Urea dyse - motorfejl ?

Besvar
heniklykke
Indlæg: 3
Tilmeldt: ons 17. maj 2017 17:46
Kontakt:

Urea dyse - motorfejl ?

Ulæst indlæg af heniklykke » tors 13. aug 2020 20:10

Konens C3 har haft lys i engine fault lampen, og da jeg var ude, bad jeg hende kører til den lokale. Han udlæste fejl, urea dyse, men nulstillede den bare i første omgang, der gik en fire dage så lyste den igen, her skiftede han så urea dysen, og slukkede lampen, men efter en uge lyste den igen og nu tror han det er en boks ( ECU ? ) bag i bilen der skal skiftes Pris ca. 7000,- og ikke noget jeg ved, og har ikke haft tid til at kigge på den endnu.
Er der nogen der har erfaringer med dette ? Mvh. Henrik

pug407aut
Indlæg: 472
Tilmeldt: lør 3. jun 2017 17:51
Geografisk sted: Aalborg
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Urea dyse - motorfejl ?

Ulæst indlæg af pug407aut » tors 13. aug 2020 21:51

Det er normalt at det skal en helt ny komplet tank til, en stor fejl på årgange omkring 2015
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 725.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, Lexia og VCDS (VAG) tester
Mekaniker og dæk montør (vulkanisør) af alle typer dæk til daglig

SRO
Moderator
Indlæg: 1923
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Urea dyse - motorfejl ?

Ulæst indlæg af SRO » fre 14. aug 2020 00:25

Nå, det var ikke den, så tror jeg det er.... vi prøver vi at skifte endnu en komponent... nå, det var heller ikke den, så tror jeg det er.... så nu skifter vi.... nå, det var heller ikke den.... nu tror jeg faktisk at jeg ved hvad det er - alt andet er udskiftet, så det kan næsten kun være.....

Find et værksted der er i stand til at fejlsøge. Hvis han finder i fejlen, så lad ham da også udfylde en Lottokupon for dig - han sidder jo nok i held den dag.

Brugeravatar
johnny.krogh
Indlæg: 1
Tilmeldt: tirs 22. dec 2020 13:31
Kontakt:

Re: Urea dyse - motorfejl ?

Ulæst indlæg af johnny.krogh » tirs 22. dec 2020 13:37

Jeg har nøjagtig samme problem med min.
Har fået skiftet urea føleren i maj.
Nu er det så urea dysen... mener de.
Den er fra 2016 og har kun gået 115.000 km.

Resul
Indlæg: 4
Tilmeldt: fre 28. jul 2023 07:05
Kontakt:

Re: Urea dyse - motorfejl ?

Ulæst indlæg af Resul » tors 28. sep 2023 08:14

Hej venner.
Jeg har også en c3 fra 2010. Den viser fejl som ENG/MAN SYSTEM FAULTY. og. ESP/ASR SYSTEM FAULTY
Jeg har været til citroen med den da sagde han alt muligt mange ting bla. At det kunne være UREA DRR DYSE og NOX SENSOR
og PARTIKEL filter.
Hvad har i gjort for at udbedre fejlen. Håber der er nogen der kan hjælpe, jeg er helt forvirret.

Nico
Indlæg: 2
Tilmeldt: fre 6. okt 2023 11:11
Kontakt:

Udskiftning af urea dyse og nu komplet tank på en 7 år gammel C3?

Ulæst indlæg af Nico » fre 6. okt 2023 11:54

Kære Citroënforum.dk

Vi har en C3 Picasso fra 2017, og vil blot høre om der er kendskab til, at der er andre der oplever samme kvaler med deres C3 Picasso, fra samme årgang?

PROBLEM: Urea lampe lyser (Urea påfyldes) og begynder alligevel at lyse på ny efter et par uger, hvor så også motorlampen begynder at lyse. Dette sker i august 2022. Køretøjet bliver herefter nulstillet på værksted, men i april/maj 2023, begynder urea lampen at lyse atter på ny, velvidende, at tanken til urea er fyldt helt op.
Kører atter afsted på værksted, hvor jeg får jeg af vide, at der formentlig skal en ny ureatank på køretøjet. Dette er noget de(værkstedet) ser ofte på lige nøjagtig denne årgang og model. PÅ ÈN BIL DER ER 6,5 ÅR GAMMEL.
Det viser sig samtidig, at der ligger en værksteds kampagne hos Citroën, vedr. katalysatoren på denne model, (blev dog aldrig gjort opmærksom på dette fra Citroëns side, måtte jeg selv finde ud af gennem andet værksted) og her melder de (Citroën) ved udskiftningen af denne katalysator, at det er en defekt/utæt urea dyse, der er årsagen til, at lampen lyser og motorlampen giver dette udslag.
Nu har jeg så efterfølgende, i vores sommerferie, august måned 2023 oplevet, at lampen til urea, begyndte at lyse atter på ny. Igen velvidende, at tanken var fyldt helt op. Motorlampe begynder også at lyse, og nu kan jeg så hente køretøjet i dag hos Citroën, atter igen, med en forklaring på, at hele tanken skulle skiftes denne gang.
Så med det for øje, at det første besøg hos Citroën kostede 4.200,- og denne gang koster det 11.100,- - på ét køretøj der kun er ca. 6,5 år gammelt. Fejlen virker mere som en produktions/dårlige komponent fejl, mere end en disederet slidtagedefekt.

Ydermere melder man også (Citroën), at det er ikke unormalt, at når en dyse har været utæt, at det også går ud over hele tanken. For mig at høre virker det mere som om, at man skyder med spredehagl, og håber, at man rammer rigtigt på et eller andet tidspunkt, i løbet af reparations processen.

Tror ikke, at jeg er Citröen ejer ved næste bilkøb.

Hører alligevel meget gerne fra jer.
Mvh Nico

Citroënelle
Indlæg: 5
Tilmeldt: tirs 22. aug 2023 14:51
Kontakt:

Re: Urea dyse - motorfejl ?

Ulæst indlæg af Citroënelle » man 16. okt 2023 21:59

Endnu en kedelig historie om C3 Picasso og BlueHDI. Mit forløb blev dog et andet. Læs videre :)
Jeg har en 1,6 100 HK fra 2016 (har gået 100.000km), og den havde nogenlunde samme fejlforløb som din.

Det starter med at UREA-lampen lyser, og det betyder jo, at der skal adBlue på tanken. Og der kunne være knap 10 liter, og det er jo kun lidt over halvdelen. Umiddelbart tænker man, at så går lampen ud. Gu’ gør den røv, for det har nemlig ikke noget med sagen at gøre. Computeren er programmeret til at tænde, når et eller andet sker i urea-systemet. Da et tilfældigt værksted satte en tester på, sagde den fejl P20E8 og det har jo noget med trykket at gøre. Allerede her er man på skideren. For man ved ikke længere noget. Det jeg frygtede var, at den tæller ned fra 1100 km. Jeg så dog ikke noget steder, at den var startet på dette. Til gengæld var motorlampen begyndt at lyse.

Egentligt kørte bilen jo meget godt, men der var bare for mange lamper, der lyste. Og det stressede helt vildt. Da jeg ringede rundt til diverse værksteder, sagde de lidt det samme: vi starter med at skifte (urea)dysen, og hvis ikke det hjælper, så skifter vi tanken hvor pumpen sidder. Det plejer at koste små 15 kilo.
Tak for kaffe, tænker man. De sætter en tester på, og så bestiller de dele hjem uden nogen form for resoneren eller prøver at ringe lidt rundt til nogen, der er klogere. (Er det ikke sværere at være mekaniker?) Jeg meldte mig fluks ind i en brugergruppe som denne.

Adm. Mikhan har hjulpet mig meget. Han havde en tester og nulstillede regnskabet med de 1100 km nogle gange. (Uden at jeg vidste, om den talte ned). Han hjalp mig også med at finde YouTube videoer. Altså den slags ting, som gruppefolket gør og bør gøre. Nu har jeg selv købt en tester og Mikhan hjalp med software og med at bruge det på en Mac.

Så jeg har set videoer og er blevet klogere på den bil, jeg har. Og samtidigt mere forvirret. En ting er dog sikker: Citroën har sendt en bil på markedet uden at gøre noget ved en medfødt fejl.
Et sted kunne jeg se, at man burde komme lidt dekrystaliseringsvæske på ureatanken når man fyldte på. Det var vigtigt, for nogle adBlueprodukter var for dårlige. Hold nu kæft, tænker man. Det er der vel ingen, der hopper på. Jeg gjorde det alligevel, selvom tanken var propfuld. Bare for at gøre noget.

På et tidspunkt kørte jeg bare videre som jeg plejer, og holdt godt øje med om der et sted ville stå 100km tilbage eller lignende. Ved ikke, om den overhovedet vil vise det.

Da jeg havde kørt 5-600km gik UREA-lampen pludselig ud? Hvad fanden skete lige dér, tænker man. Mindre end 100km senere gik motorlampen ud. HVAD? Computeren siger ingen lysende lamper = ingen fejl. En tur mere med testeren. Ingen fejl.

Jeg har intet gjort ved bilen andet end test. Bare været i Thansen og købe en flaske OPTI-SCR til 250kr.

Jeg synes selv, at det lyder som en vild historie, og jeg antyder på intet tidspunkt, at det er en løsning alle kan bruge. Men det er et billigt forsøg. (Jeg har ikke aktier i firmaet. Produktet hedder noget forskelligt og kan købes alle steder).

Måske begynder lamperne at lyse i næste uge, og så falder denne beretning til jorden. Men sådan er det med alle mærker. I sidste uge var det en lortebil, i denne uge er det en dejlig bil.

Elle

jmsc3
Indlæg: 1
Tilmeldt: tirs 17. okt 2023 20:25
Kontakt:

Re: Urea dyse - motorfejl ?

Ulæst indlæg af jmsc3 » tirs 17. okt 2023 20:30

Hej Citroënelle
Jeg har samme problem med min 1,6 C3 fra 2015, - vil lige høre om alt går vel efter dy fyldte OPTI-SCR på?

Citroënelle
Indlæg: 5
Tilmeldt: tirs 22. aug 2023 14:51
Kontakt:

Re: Urea dyse - motorfejl ?

Ulæst indlæg af Citroënelle » tirs 17. okt 2023 23:56

Jmsc3 …

Der har ikke været nogen fejl de sidste 500km. Så ja, indtil videre må det siges at gå ret godt 😊

Elle

lambaeks
Indlæg: 1
Tilmeldt: lør 17. sep 2022 22:10
Kontakt:

Re: Urea dyse - motorfejl ?

Ulæst indlæg af lambaeks » man 25. dec 2023 15:07

Citroënelle skrev:
tirs 17. okt 2023 23:56
Jmsc3 …

Der har ikke været nogen fejl de sidste 500km. Så ja, indtil videre må det siges at gå ret godt 😊

Elle

Er det så stadig en dejlig bil?

Ingen mekaniker har tid til andet end at nulstille for mig i julen. Men skal en tur fra Jylland til Sjælland til nytår, og har ikke nok km tilbage på nedtællingen. Så overvejer at give det en chance med OPTI-SCR efter nulstilling.

Citroënelle
Indlæg: 5
Tilmeldt: tirs 22. aug 2023 14:51
Kontakt:

Re: Urea dyse - motorfejl ?

Ulæst indlæg af Citroënelle » fre 8. mar 2024 01:21

Undskyld mit sene svar 😮

Min Picasso begyndte jo at tænde de tre lamper igen. Men så tog jeg på en lang ferie og glæden vendte tilbage.
I mellemtiden skulle min mekaniker køre den til syn. Han er blevet lidt hooked på PSA udfordringerne. Hvilket er godt. Så han købte noget dyrt eolyse-væske og fyldte lidt over en liter på. Det påvirkede dog ikke lamperne. Surt. Så han holdt rundt om hjørnet og nulstillede med testeren - og kørte 50m hen til syn. Her gik den glat igennem 😮
Så har man to år mere til at bøvle med den, tænkte jeg.
Men pludselig en morgen tændte lamperne IKKE. Det er 2-3 uger siden nu. Og fingrene er stadig krydsede. 🤞

Var eolyse svaret? Er der stadig en bug i computeren? Eller hvad fanden?
Picassoen holder mig i hvert fald igang 😊

Elle

Aalborg49
Indlæg: 1
Tilmeldt: man 11. mar 2024 14:34
Kontakt:

Re: Urea dyse - motorfejl ?

Ulæst indlæg af Aalborg49 » man 11. mar 2024 15:40

hej jeg har en C5 2016
har lige haft en indsprøjtnings ventil der har over dosis ad-blue så alt oversvinet i udstødningen
der efter fejlmeldinger på UREA lamper og motor lampen
så læste jeg om opti-scr og købte THansen og 10l ad-blue blande det og hældt det AD-Blue tanken tilsat og Bell Add i dislen
efter nogle Km.kørsel slukkede UREA lampen men ikke motorlampen
der efter fik jeg ud læst fejlkoderne at det var indsprøjtnings ventilen der hade fejlet men den virkede tilsynladene nu men var utæt da vi så på den der kom ny på + en regenerering
så skulle alt jo være godt men da jeg kørte fra værkstedet efter nogle Km. lyste UREA lampen fik den rest igen efter kort tid lyste den igen og korttid efter lyste motorlampen vi blev enig om den nok skulle ud på motorvejen og få nogle Km. på så udstødningsrør m.m. kunne blive brændt ren så en
50-80 kilometer er alle lamper slukket
hvad en ny ventil koster ved jeg ikke i nu?
Aalborg49

Besvar