OEM nummer på tragt til påfyldning af kølervæske
-
Nego2403
- Diagbox: Ja
- Version: 9.68, 9.91
- Kontakt:
OEM nummer på tragt til påfyldning af kølervæske
Hej Citroënforum,
jeg søger OEM nummer på en tragt til påfyldning af kølervæske på en C3 II. Jeg ved ikke hvad tragten præcis hedder, men den bruges til at hæve væskesøjlen af ekspansionsbeholderen, så man kan udlufte på den øverste udluftningsskrue.
jeg søger OEM nummer på en tragt til påfyldning af kølervæske på en C3 II. Jeg ved ikke hvad tragten præcis hedder, men den bruges til at hæve væskesøjlen af ekspansionsbeholderen, så man kan udlufte på den øverste udluftningsskrue.
2016 Citroën C3 A51 1.6 BlueHdi 100 (DV6FD)
2019 Citroën C5 Aircross 1.5 BlueHdi 130 (DV5RC)
Diagbox V9.68
Diagbox V9.68
- posh
- Geografisk sted: kolding
- Kontakt:
Re: OEM nummer på tragt til påfyldning af kølervæske
skær bunden af en 1,5L plastflaske (cola elle dansk vand) og sæt en runde gaffa tape omkring flaske og beholder og vupti har du hævet vandsøjlen tilstrækkeligt og det koster næsten gratis (bortset frra flaskepant og en smule tape)
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
-
Nego2403
- Kontakt:
Lyder som en god idé, det havde jeg slet ikke tænkt på. Kan det slutte tæt, så jeg pludselig ikke står med en liter kølervæske udover det hele? 
Diagbox V9.68
Diagbox V9.68
- posh
- Geografisk sted: kolding
- Kontakt:
ja hvis du er bare lidt omhygelig, en hjælper til at holde flasken er ikke af vejen
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
-
Nego2403
- Kontakt:
Tak for den gode ide!
Jeg afprøver det snart.
Diagbox V9.68
Diagbox V9.68
- Carsten S
- Site Admin
- Geografisk sted: 8653 Them
- Version: 8.xx
- Kontakt:
Jeg kan ikke huske OE-nummeret, men jeg ved dog at den er ret pebret - Små 1000 Kr.
Har den selv, og den virker fortrinligt. Der er bla. ventil i bunden af den, så den ikke sviner ud over det hele når den løftes fra ekspansionsbeholderen.
Har den selv, og den virker fortrinligt. Der er bla. ventil i bunden af den, så den ikke sviner ud over det hele når den løftes fra ekspansionsbeholderen.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
-
Nego2403
- Kontakt:
Puha, det var alligevel en sjat penge for et stykke plastik. Tror der er andre ting jeg hellere vil bruge 1000 kr på
Mon ikke en almindelig sodavandsflaske kan gøre det. Udover det, så er det da et godt stykke værktøj, det er også smart, at man ikke skal stå med pipette eller sprøjte og suge det overskydende ud.
Jeg har set denne:
https://www.ebay.co.uk/itm/274717737596 ... SwNjlege9O,
til en brøkdel af de 1000kr, ved dog ikke om den passer på min bil.
Jeg har set denne:
https://www.ebay.co.uk/itm/274717737596 ... SwNjlege9O,
til en brøkdel af de 1000kr, ved dog ikke om den passer på min bil.
Diagbox V9.68
Diagbox V9.68
-
SRO
- Moderator
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Virker fantastisk: https://www.biltema.dk/bil---mc/bilvark ... 2000022686
Sug vakuum og lad så systemet fylde sig selv. Kræver blot tilslutning til en kompressor.
Sug vakuum og lad så systemet fylde sig selv. Kræver blot tilslutning til en kompressor.
-
Nego2403
- Kontakt:
Den var heller ikke helt dum
jeg tror jeg bruger idéen med sodavandsflasken, men tak for idéen. Skal ikke skifte kølervæske særlig tit, det er mest til eget forbrug. Troede den tragt fra PSA ikke var særlig dyr, men det var den så.. .
Diagbox V9.68
Diagbox V9.68
- Boxer
- Geografisk sted: Aarhus
- Kontakt:
Idéen med sodavandsflasken er absolut anvendelig, og den er billig. Men der vil uundgåeligt løbe noget klistret kølervæske ud til sidst. Ok, dette undgås så ved den dyre OEM-model med ventilen. Men vil ekspansionsbeholderen ikke være overfyldt tilsidst selv med den dyre OEM-model?
På min AX med TU1 motor fandt jeg frem jeg denne simple men effektive metode: Den lange køleslange øverst til køleren bruges som håndpumpe, mens man i en simpel sekvens løsner og spænder den øverste luftskrue i systemet.
1:
Alle luftskruer løsnes, og der påfyldes kølervæske, indtil lavestliggende udluftningssted flyder over ( typisk den på køleren ). Denne skrue lukkes nu.
2:
Der fyldes på, indtil næste, højereliggende, udluftningssted flyder over ( typisk ved termostaten ). Denne skrue lukkes nu.
3:
Nu kommer den simple håndpumpesekvens, for det sidste udluftningssted ligger nemlig højere end niveauet ved kanten af ekspansionbeholderen.
Bemærk: Dækslet på ekspansionsbeholderen skal være på og fastspændt, men den øverste luftskrue skruet af ( typisk en lille nylonskrue oppe ved indløbet til varmeanlægget ). Nu klemmes der godt til på den lange bløde gummislange øverst over til køleren, og mens man holder slangen klemt, lukkes nylonskruen. Nu er der vacuum i system, og der skal lukkes lidt mere kølervæske ind ved at løsne dækslet til ekspansionsbeholderen. Dækslet spændes straks igen, og sekvensen gentages: løsn nylonskrue, klem slange sammen, spænd nylonskrue, slip slange, udløs vacuum ved dæksel.
På min AX skulle sekvensen gentages max. fem gange, så løb det over ved den lille nylonskrue ( ca. en kop luft skulle pumpes ud ).
Denne metode har den store fordel frem for selv den dyre OEM-ventiltragt, at niveauet i ekspansionbeholderen falder lidt for hver pumpegang, således at man nemt kan ramme indenfor max mærket i beholderen, evt efterfylde lidt til sidst.
PS, det kræver muligvis et fast håndtryk at klemme slangen over til køleren. En "Quick-Grip" skruetvinge kan være en hjælp her.
På min AX med TU1 motor fandt jeg frem jeg denne simple men effektive metode: Den lange køleslange øverst til køleren bruges som håndpumpe, mens man i en simpel sekvens løsner og spænder den øverste luftskrue i systemet.
1:
Alle luftskruer løsnes, og der påfyldes kølervæske, indtil lavestliggende udluftningssted flyder over ( typisk den på køleren ). Denne skrue lukkes nu.
2:
Der fyldes på, indtil næste, højereliggende, udluftningssted flyder over ( typisk ved termostaten ). Denne skrue lukkes nu.
3:
Nu kommer den simple håndpumpesekvens, for det sidste udluftningssted ligger nemlig højere end niveauet ved kanten af ekspansionbeholderen.
Bemærk: Dækslet på ekspansionsbeholderen skal være på og fastspændt, men den øverste luftskrue skruet af ( typisk en lille nylonskrue oppe ved indløbet til varmeanlægget ). Nu klemmes der godt til på den lange bløde gummislange øverst over til køleren, og mens man holder slangen klemt, lukkes nylonskruen. Nu er der vacuum i system, og der skal lukkes lidt mere kølervæske ind ved at løsne dækslet til ekspansionsbeholderen. Dækslet spændes straks igen, og sekvensen gentages: løsn nylonskrue, klem slange sammen, spænd nylonskrue, slip slange, udløs vacuum ved dæksel.
På min AX skulle sekvensen gentages max. fem gange, så løb det over ved den lille nylonskrue ( ca. en kop luft skulle pumpes ud ).
Denne metode har den store fordel frem for selv den dyre OEM-ventiltragt, at niveauet i ekspansionbeholderen falder lidt for hver pumpegang, således at man nemt kan ramme indenfor max mærket i beholderen, evt efterfylde lidt til sidst.
PS, det kræver muligvis et fast håndtryk at klemme slangen over til køleren. En "Quick-Grip" skruetvinge kan være en hjælp her.
Venlig hilsen
Bo
Bo
-
Nego2403
- Kontakt:
Lyder som en god ide, men tænker det ville være smartere enten at lave vacuum på udlufterskruen eller øge trykket i ekspansionsbeholderen, så luften bliver presset ud på den måde. Det kan vel ikke være helt godt at trykke så hårdt på rørene?
Diagbox V9.68
Diagbox V9.68
- JensNo
- Geografisk sted: Hønefoss
- Version: V5.29
- Kontakt:
Ér det et specifikt problem og udlufte kølesystemet på en Citroën C3 II (sc) 1.6 bluehdi 100 ?
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith
Some men see things as they are and ask, ""Why?"" I dream things that never were and ask, ""Why not?""
Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech
- Victor Lewis-Smith
Some men see things as they are and ask, ""Why?"" I dream things that never were and ask, ""Why not?""
Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
-
Nego2403
- Kontakt:
Nej ikke som sådan. Den eneste ting er, at den øverste udlufterskrue er højere oppe end ekspansionsbeholderen. Dette betyder, at man på en eller anden måde skal hæve væskesøjlen i beholderen, eller benytte sig af overtryk eller vakuum til at få luften ud af kølesystemet.
Diagbox V9.68
Diagbox V9.68
- JensNo
- Geografisk sted: Hønefoss
- Version: V5.29
- Kontakt:
Du kan jo udlufte når motoren går i tomgang, det har jeg gjort på mine XantiaerNego2403 skrev: ↑søn 25. apr 2021 14:58Nej ikke som sådan. Den eneste ting er, at den øverste udlufterskrue er højere oppe end ekspansionsbeholderen. Dette betyder, at man på en eller anden måde skal hæve væskesøjlen i beholderen, eller benytte sig af overtryk eller vakuum til at få luften ud af kølesystemet.
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith
Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
- Victor Lewis-Smith
Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Er du sikker på, at det er udluftningsskruen til kølesystemet du har fat i? - er "proppen" blå?Nego2403 skrev: ↑søn 25. apr 2021 14:58Nej ikke som sådan. Den eneste ting er, at den øverste udlufterskrue er højere oppe end ekspansionsbeholderen. Dette betyder, at man på en eller anden måde skal hæve væskesøjlen i beholderen, eller benytte sig af overtryk eller vakuum til at få luften ud af kølesystemet.
- Boxer
- Geografisk sted: Aarhus
- Kontakt:
Ja, vi må have indkredset, hvordan den øverste udluftningsskrue ser ud. Nu bliver vi nemlig nysgerrige
Nego2403, her er et billede af motorrummet på en bil ligesom din. Kan du udpege, hvor de forskellige udluftningsskruer sidder?
Nego2403, her er et billede af motorrummet på en bil ligesom din. Kan du udpege, hvor de forskellige udluftningsskruer sidder?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Bo
Bo
- mikhan
- Moderator
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Version: V.9.125 + andre
Mon ikke at Søren henviser til "aircon" ventilen.. Med blå hætte ??
Hvis JA, så bør man næppe udlufte via den ventil !!

Hvis JA, så bør man næppe udlufte via den ventil !!
mikhan = Mikael Hansen
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Det var nu "proppen" til benzinen jeg spurgte til - blot for at være sikker på, at trådstarter ikke var i gang dér, for det ville netop være et vildspor :-)
- og jeg kan så se, at der er tale om en diesel, hvilket jeg åbenbart havde fået galt i halsen :-)
Den blå støvhætte ligner jo "udluftningspropper" (der alle er sorte), og ligger nok højere end ekspansionsbeholderen og måske kan snyde. Det er dog kun en støvhætte, lige som til hjulventilerne.
Den blå a/c lavtryksventil plejer nu heller ikke at være blå - kun koblingen der sættes på, men det kan da godt være, at man er begyndt at farvelægge dem :-) - come on!
- og jeg kan så se, at der er tale om en diesel, hvilket jeg åbenbart havde fået galt i halsen :-)
Den blå støvhætte ligner jo "udluftningspropper" (der alle er sorte), og ligger nok højere end ekspansionsbeholderen og måske kan snyde. Det er dog kun en støvhætte, lige som til hjulventilerne.
Den blå a/c lavtryksventil plejer nu heller ikke at være blå - kun koblingen der sættes på, men det kan da godt være, at man er begyndt at farvelægge dem :-) - come on!
-
Nego2403
- Kontakt:
Det er udluftningsskruerne lige bag beholderen til bremsevæske, som jeg mener er højere oppe end ekspansionsbeholderen. Den anden er nede på termostathuset lige under indsugning. De udluftningsskruer jeg snakker om er sorte. De ser således ud:
Diagbox V9.68
Diagbox V9.68
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Det plejer ikke at være et problem at udlufte bilerne kølesystem, men hvis du gerne vil have ekspansionsbeholderen højere op (plejer at sidde i den ene inderskærm), kan du blot parkere bilen med den ene side oppe på fortovet, så burde beholderen ligge højest.... hvis du parkerer "korrekt" ;-)