Afladning af batteri på Picasso

Besvar
Citroënelle
Indlæg: 9
Tilmeldt: tirs 22. aug 2023 14:51
Kontakt:

Afladning af batteri på Picasso

Ulæst indlæg af Citroënelle » tors 14. nov 2024 15:09

Hallo derude –
Hvert år på denne tid (omkring 1. dec) har jeg batteribøvl.
Der er ikke strøm nok til at starte dieselmotoren. For et år siden skiftede jeg batteriet. Så blev vejret varmere, og så kørte jeg længere ture. Ingen problemer.
Nu har sætter kulden ind, og så kommer samme problem igen.

Jeg tænker to ting:
* Lader den ikke nok?
* Aflader den, når den ikke kører?

Hvis den ikke lader nok, kan det sikkert måles og noget kan skiftes. Sikkert dyrt.
Hvis den aflader, hvordan finder jeg så kilden? Og hvordan fejlfinder jeg det?

Al hjælp er nyttig, Tak på forhånd.

Elle

John59
Indlæg: 271
Tilmeldt: tors 3. aug 2023 13:31
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Afladning af batteri på Picasso

Ulæst indlæg af John59 » fre 15. nov 2024 12:26

Et bilbatteri aflader altid en smule, da bilens elektronik kræver en vis mængde strøm under stilstand. Tænker at der måske er monteret et batteri som ikke har de ampere som fabrikken foreskriver, eller at din generator ikke kan levere nok ampere under kørsel, Så batteriet ikke bliver opladet nok.

Brugeravatar
JensNo
Indlæg: 380
Tilmeldt: ons 23. maj 2018 14:41
Geografisk sted: Hønefoss
Diagbox: Ja
Version: V5.29
Kontakt:

Re: Afladning af batteri på Picasso

Ulæst indlæg af JensNo » fre 15. nov 2024 22:09

Citroënelle skrev:
tors 14. nov 2024 15:09

Hvis den aflader, hvordan finder jeg så kilden? Og hvordan fejlfinder jeg det?

Elle

https://www.youtube.com/watch?v=zdIKNnwEjIs

Korte ture er ikke dieselbilers bedste ven og rigtig mange må supplere med et lade apparat i vintermånederne, grundet som skrevet korte ture på

f.eks.30 km.

/ Jens
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith
Some men see things as they are and ask, ""Why?"" I dream things that never were and ask, ""Why not?""
Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech

John59
Indlæg: 271
Tilmeldt: tors 3. aug 2023 13:31
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Afladning af batteri på Picasso

Ulæst indlæg af John59 » fre 15. nov 2024 23:32

Hvor mange volt er der på + polen i tomgang?

Citroënelle
Indlæg: 9
Tilmeldt: tirs 22. aug 2023 14:51
Kontakt:

Re: Afladning af batteri på Picasso

Ulæst indlæg af Citroënelle » tirs 26. nov 2024 10:51

Hej John59 og JensNo -
Tak for gode svar, og undskyld sen respons.

Ja, den kører kortere ture om vinteren, og så kulden oveni.
Trods alt godt at vide, at andre også mærker dette.
Batteriet har max muskler, når det er opladet. 1 år gammelt.
Så jeg mistænker ikke dette.

John59 - når du spørger om spænding over polerne, er der så et bestemt antal Volt at kigge efter. Jeg har ikke målt endnu, men det er det nemmeste. Ville bare godt vide, hvad min. skal være.
Tak for video JensNo

Hilsen Elle

John59
Indlæg: 271
Tilmeldt: tors 3. aug 2023 13:31
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Afladning af batteri på Picasso

Ulæst indlæg af John59 » tirs 26. nov 2024 12:00

Mål spændingen på batteri, ved koldstart. Bør ligge på over 12,6 volt. Start derefter motoren og lad den gå i tomgang. Mål nu spændingen på batteriet. Bør ligge mellem 13,6 og 14 volt, ellers så er generatoren defekt.

SRO
Moderator
Indlæg: 2108
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Afladning af batteri på Picasso

Ulæst indlæg af SRO » tirs 26. nov 2024 13:21

Fuldt opladet er der 2,1 Volt per celle. Der er seks celler. Derfor skal du kunne måle 12,6 V mellem batteriets poler, når det er fuldt opladet.

Du kan teste batteriet ved at måle spændingen, på hhv. plus og minus på batteriet, under start (opladet batteri).
Hvis det falder til under 10V (9,6V) har du formentlig en/flere dårlig(e) celle(r). Du får ikke valide målinger på et halvt opladet batteri, så step 1 er fuld opladning, inden yderligere test.

Når bilen er startet skal du som John skriver kunne måle en højere spænding end batteriets nominielle spænding. Det kan man finde i datablade.
Ofte regulerer de franske biler ved ca. 14,5V som maks. Batteriet kan beholde et "for høj" spænding i en rum tid, men falder ned igen, hvis du lige tænder lyset og slukker igen. Hvis spændingen er for lav eller høj, kan det skyldes spændingsregulatoren i generatoren eller dårlige forbindelser.

Spændingsfaldsmålinger kan i den forbindelse også være en vej at gå, altså spændingmålinger + til + og - til - under belastning, så kan du finde dårlige forbindelser. Værdier over ca. 0,5V kan indikere at du skal igang med at rense forbindelserne, men lokaliser problemet ved måling, så du ikke skal afrense alt på hele bilen ;-)

For at tjekke generatoren skal du bruge et amperemeter. Et tangamperemeter er at foretrække.
Mål hvor meget strøm den leverer i tomgang og ved ca. 2500 omdr.

Ved de ca. 2500 omdr./min. kan du måle maks. strøm: Tænd lys, kabineblæser, sædevarme, el-bagrude etc. og foretag målingen. Nu er din bil en en dieselhakker og sikkert med en masse udstyr, så jeg tænker at du skal kunne måle mellem ca. 100 og 200 ampere, men afhænger af generatoren - det står ofte på en mærkat hvad den kan levere.

Hvis den f.eks. kun kan levere 20 ampere under maks. belastning er den gal. Dieselbiler kræver typisk højere batterikapacitet og dertilhørende generator.

Altså:
Spænding på opladet batteri, (12,6V), spænding under start (tørn motor), (min. ca. 10V)
Spændingsfald, volt (helst ikke over 0,5V)
Strøm, ampere (formentlig 100+A)

Hvis alle målinger er ok, skal du enten ændre dit kørselsmønster eller sætte en oplader på over natten, når det er koldt.

Der kan også være noget afladning inde over problemstilingen, hvilket kan skyldes en af mange forskellige forbrugere, men kan også være en fejl i generatoren.
Få udført ovenstående målinger først, inden du kaster dig ud i afladningsproblematikker. Hvis der er stor afladning, ville du formentlig også have problemet om sommeren.

cit-rotti
Indlæg: 198
Tilmeldt: ons 26. dec 2018 17:36
Geografisk sted: Deutschland Würzburg
Diagbox: Ja
Version: 9.207 + ältere
Kontakt:

Re: Afladning af batteri på Picasso

Ulæst indlæg af cit-rotti » tirs 26. nov 2024 15:55

...and even supposedly new batteries can be defective because they have been stored somewhere for a long time without being recharged.

Citroënelle
Indlæg: 9
Tilmeldt: tirs 22. aug 2023 14:51
Kontakt:

Re: Afladning af batteri på Picasso

Ulæst indlæg af Citroënelle » tirs 26. nov 2024 20:36

Stor tak til John59 og SCO.

Meget imponerende arbejde SCO. Det sætter jeg virkelig pris på. Jeg printer det ud, og så vil jeg finde et ordentligt multimeter. Derefter tager jeg det trin for trin.
Ved nogen, om Diagbox kan bruges til fejlfinding i denne sag?

cit-rotti: I changed it last year – when I had the same problem. So I don't suspect the battery.
But thanks!

Elle

SRO
Moderator
Indlæg: 2108
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Afladning af batteri på Picasso

Ulæst indlæg af SRO » tirs 26. nov 2024 20:51

Ja, Diagbox burde også give dig en række af værdierne, se livedata.

Citroënelle
Indlæg: 9
Tilmeldt: tirs 22. aug 2023 14:51
Kontakt:

Re: Afladning af batteri på Picasso

Ulæst indlæg af Citroënelle » ons 27. nov 2024 09:30

Takker, SRO

Besvar