 blueHDI 100 Citroen c3 Triumph blueHDI 100 - Citroën : c3 1,4 HDI 68 2013 Ax 1,2 1986, xantia 1,8i 1994, xantia II 1,8i 1999, xantia1,8i weekend 1999, c5 1,8i 2002 , c3 II 1,4 HDI 2013
Plus en masse andre
de med fremh. Skrift og u-streget er nuværende

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2391
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: c3 1,4 hdi gen1 vi kan ikke få bremsevæske ind i systemet

Ulæst indlæg af mikhan » fre 12. feb 2021 19:45

Jeg mistænker 2 muligheder. (For bilen er helt sikkert ikke genkendt korrekt af programmet)

1. Hvis du har valgt Lexia, så prøv istedet Diagbox. (Og omvendt) Begge muligheder er der på den C3.

2. Vær sikker på, at du vælger den rigtige C3 model (Kik nøje på billederne)

Er begge betingelser korrekte, så BØR programmet selv finde stelnummeret.
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: c3 1,4 hdi gen1 vi kan ikke få bremsevæske ind i systemet

Ulæst indlæg af SRO » fre 12. feb 2021 22:05

antikvaren skrev:
fre 12. feb 2021 14:39
Udluftede alle fire hjørner på gammeldags manee.. hvad så med abs? Skal den udluftet særskilt?
Jae joe, der er sådan set ikke noget hokus pokus i det - bremsevæsken løber jo igennem abs-enheden og på nogen biler er det åbenbart ret besværligt at få luftet abs-enheden ud.
For at få luftet ud, sætter du testeren på og kører udluftningsproceduren - du bliver vejledt hele vejen igennem. Det er en fordel, at være to til det, idet der er begrænset tid. Den ene sidder i bilen og trykker på knapper på pc'en og dirrigeren den anden, den anden åbner udluftningskruer - typisk foran. Førstnævnte person kaldes nogen steder for lederen :lol:

Jeg havde tidligere massive problemer med det på en 307'er, næsten ingen bremsekraft på baghjulene - og først da der kom tryk på beholderen kunne jeg lufte ud og få bremsesystemet til at fungere optimalt igen.

Det er muligt, at du fint kan udlufte uden tester på din bil og så er det jo bare super.

cit-rotti
Indlæg: 174
Tilmeldt: ons 26. dec 2018 17:36
Geografisk sted: Deutschland Würzburg
Diagbox: Ja
Version: 9.150 + ältere
Kontakt:

Re: c3 1,4 hdi gen1 vi kan ikke få bremsevæske ind i systemet

Ulæst indlæg af cit-rotti » fre 12. feb 2021 22:08

Hi,
Brakes should, if possible, always be vented with a suitable automatic "overpressure bleeding device", because otherwise the seals of the master brake cylinder are often damaged when the brake pedal is "pumping".
With normal braking, the entire brake pedal travel is never used, only the first third. The slide in the master brake cylinder therefore accumulates residues and these then damage the O-rings.
The ABS block cannot be vented without the Diagbox / LEXIA and without a venting device. The instructions of the diagnostic station must be followed exactly. this requires 2 people and all 4 wheels should be dismantled and the bleeding nipples accessible.
Greetings Wolfgang

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: c3 1,4 hdi gen1 vi kan ikke få bremsevæske ind i systemet

Ulæst indlæg af SRO » fre 12. feb 2021 22:31

cit-rotti skrev:
fre 12. feb 2021 22:08
Hi,
Brakes should, if possible, always be vented with a suitable automatic "overpressure bleeding device", because otherwise the seals of the master brake cylinder are often damaged when the brake pedal is "pumping".
With normal braking, the entire brake pedal travel is never used, only the first third. The slide in the master brake cylinder therefore accumulates residues and these then damage the O-rings.
The ABS block cannot be vented without the Diagbox / LEXIA and without a venting device. The instructions of the diagnostic station must be followed exactly. this requires 2 people and all 4 wheels should be dismantled and the bleeding nipples accessible.
Greetings Wolfgang
Hmmmm, ja - der er mange der deler den opfattelse, men jeg må nu sige, at jeg til dato aldrig har ødelagt en hovedcylinder på at udlufte med at pumpe på bremsepedalen, trykke den i bund osv. Det er helt normal procedure på autoværkstederne, og det er også sådan man lærer at udlufte bremser på de tekniske skoler.

De "residues" der opstår i systemet kan kun komme udefra (altså tilført til systemet), fra gummipakninger eller det metal hovedcylinderen er fremstillet af. Hvis gummipakningerne afgiver materiale er hovedcylinderen alligevel defekt eller ved at blive det og så er det kun fint, at det sker under udluftningen frem for under kørsel.
Afgives der metalspåner i kanalen som stemplerne arbejder i, kan det kun komme fra fremstillingsprocessen, idet metallet som gummiet sidder fast på, næppe slæber så meget på huset, at der afgives så store spåner, at gummiet ødelægges. Afgives der mikroskopiske metalspåner/-rester vil det forsvinde videre ned i bremserør, abs-heden, bremseslanger - og ud gennem udluftningsskruerne.

Når ovenstående er sagt, så er det vigtigt at kende til en hovedcylinders opbygning, herunder at man udlufter med rolige bevægelser, ikke med en hoppende fod med 400 slag i minuttet :lol:

:) Vi behøver ikke at være enige - eller blive det :handgestures-thumbupright:

Jeg respekterer til fulde andres opfattelse af bremsesystemet samt holdninger til udluftning af samme :auto-driving:

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: c3 1,4 hdi gen1 vi kan ikke få bremsevæske ind i systemet

Ulæst indlæg af SRO » man 8. mar 2021 10:09

Lidt opfølgning, idet jeg tilfældigt faldt over denne sætning i original Ford dokumentation for en Mondeo MK4:
"Operate the brake pedal fully (pumping brake fluid and air into the bleed jar) and allow the brake pedal to return to the rest position."

Brugeravatar
antikvaren
Indlæg: 83
Tilmeldt: lør 28. apr 2018 22:18
Kontakt:

Re: c3 1,4 hdi gen1 vi kan ikke få bremsevæske ind i systemet

Ulæst indlæg af antikvaren » tirs 6. apr 2021 10:58

Vi fik af vide hos Citroen, at den skal udluftes således... først højre og venstre forhjul samtidigt.
Dernæst højre og venstre baghjul samtidigt...
Det fik vi aå af vide, mens han udførte det for os... LOL Nå! det var ikke så dyrt. Han ordnede lige et par andre småting så denvar klar til syn.
DET er god service.. :)
Citroen c4 1,6 blueHDI 100 Citroen c3 Triumph blueHDI 100 - Citroën : c3 1,4 HDI 68 2013 Ax 1,2 1986, xantia 1,8i 1994, xantia II 1,8i 1999, xantia1,8i weekend 1999, c5 1,8i 2002 , c3 II 1,4 HDI 2013
Plus en masse andre
de med fremh. Skrift og u-streget er nuværende

Besvar