Risk of particulate filter blokking

Besvar
Neist
Indlæg: 17
Tilmeldt: man 27. aug 2018 09:39
Kontakt:

Risk of particulate filter blokking

Ulæst indlæg af Neist » man 27. aug 2018 09:46

Jeg har et gensyn hængende over hovedet.og har netop fået denne fejl. Kan den fjernes uden at skifte filter ?
Evt noget tilsætning af additiv, eller kan det være exhaust pressure sensor der er defekt ?
Den er ikke i Limp mode, har ikke nefsat ydelse

Neist
Indlæg: 17
Tilmeldt: man 27. aug 2018 09:39
Kontakt:

Re: Risk of particulate filter blokking

Ulæst indlæg af Neist » man 27. aug 2018 09:52

Det er en HDi 16 fra 2010

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 528
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 7.57
Kontakt:

Re: Risk of particulate filter blokking

Ulæst indlæg af Lars4733 » man 27. aug 2018 10:29

Det lyder som om den er ved at pakke filteret til - kører du jævnligt gode lange ture?

Sæt evt en Lexia tester på så du kan få udlæst status på filter og evt eolysbeholdning - måske det er ved at være tid til at efterfylde eolys væske.

Inden da kan du køre bilen godt gennemvarm og lade den komme godt op i omdrejninger - evt på motorvejen eller lign og se om det hjælper
Citroën C5 2,0 HDi Berline 2001 - VF7DCRHZB76063157

Den har kørt ca Billede i snit den tid jeg har haft den

Fruens bil: Honda CR-V 2.0 6/2001

Er indehaver af Lexia tester, er absolut ikke superbruger i brugen af den, men har gode livliner hvis det er - så har du brug for hjælp i det sydsjællandske område er du da velkommen til at spørge

Neist
Indlæg: 17
Tilmeldt: man 27. aug 2018 09:39
Kontakt:

Re: Risk of particulate filter blokking

Ulæst indlæg af Neist » man 27. aug 2018 10:55

Det hjælper ikke med lange ture og høje omdrejninger. Bilen bliver typisk brugt til og fra arbejde (2x24km)
Bilen har kørt 220kkm og fik efterfyldt Elolys ved 160kkm.
Fejlen kom pludselig, og er konstant.

Det ville være rart at kunne komme gennem syn uden at skifte filter, da der er deadline i synshallen om få dageNulstilles fejl ved filterskift ?

Hvad koster er Lexia der duer?

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 528
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 7.57
Kontakt:

Re: Risk of particulate filter blokking

Ulæst indlæg af Lars4733 » man 27. aug 2018 11:09

Hvor i landet befinder du dig? Vi er en del her inde der har en Lexia - ofte kan man finde en der har mulighed for at hjælpe

Lexia kan man købe for ca 4-500 kr + en egnet bærbar pc..
Citroën C5 2,0 HDi Berline 2001 - VF7DCRHZB76063157

Den har kørt ca Billede i snit den tid jeg har haft den

Fruens bil: Honda CR-V 2.0 6/2001

Er indehaver af Lexia tester, er absolut ikke superbruger i brugen af den, men har gode livliner hvis det er - så har du brug for hjælp i det sydsjællandske område er du da velkommen til at spørge

Neist
Indlæg: 17
Tilmeldt: man 27. aug 2018 09:39
Kontakt:

Re: Risk of particulate filter blokking

Ulæst indlæg af Neist » man 27. aug 2018 11:33

Tak for svar

Bor ved Aalborg.
Lexia 4-500kr er det Ebay ?

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 528
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 7.57
Kontakt:

Re: Risk of particulate filter blokking

Ulæst indlæg af Lars4733 » man 27. aug 2018 12:32

Jep - vær meget opmærksom på version og ikke mindst afsenderland..

Jeg købte min i Tyskland.. ham jeg købte af har så ikke flere.. - selve softwaren er ikke så vigtig, den kan du få her inde fra - det er mere kvaliteten af interfacet - det kan være svært at gennemskue på nettet.
Der er lidt tråde om det under Diagbox-afsnittet..
Citroën C5 2,0 HDi Berline 2001 - VF7DCRHZB76063157

Den har kørt ca Billede i snit den tid jeg har haft den

Fruens bil: Honda CR-V 2.0 6/2001

Er indehaver af Lexia tester, er absolut ikke superbruger i brugen af den, men har gode livliner hvis det er - så har du brug for hjælp i det sydsjællandske område er du da velkommen til at spørge

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 1111
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.8.55

Re: Risk of particulate filter blokking

Ulæst indlæg af mikhan » man 27. aug 2018 13:39

Pas nu på ;) "Risk of particulate filter blokking" = Der er RISIKO for blokkeret filter.. Ikke at det nødvendigvis er defekt.

Det er før set, at der er fejl på pumpen/styreboksen til partikelfilteret. ( Nogen gange bare et snavset stik nede ved pumpen/tanken )

Helt klart.. Få en Diagbox/Lexia på dytten..
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (NU med rev C/ V8.55) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 1111
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.8.55

Re: Risk of particulate filter blokking

Ulæst indlæg af mikhan » man 27. aug 2018 13:41

mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (NU med rev C/ V8.55) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

john_madsen
Indlæg: 185
Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
Kontakt:

Re: Risk of particulate filter blokking

Ulæst indlæg af john_madsen » man 27. aug 2018 15:41

få en tester på og se hvad den siger. Alt andet er rent gætværk. Fejlen kan slettes med tester, men hvis der reelt er en fejl, dukker den hurtigt op igen.
Struer - kan montere og afbalancere dæk.
Har Lexia, VAGcom og OPcom.
307SW 7sæder 1.6HDI 2006
407SW 1.6HDI 2005

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 528
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 7.57
Kontakt:

Re: Risk of particulate filter blokking

Ulæst indlæg af Lars4733 » ons 29. aug 2018 06:27

Jeg tænker på - du skriver du typisk kører 24 km pr tur - det er, hvis jeg sammenligner med min egen C5'er, nærmest et minimum - jeg har olietermometer i min og kan se at bilen først nærmer sig reel driftsvarm efter ca 20-25 km

Nu har min ikke partikelfilter.. (ja ja - jeg ved det.. miljøsvin :whistle: ) - men det er vel først når bilen er gennemvarm at den kan påbegynde regenerering af partikelfilteret?

Min fruens bil, der har partikelfilter, kommer ind i mellem med en tilsvarende besked, netop fordi hun i perioder kører en del småture, men der hjælper det med god belastning så den kan rense ud..

Din bil kan vel reelt også mene den er ved at løbe tør for eolys-væske, det vil jo også på sigt give tilstoppet partikelfilter. Men det kan en tester udlæse for dig..
Citroën C5 2,0 HDi Berline 2001 - VF7DCRHZB76063157

Den har kørt ca Billede i snit den tid jeg har haft den

Fruens bil: Honda CR-V 2.0 6/2001

Er indehaver af Lexia tester, er absolut ikke superbruger i brugen af den, men har gode livliner hvis det er - så har du brug for hjælp i det sydsjællandske område er du da velkommen til at spørge

Neist
Indlæg: 17
Tilmeldt: man 27. aug 2018 09:39
Kontakt:

Re: Risk of particulate filter blokking

Ulæst indlæg af Neist » man 3. sep 2018 21:23

Fik udlæst fejl på værksted i dag. Fik oplyst at blæseren nok var defekt, og måske ikke kunne køle tilstrækkeligt ved regenerering, fejlen kunne ikke slettes.
Nogle der har erfaring med blæser fejl i forbindelse med "Risk og particulate filter blocking" ?

john_madsen
Indlæg: 185
Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
Kontakt:

Re: Risk of particulate filter blokking

Ulæst indlæg af john_madsen » tirs 4. sep 2018 07:45

der er "altid" fejl på gløderørs kredsløbet og kølerblæseren på 1.6 HDI'erne.
Jeg har dog aldrig forsøgt en tvungen re-generering, men den automatiske re-generering virker fint, selv med disse fejl.
Dog er det nok et krav at blæseren kan køre. Mine kører både i lav og høj hastighed, men der er stadig fejl på dem iflg. motorstyringen.
Struer - kan montere og afbalancere dæk.
Har Lexia, VAGcom og OPcom.
307SW 7sæder 1.6HDI 2006
407SW 1.6HDI 2005

Neist
Indlæg: 17
Tilmeldt: man 27. aug 2018 09:39
Kontakt:

Re: Risk of particulate filter blokking

Ulæst indlæg af Neist » tirs 4. sep 2018 08:04

Kan man tvangs starte køler blæser med lexia ?

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 1111
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.8.55

Re: Risk of particulate filter blokking

Ulæst indlæg af mikhan » tirs 4. sep 2018 08:34

Ja man kan forsøge ;) Lexia giver normalt muligheden.

Alt efter bilen, så kan både høj og lavt blæs aktiveres.. Men kun hvis blæseren virker..
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (NU med rev C/ V8.55) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

flemmingjensens
Indlæg: 5
Tilmeldt: søn 5. maj 2019 03:44
Kontakt:

Re: Risk of particulate filter blokking

Ulæst indlæg af flemmingjensens » søn 12. maj 2019 23:05

Kan ikke huske at have set noget om regenerering når jeg har kørt. Har nu haft min c3 Picasso et års tid, og har nu også fået fejlen som tråden handler om.
Min tidligere 2.0hdi 406er skrev heller aldrig noget om regenerering .
Måske et dumt spørgsmål, men hvad har blæseren med regenerering at gøre?

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 1111
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.8.55

Re: Risk of particulate filter blokking

Ulæst indlæg af mikhan » man 13. maj 2019 08:10

flemmingjensens skrev:
søn 12. maj 2019 23:05
Kan ikke huske at have set noget om regenerering når jeg har kørt. Har nu haft min c3 Picasso et års tid, og har nu også fået fejlen som tråden handler om.
Min tidligere 2.0hdi 406er skrev heller aldrig noget om regenerering .
Måske et dumt spørgsmål, men hvad har blæseren med regenerering at gøre?
Under en regenerering (Manuel eller aut) bliver motoren ekstra varm.. Det er et must for at brænde partikelfilteret rent.

Om en defekt køleblæser forhindre en regenerering, er meget sandsynligt ??? Flere parameter SKAL være ok, ellers sker regenereringen ikke.

"Risk of particulate filter blokking" er som nævnt ikke nødvendigvis et "færdigt" filter.. Men en advarsel om at "noget" skal tjekkes.
Til det er en egnet tester et must ;)
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (NU med rev C/ V8.55) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1340
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Risk of particulate filter blokking

Ulæst indlæg af posh » man 13. maj 2019 09:45

der fås ganske mange produkter der kan hjælpe et partikkelfilter, her er der et lille udvalg som gør det selv folket kan anvende, ellers er der den hårde metode hvor man piller filteret af og sender det til rensning.

bare lidt om emnet

https://www.weboil.dk/shop/127-jlm-dies ... hoQAvD_BwE

https://www.google.com/search?q=partike ... 00&bih=767

https://www.autobutler.dk/bilens-abc/di ... r-rensning

https://www.motormagasinet.dk/article/v ... errensning
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 72319 km stadig uden en eneste rep. ud over en sprungen pære til nummerpladelys, ellers kun udgifter til brændstof olie filtre og syn og vask.
dog er radio udskiftet til en djævelsk god en fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 7" skærm


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

flemmingjensens
Indlæg: 5
Tilmeldt: søn 5. maj 2019 03:44
Kontakt:

Re: Risk of particulate filter blokking

Ulæst indlæg af flemmingjensens » man 13. maj 2019 23:05

posh skrev:
man 13. maj 2019 09:45
der fås ganske mange produkter der kan hjælpe et partikkelfilter, her er der et lille udvalg som gør det selv folket kan anvende, ellers er der den hårde metode hvor man piller filteret af og sender det til rensning.

bare lidt om emnet

https://www.weboil.dk/shop/127-jlm-dies ... hoQAvD_BwE

https://www.google.com/search?q=partike ... 00&bih=767

https://www.autobutler.dk/bilens-abc/di ... r-rensning

https://www.motormagasinet.dk/article/v ... errensning
Har kørt et par dåser rens/additiv igennem tanken uden resultat, men giver jo så fint mening hvis det kan være andet der giver fejlen.
Men det ser jeg forhåbentlig snart, da jeg er på rette vej med min lexia takket være mikhan. :dance:

Tvivler på at det kan svare sig at rense filter mere, med mindre det er til nogen dyre slæder.
Et nyt filter fra tyskland koster ikke mere en 2500 til 3000 kr, og det er som jeg husker næsten prisen for en rens.
Har også selv damprenset med succes, men er jo lidt noget svineri, så den springer jeg over denne gang.

Besvar