Vil ikke starte

Besvar
rekj1966
Indlæg: 1
Tilmeldt: lør 15. jul 2023 11:02
Kontakt:

Vil ikke starte

Ulæst indlæg af rekj1966 » lør 15. jul 2023 11:07

Når jeg drejer nøglen kommer der ikke så meget som en lyd. Der er strøm i panelet og i bilradioen.
Batteriet synes at være i orden, har prøvet med kabler fra anden bil, i håb om at det måske var afladt, ingen ændring.
Der er et lille kighul ned midt i batteriet hvor der er noget der er grønt (sikring?), hvilket efter sigende skulle betyde at batteriet er i live.
Er det tændrør eller hvad der er problemet? Hvordan kan jeg finde ud af hvad der kunne være i vejen ? Al hjælp modtages med glæde pft.

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Vil ikke starte

Ulæst indlæg af SRO » lør 15. jul 2023 12:17

Hvis det skulle være tændrør, skal motoren kunne tørne. Det synes ikke at være tilfældet, hvis ikke der kommer så meget som en lyd.

Har du prøvet med startkabler for at udelukke batteriet helt? - indikatoren kan godt snyde. Hvis batteriet er halvdødt kan man godt opleve, at der kan ses lidt lys og være power i bilradioen, men så snart man drejer nøglen til start, bliver alt lagt dødt.

Det kan også være starteren eller en sikring til sammen. Tjek evt. instruktionsbogen.

Nu er det jo ikke til at vide hvilke forudsætninger du har... eller bilens eksakte udrustning, men hvis du har et multimeter og kan anvende det, kan du måle om startrelæet får strøm. Det er den lille ledning der er tilsluttet startrelæet på starteren. Når du drejer nøglen til start skal du kunne udlæse min. 12V på ledning.

Hvis der kommer strøm... eller du ikke har et multimeter, kan du prøve en quick & dirty metode:
Hvis du kan komme til starten - og ved hvordan den ser ud - kan du give den nogle små dask med en hammerskaftet på relæet, mens en anden drejer nøglen til start. Hvis det er relæet på starteren som hænger, kan det ofte løses med lidt dask... og fungere indtil du får adskilt og repareret starteren eller udskiftet den.

Endelig kan det være dårlige forbindelser på batteripoler eller tilslutninger til starter, stelforbindelse mv.
Du kan evt. demontere polskoene på batteriet og rense dem med lidt smergellærred eller en stålbørste. Tag minus-polskoen af først, så kommer du ikke til at ramme stel, når du demontere plus-polskoen.

Håber at noget af det kan hjælpe dig videre.

Besvar