Værkstedsbog
-
leonerdmann
- Geografisk sted: Maribo
- Diagbox: Ja
- Version: 9.85
- Kontakt:
Værkstedsbog
Nogen der har eller ved hvor man kan finde en reparation manual til C3 1.4 Hdi 70 ? Bilen er årgang 2012 , skal skifte topstykke . Håber på hjælp
-
John59
- Kontakt:
-
SRO
- Moderator
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Re: Værkstedsbog
Jeg formoder, at de forskellige tråde du opretter vedrører samme bil.
Du må naturligvis gribe tingene an på præcis den måde du ønsker, men du kan overveje at anvende én tråd, hvis du ønsker at andre skal have en chance for at følge med i forløbet og hjælpe dig bedst muligt.
Jeg, og andre, har givet nogle input ud fra de oplysninger du har valgt at dele. Jeg sidder dog tilbage med en oplevelse af, at vi kun har fået en halv historie, no offense.
Du har haft motoren startet på startgas og nu vil du så udskifte topstykket - og har brug for en værkstedsbog.
Det er muligt, at det er det helt rigtige du sætter i gang, men hvad er årsagen til, at du vil skrue topstykket af? Hvad forventer du at opnå? Kunne du "kigge ind" med et endoskop? Kunne du udføre en kompressionstest? - eller en lækagetest? - eller er nogle af de tests/analyser allerede udført?
Motoren har været startet på startgas - hvad har fået dig til at konkludere, at næste naturlige step er at skrue topstykket af?
Som jeg lige husker det, har du skiftet tandrem. Var det almindeligt vedligehold eller hvad fik dig til at udskifte den?
Du har også udskiftet startmotoren - hvorfor?
Hvad er historien med bilen? - har du købt den defekt?
For at skrue topstykket af, må der ligge en analyse bag, f.eks. manglende kompression. Har du lyst til at dele dine overvejelser?
På emanualonline kan du måske finde det du søger.
Haynes er en anden mulighed - du kan finde det i trykt form eller købe elektronisk adgang.
Der er også et tysk forlag, der gør sig i reparationsmanualer, men jeg kan ikke på stående fod huske navnet.
Youtube kan være en fantastisk hjælp, hvor mange har uploadet komplette reparationsforløb, inkl. "teorilektioner".
Du må naturligvis gribe tingene an på præcis den måde du ønsker, men du kan overveje at anvende én tråd, hvis du ønsker at andre skal have en chance for at følge med i forløbet og hjælpe dig bedst muligt.
Jeg, og andre, har givet nogle input ud fra de oplysninger du har valgt at dele. Jeg sidder dog tilbage med en oplevelse af, at vi kun har fået en halv historie, no offense.
Du har haft motoren startet på startgas og nu vil du så udskifte topstykket - og har brug for en værkstedsbog.
Det er muligt, at det er det helt rigtige du sætter i gang, men hvad er årsagen til, at du vil skrue topstykket af? Hvad forventer du at opnå? Kunne du "kigge ind" med et endoskop? Kunne du udføre en kompressionstest? - eller en lækagetest? - eller er nogle af de tests/analyser allerede udført?
Motoren har været startet på startgas - hvad har fået dig til at konkludere, at næste naturlige step er at skrue topstykket af?
Som jeg lige husker det, har du skiftet tandrem. Var det almindeligt vedligehold eller hvad fik dig til at udskifte den?
Du har også udskiftet startmotoren - hvorfor?
Hvad er historien med bilen? - har du købt den defekt?
For at skrue topstykket af, må der ligge en analyse bag, f.eks. manglende kompression. Har du lyst til at dele dine overvejelser?
På emanualonline kan du måske finde det du søger.
Haynes er en anden mulighed - du kan finde det i trykt form eller købe elektronisk adgang.
Der er også et tysk forlag, der gør sig i reparationsmanualer, men jeg kan ikke på stående fod huske navnet.
Youtube kan være en fantastisk hjælp, hvor mange har uploadet komplette reparationsforløb, inkl. "teorilektioner".
-
leonerdmann
- Kontakt:
Ja det er lidt forvirrende med alle de indlæg , kan ikke finde ud af at slette dem , købte bilen defekt , skiftede starter fordi den var død , kunne se tandrem trængte til skift , så den skiftede jeg , grunden til bilen døde for dem på motorvej er jeg sikker på var tandrem skyld , medløber hjul var smadret ( smeltet ind i plast skjoldet ) jeg har selvfølgelig skiftet det hele og drejet motor efterfølgende 10 omgange for at sikre mig intet låste fast , syntes dog når jeg drejer den at man kunne høre et meget svagt klik , ved ikke om den skal lyde sådan ? Drejer uden at låse sig fast , når du tørner motor drejer den fint rundt men uden at starte . Altså vil jeg jo ikke mene der burde være noget med ventiler ? Det burde vel egentlig kunne høres så når den tørner ? Da jeg så får den til at starte på startgas klikker den voldsomt , derfor tænker jeg så at der er noget galt med ventiler alligevel ?? Og derfor tænkte jeg at skifte topstykke
Håber det hele nu giver mening ??
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Det giver bedre mening.
Klik? Godt spørgsmål.
Jeg kan stadig ikke helt følge ideen med at udskifte topstykket, før du er sikker på, at der er et behov.
Klik? Godt spørgsmål.
Jeg kan stadig ikke helt følge ideen med at udskifte topstykket, før du er sikker på, at der er et behov.
-
leonerdmann
- Kontakt:
Det er nok den lyd den gav med startgas , jeg tænkte øv død , men har et kamera , skal jeg bare pille dyser ud og stikke det ned den vej for at se stemplet om de er ok ?
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Ja, hvis du kan få dyserne op og et endoskop/kamera er det du har til rådighed, så er det absolut en mulighed.
De leveres ofte med et spejl, så du også kan kigge opad, hvis ikke det er et af dem med fleksibel spids som du kan dreje 180 grader. Hvis der er mærker i stemplerne, kan det være fra ventilerne.
Hvis du kan få dyserne ud, kan du også overveje at sætte overtryk på cylinderen - med lukkede ventiler. Så kan du høre om der kommer luft ud gennem hhv. indsugning og udstødning.
De leveres ofte med et spejl, så du også kan kigge opad, hvis ikke det er et af dem med fleksibel spids som du kan dreje 180 grader. Hvis der er mærker i stemplerne, kan det være fra ventilerne.
Hvis du kan få dyserne ud, kan du også overveje at sætte overtryk på cylinderen - med lukkede ventiler. Så kan du høre om der kommer luft ud gennem hhv. indsugning og udstødning.
-
leonerdmann
- Kontakt:
Sro hvordan gøres dette ? Jeg har fået alle 4 dyser ud , de trængte godt nok også til en gang rens
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Jf. de andre tråde.... tag ventildækslet af og få syn for sagen.
Når alle ventilerne er lukket på en cylinder, står den i kompressionstakten. Sørg for at stemplet er i top eller lås motoren så den ikke kan dreje, hvis du sætter overtryk på.
Normalt har man et cylinderlækagesæt med diverse fittings som kan skrues i motorens åbning, dvs. tændrør, dysehul eller gløderør. Så sætter man trykluft til motoren, evt. blot få bars overtryk. Hvis en ventil er utæt, vil du kunne høre, evt. mærke det, i hhv. indsugning eller udstødning.
Eksempel (kan købes på Aliexpres, Tema m.fl. til billigere priser):
https://www.biltema.dk/bil---mc/varkste ... 2000041057
I et cylinderlækagesæt
Når alle ventilerne er lukket på en cylinder, står den i kompressionstakten. Sørg for at stemplet er i top eller lås motoren så den ikke kan dreje, hvis du sætter overtryk på.
Normalt har man et cylinderlækagesæt med diverse fittings som kan skrues i motorens åbning, dvs. tændrør, dysehul eller gløderør. Så sætter man trykluft til motoren, evt. blot få bars overtryk. Hvis en ventil er utæt, vil du kunne høre, evt. mærke det, i hhv. indsugning eller udstødning.
Eksempel (kan købes på Aliexpres, Tema m.fl. til billigere priser):
https://www.biltema.dk/bil---mc/varkste ... 2000041057
I et cylinderlækagesæt
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Søgte lige og faldt over dette: https://eur.vevor.com/compression-test- ... k8EALw_wcB
Det kan tilsyneladende lidt mere (kompression).
Vevor har mange gode ting til rimelige priser - og hurtigt levering.
Det kan tilsyneladende lidt mere (kompression).
Vevor har mange gode ting til rimelige priser - og hurtigt levering.