Citroën C1 1.0 2008 olietype?

Nego2403
Indlæg: 193
Tilmeldt: fre 23. apr 2021 08:38
Diagbox: Ja
Version: 9.68, 9.91
Kontakt:

Citroën C1 1.0 2008 olietype?

Ulæst indlæg af Nego2403 » lør 15. jan 2022 16:01

Er der nogen der ved hvilken type olie er anbefalet af PSA til en Citroën C1 1.0 fra 2008?
2016 Citroën C3 A51 1.6 BlueHdi 100 (DV6FD)
2019 Citroën C5 Aircross 1.5 BlueHdi 130 (DV5RC)
Diagbox V9.68

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Citroën C1 1.0 2008 olietype?

Ulæst indlæg af SRO » lør 15. jan 2022 18:22

Det ser ud til, at man kan vælge to forskellige 1,0 motorer:
http://total-dnk.lubricantadvisor.com/d ... dan&br=elf

Nego2403
Indlæg: 193
Tilmeldt: fre 23. apr 2021 08:38
Diagbox: Ja
Version: 9.68, 9.91
Kontakt:

Re: Citroën C1 1.0 2008 olietype?

Ulæst indlæg af Nego2403 » lør 15. jan 2022 19:39

Tusind tak. Jeg har dog tjekket min egen bil derinde, og den viser ikke den olie, som er anbefalet ifølge servicehæftet. Er du sikker på at informationerne på siden er 100% korrekte?
2016 Citroën C3 A51 1.6 BlueHdi 100 (DV6FD)
2019 Citroën C5 Aircross 1.5 BlueHdi 130 (DV5RC)
Diagbox V9.68

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Citroën C1 1.0 2008 olietype?

Ulæst indlæg af SRO » lør 15. jan 2022 20:18

Jeg kan desværre ikke garantere for indholdet på Totals hjemmeside, så jeg er ikke 100% sikker.... på noget som helst :)

Om olien kommer fra Shell, Total, Castrol eller en helt fjerde olieleverandør er som sådan underordnet - du skal blot sikre dig, at specifikationerne overholdes.

PSA anbefaler traditionelt set olie fra Total, der også er et fransk selskab. Derfor linker jeg oftest til deres hjemmeside, når nogen spørger til olie. Jeg bruger så også olie fra ELF/Total til de fleste andre biler, men det er mere et logistisk spørgsmål - og måske bare en dårlig vane :D

Hvis der står noget andet i dit servicehæfte og du er mere tryg ved den olie, så køb den. I servicehæftet står måske blot den olie som værkstedet senest har anvendt til bilen.

I bilens instruktionshæfte burde der stå de specifikationer som olien skal overholde - og her tænker jeg ikke på f.eks. 5w-40, men noget i denne stil:
ACEA A3 / B4
API: SN / CF, RENAULT RN0710 / RN0700
MERCEDES-BENZ MB-godkendelse 226.5

Brugeravatar
JensNo
Indlæg: 355
Tilmeldt: ons 23. maj 2018 14:41
Geografisk sted: Hønefoss
Diagbox: Ja
Version: V5.29
Kontakt:

Re: Citroën C1 1.0 2008 olietype?

Ulæst indlæg af JensNo » lør 15. jan 2022 20:19

"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech

Nego2403
Indlæg: 193
Tilmeldt: fre 23. apr 2021 08:38
Diagbox: Ja
Version: 9.68, 9.91
Kontakt:

Re: Citroën C1 1.0 2008 olietype?

Ulæst indlæg af Nego2403 » lør 15. jan 2022 20:40

SRO skrev:
lør 15. jan 2022 20:18
Jeg kan desværre ikke garantere for indholdet på Totals hjemmeside, så jeg er ikke 100% sikker.... på noget som helst :)

Om olien kommer fra Shell, Total, Castrol eller en helt fjerde olieleverandør er som sådan underordnet - du skal blot sikre dig, at specifikationerne overholdes.

PSA anbefaler traditionelt set olie fra Total, der også er et fransk selskab. Derfor linker jeg oftest til deres hjemmeside, når nogen spørger til olie. Jeg bruger så også olie fra ELF/Total til de fleste andre biler, men det er mere et logistisk spørgsmål - og måske bare en dårlig vane :D

Hvis der står noget andet i dit servicehæfte og du er mere tryg ved den olie, så køb den. I servicehæftet står måske blot den olie som værkstedet senest har anvendt til bilen.

I bilens instruktionshæfte burde der stå de specifikationer som olien skal overholde - og her tænker jeg ikke på f.eks. 5w-40, men noget i denne stil:
ACEA A3 / B4
API: SN / CF, RENAULT RN0710 / RN0700
MERCEDES-BENZ MB-godkendelse 226.5
Jeg skrev forkert, mente instruktionsbog... :D Der står 5W30 til min C3'er i instruktionsbogen, men på den side du linkede til står der at olien er en 0W30.

Jeg har prøvet at kigge instruktionsbogen for C1'eren igennem og kan simpelthen ikke finde en af de certificeringer, for min C3'er blev en konkret olie anbefalet, det var en Total Quarts INEO ECS 5W30 så vidt jeg husker.
Senest rettet af Nego2403 lør 15. jan 2022 20:47, rettet i alt 2 gange.
2016 Citroën C3 A51 1.6 BlueHdi 100 (DV6FD)
2019 Citroën C5 Aircross 1.5 BlueHdi 130 (DV5RC)
Diagbox V9.68

Nego2403
Indlæg: 193
Tilmeldt: fre 23. apr 2021 08:38
Diagbox: Ja
Version: 9.68, 9.91
Kontakt:

Re: Citroën C1 1.0 2008 olietype?

Ulæst indlæg af Nego2403 » lør 15. jan 2022 20:43

JensNo skrev:
lør 15. jan 2022 20:19
Prøv også denne;

https://www.bildeleshop.dk/auto-motorolie
På denne side kommer der tre forskellige olier herunder 5W30, 5W40 og 15W40. Hvilken vælger man lige så? 😅
2016 Citroën C3 A51 1.6 BlueHdi 100 (DV6FD)
2019 Citroën C5 Aircross 1.5 BlueHdi 130 (DV5RC)
Diagbox V9.68

Nego2403
Indlæg: 193
Tilmeldt: fre 23. apr 2021 08:38
Diagbox: Ja
Version: 9.68, 9.91
Kontakt:

Re: Citroën C1 1.0 2008 olietype?

Ulæst indlæg af Nego2403 » lør 15. jan 2022 20:54

Det gemte sig godt i servicehæftet :D Jeg håber dette kan være behjælpeligt for andre, i så fald har jeg vedhæftet, hvilke olier der er godkendte af PSA til adskillige af deres motorer til og med året 2008.
IMG_20220115_205102.jpg
Hvad er fordele og ulemper ved at vælge en olie, som har højere viskositet? Så vidt jeg kan se på det, kan man bruge 4 forskellige typer olie.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
2016 Citroën C3 A51 1.6 BlueHdi 100 (DV6FD)
2019 Citroën C5 Aircross 1.5 BlueHdi 130 (DV5RC)
Diagbox V9.68

Brugeravatar
JensNo
Indlæg: 355
Tilmeldt: ons 23. maj 2018 14:41
Geografisk sted: Hønefoss
Diagbox: Ja
Version: V5.29
Kontakt:

Re: Citroën C1 1.0 2008 olietype?

Ulæst indlæg af JensNo » lør 15. jan 2022 22:42

Nego2403 skrev:
lør 15. jan 2022 20:43
JensNo skrev:
lør 15. jan 2022 20:19
Prøv også denne;

https://www.bildeleshop.dk/auto-motorolie
På denne side kommer der tre forskellige olier herunder 5W30, 5W40 og 15W40. Hvilken vælger man lige så? 😅
Skærmbillede 2022-01-15 223214.png
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech

PRW
Indlæg: 111
Tilmeldt: man 22. jul 2019 20:09
Kontakt:

Re: Citroën C1 1.0 2008 olietype?

Ulæst indlæg af PRW » søn 16. jan 2022 09:30

Det er alternative olier..
Den jeg kan finde er 0/30W, det er anbefalingen... Også den jeg bruger :)

https://nordic.totalenergies.com/da/services/olieguide

https://nordic.totalenergies.com/da/services/olieguide
CITROEN C4 CACTUS PURETECH 82 S&S ETG FEEL. 2015

Nego2403
Indlæg: 193
Tilmeldt: fre 23. apr 2021 08:38
Diagbox: Ja
Version: 9.68, 9.91
Kontakt:

Re: Citroën C1 1.0 2008 olietype?

Ulæst indlæg af Nego2403 » søn 16. jan 2022 10:19

Det var da helt vildt mystisk. Ændrer PSA anbefalingerne løbende? Det står faktisk med småt i servicehæftet under tabellen, at der anbefales Total Quartz 5000 15W40 til en C1'er 1.0L benzin.
2016 Citroën C3 A51 1.6 BlueHdi 100 (DV6FD)
2019 Citroën C5 Aircross 1.5 BlueHdi 130 (DV5RC)
Diagbox V9.68

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Citroën C1 1.0 2008 olietype?

Ulæst indlæg af SRO » søn 16. jan 2022 11:18

Der kan som nævnt anvendes mange forskellige olier til din motor - de skal blot overholde specifikationerne.

Hvis ikke der står nogen specifikation, men kun er anført nogle specifikke olier, kan du jo undersøge specifikationerne på de olier og så søge andre olier med samme specifikationer. Hvis der står Total Quartz.... så har Castrol eller Shell helst sikkert en tilsvarende olie.

5W-40 angiver blot viskositetsklassen og indikerer temperaturspændet fra koldt (W=Winther) til varmere klima. Derfor skal viskositetsklassen passe til anvendelsen, dvs. at der skal vælges forskellige viskositetsklasse om bilen anvendes på Nordpolen hhv. om kørsel skal ske langs ækvator.

Der findes oceaner af litteratur om emnet - se f.eks. Wikipedia: https://da.wikipedia.org/wiki/Motorolie

Hvis du søger mere viskositetklasse, kan du finde nogle tabeller, hvor du kan se hvilket temperaturspænd olien kan anvendes i (omgivende temperatur).

0W-40 spænder fra (cirka) -35°C - 30°C
5W-40 spænder fra (cirka) -30°C - 30°C

Som du måske kan udlede, vil det være ret ligegyldigt om du anvender 0W eller 5W i DK.
(Den absolut laveste temperatur er -31,2 °C målt i Thy i januar 1982 jf. søgning på nettet). Hvis du vil være dækket helt ind, så vælg 0W-40 :-)

Grundolien er én ting, men der tilsættes forskellige stoffer (additiver) for at opnå nogle ønskede egenskaber, f.eks. at dieselpartikler bundfældes i bundkarret frem for at blive ført rundt i smøresystemet (de virker som slibepartikler og slider motorens bevægelige dele), at vand i olien (kondensvand) opfører sig på en ønsket måde etc. - netop additiverne er det der primært adskiller de forskellige olier fra hinanden.

Så er der prisen - du kan ikke gå ud fra at fordi en olie koster en formue, at den er bedre end en billigere olie.
En olie der overholder specifikationerne fra motorfabrikanten, altså en olie der har de ønskede egenskaber, er lige god om den koster kr. 10 pr. liter eller kr. 100 for samme mængde.

- mon der nu startes en oliereligionskrig? :D :D :D

Olie er nok dét produkt hvor værkstederne har den højeste profit. De sælger olierne ganske dyrt. Derfor lokker de dig ind i butikken med en relativ lav pris på et olieskift.... og tjener så et ganske fornuftigt dækningsbidrag (DB) på at sælge dig (dyr) olie. Ja, de driver jo en forretning og det er vel også ok. DB på én liter olie ligger i spændet af kr. 50-300 så et olieskift kan være en ganske indbringende forretning for et værksted.

De fleste kunder kan forholde sig til om de skal give kr. 995,- eller 1295,- for et lille service :) - og går så efter det.

Nego2403
Indlæg: 193
Tilmeldt: fre 23. apr 2021 08:38
Diagbox: Ja
Version: 9.68, 9.91
Kontakt:

Re: Citroën C1 1.0 2008 olietype?

Ulæst indlæg af Nego2403 » søn 16. jan 2022 12:23

Det var spændende læsning! Men vil det være forkert at bruge den anbefalede olie? Nu da servicehæftet er på dansk, går jeg ud fra at den anbefalede viskositet af olien også er tilpasset til det pågældende land, som servicehæftet bliver uddelt til?

Udover dette vil du så mene at en jem og fix olie med et ukendt mærke er lige så god som en Shell eller Total olie til den dobbelte pris, så længe de forskellige normer er ens for de to olier?
2016 Citroën C3 A51 1.6 BlueHdi 100 (DV6FD)
2019 Citroën C5 Aircross 1.5 BlueHdi 130 (DV5RC)
Diagbox V9.68

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Citroën C1 1.0 2008 olietype?

Ulæst indlæg af SRO » søn 16. jan 2022 23:27

Hvis du følger de anvisninger som Citroën har udleveret sammen med bilen, så går du ikke galt i byen, så nej; der er absolut intet galt med at vælge den olie de har foreskrevet.

Du skal vælge den olie du er tryg ved. Når du nu kender lidt til viskositetsklasser og ved hvor i verden du kører, ved du så også at du kan vælge andre viskositetsklasser.
Hvis de anfører, at du alternativ også kan anvende 5W-30 eller noget andet, så bør du vælge ud fra det klima du skal køre i. Kører du i DK, vil der således, som udgangspunkt, ikke være behov for en olie med viskosistetsklasse 0W, da vi ikke har så lave temperaturer.

Ofte er der netop anført flere alternativer, og det er så der lidt viden om olier kan gøre gavn, f.eks. om man kan anvende en olie med viskositetsklasse 10W-40, 10W-30, 0W-50 osv.


Så er der spørgsmålet om en billig olie er lige så god som en dyr - hvis specifikationerne er ens. Hvis specifikationerne er ens, er der principielt tale om olier med nøjagtig samme egenskaber og dermed kan de substituere hinanden. Du kan dermed vælge den olie du synes du vil betale for.

I industrien, skibsfart, forsyningsbranche mv. anvender man store mængder olie på forskellige anlæg. Her skifter man ikke bare olien efter et antal timer, men i stedet udtager man prøver og sender dem på laboratorium til analyse.
Man analyserer for forskellige partikler (der slider metaloverfladerne), vandindhold og forskellige andre ting.

Det samme gør man også med olier i hydrauliske systemer, f.eks. pappressere og lignende. Dette kan der være fin økonomi i, når der er tale om store mængder olie. F.eks. udskiftede vi, på et kraftværk, 40.000 liter olie i et delsystem. Ved sådanne øvelser kommer olien til kraftværket i tankvogne og pumpes ind - i et forud gennemrenset system, der er klargjort til at modtage den friske olie. På sådanne anlæg kan man også have lokale olierensningsanlæg kørende.

Laboratoriet giver ofte nogle indikatorer for oliens beskaffenhed og "rater" analysepunktet i grøn, gul, rød til hurtig gennemgang af analyseresultaterne - og så er det op til kunden at kigge nærmere på tallene og vurdere hvor længe man vil trække den.
Trækker man den (for) langt, har man forlænget levetiden på olien og nedbragt de kortsigtede udgifter, men tilgengæld øget sliddet i de mekaniske komponenter og dermed øget de langsigtede udgifter. Øvelsen er at foretage olieskiftet på det mest rentable tidspunkt - hvilket jo sådan set gælder al vedligehold - og er en af de primære opgave for en vedligeholdelsesmand.

På en relativ simpel maskine, som en bilmotor, hvor oliemængden er ret begrænset anvender man en mere pragmatisk tilgang - ud fra olieanalyer er intervallet fastsat erfaringsmæssigt til f.eks. 30.000 km eller et antal måneder.
Antal måneder er typisk anvendt som en faktor, idet olie over tid optager vand (kondensvand) - og vand smører knap så godt som olie :D

Olie er en "religion" for mange og der findes mange myter og vilde historier om olier og mange køber bare den dyreste de kan finde - i troen på at de så gør noget ekstra godt for deres bil. Mange aner ikke en kæft om olie, men har gode argumenter for at købe den dyreste :handgestures-thumbupright:

Man må mene om olier og olieskiftintervaller hvad man vil - og den enes holdning til emnet kan sikkert være lige så god som en andens :)

Personligt vælger jeg som udgangspunkt Elf/Total olier til mine biler og tager typisk den billigeste af de alternativer som er anført i anbefalingerne - og bruger så typisk den samme hver gang... nok mest af vane.

Til gengæld ved jeg fra mine mange års erfaringer med vedligehold af al muligt teknisk udstyr, at gammel sort olie er et no-go - i hvert fald i mine motorer.
Derfor har jeg skærpet udskiftningsintervallet og kører normal ikke længere end 15.000 km mellem olieskift, hvor jeg naturligvis også udskifter oliefilteret.
Fra fabrikken er intervallet angivet til 30.000 km, men det er i min optik for langt, idet olien bliver kulsort og virker "tynd", hvis du kører så langt med den.
Du kan ofte mærke ret tydelig forskel på en gammel og ny olie med de bare "næver". Hvis du tager olie imellem to fingre og kører fingrene rundt mod hinanden og laver øvelsen med hhv. den gamle/nye olie, vil de fleste kunne mærke forskel. Dette er nok den mest simple "olieanalyse" du kan udføre.

Bilens "servicetæller" har jeg med Diagbox tester sat ned til 20.000 km, men skifter som nævnt før, dog min hvert år.

De fleste som kan åbne en øl eller en sodavand, kan også lære at skifte olie og oliefilter - og gør du det selv koster det ikke alverden.... du skal dog kunne komme ned på knæ :D

Et olieskift med ca. 5 liter olie samt et oliefilter og en bundpropspakning udfører jeg for under kr. 300,- inkl. en tur til genbrugspladsen med den brugte olie :-)

Hvis ikke man kan afse den udgift i bilbudgettet en gang om året, skal man nok overveje om man har råd til at holde bil 8-)

Vidste du i øvrigt at den olie, f.eks. motorolie, man afleverer på genbrugspladsen kan oprenses og genanvendes som "råolie", hvori man så iblander forskellige additiver alt efter anvendelsesbehovet - og så kan olien sælges som ny motorolie.

Nego2403
Indlæg: 193
Tilmeldt: fre 23. apr 2021 08:38
Diagbox: Ja
Version: 9.68, 9.91
Kontakt:

Re: Citroën C1 1.0 2008 olietype?

Ulæst indlæg af Nego2403 » man 17. jan 2022 01:17

Super gode forklaringer!

Nu når du snakker om sort olie, så bliver mit olie sort lige efter jeg har tændt motoren efter olieskift. Dette er dog kun på min dieselbil. Jeg tænker det kan være noget af det overskydende olie, som ikke kommer med ud og derved farver den nye olie, når det gamle og nye olie bliver blandet i motoren.

Når du snakker om disse partikler i den brugte olie, benytter du så en eller anden form for pumpe til at suge bundkarret tomt for gammelt olie eller hvad gør man lige her?
Det er på min C3'er, hvor bundproppen er hævet over den nederste del af sumpen, og jeg forstår simpelthen ikke hvorfor den er hævet op i bundkarret.
2016 Citroën C3 A51 1.6 BlueHdi 100 (DV6FD)
2019 Citroën C5 Aircross 1.5 BlueHdi 130 (DV5RC)
Diagbox V9.68

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Citroën C1 1.0 2008 olietype?

Ulæst indlæg af SRO » man 17. jan 2022 08:18

Tak - måske lidt langt, men det håber jeg du kan se gennem fingre med :handgestures-thumbupright:

Nej, jeg suger ikke bundkarret - det skal demonteres, hvis du vil rense det. Det er normalt unødvendigt.

Super god observation omkring dit bundkar!

Nu er jeg ikke skarp på netop din motortype, men på et tidspunkt var der en del furore over en af PSA' 1,6 diesel... der var netop en opadgående vulst ved aftapningsproppen. Den kunne man trække ned eller udskifte bundkarret. Måske der er en anden som kan byde ind om det er muligt på din motor.

Ja, en sort olie i en dieselmotor er absolut ikke ukendt - det bliver så sort, så sort og faktisk relativt hurtigt.

Det kan skyldes forkert fremgangsmåde ved oliefilterskift, men generelt bliver olien i en dieselmotor ganske sort at se på, relativt hurtigt.

Dette er der også delte meninger om:
I forbindelse med olieskiftet kan du give motoren en "rense kur". Det er en "fortyndingsvæske", der opløser fastsiddende snavs/partikler. Det påfyldes en varm motor og motoren skal så køre i tomgang i ca. 10 min. (du må på intet tidspunkt give motoren flere omdrejninger), hvorefter olien tappen af og oliefilteret udskiftes (husk at demontere filteret mens bundproppen er demonteret) - nu skal du se sort olie :-)

F.eks. denne - det lugter af en blanding hen af terpentin, cellulosefortynder og rensebenzin ;) :
https://www.autodoc.dk/liqui-moly/94045 ... QqEALw_wcB

Mængden der skal påfyldes afhænger normalt af den mængde olie som er påfyldt motoren.

Når du skifter olie skal motoren være varm - men husk gummihandsker, så ikke olien klæber til fingrene og du får forbrændinger. Normalt kan du demontere bundproppen uden at få en dråbe olie på fingrene, men det kræver lidt øvelse.

Når olien er varm og helt tynd vil der udskylles flere partikler, herunder sod.

Der er nogen som sværger til diverse additiver i brændstoffet - blot et eksempel: https://carbix.dk/products/bardahl-5-i- ... ajEALw_wcB

Det er nok også inden for kategorien "religion" om man vil benytte den slags. Bell add har været gode til at markedsføre sine produkter og regnes vist hos nogen som opskriften på et langt liv :D

Nego2403
Indlæg: 193
Tilmeldt: fre 23. apr 2021 08:38
Diagbox: Ja
Version: 9.68, 9.91
Kontakt:

Re: Citroën C1 1.0 2008 olietype?

Ulæst indlæg af Nego2403 » man 17. jan 2022 09:51

Det kan jeg i hvertfald det er god læsning! Det er godt vi har nogle hajer på forummet til at forklare lidt af hvert :)

Ja har set nogle videoer på YouTube hvor de trækker forhøjningen ud. Tænker dog der må være en eller anden grund til at dem, som har designet motoren har tilføjet denne forhøjning.

Når du siger forkert fremgangsmåde, mener du vel at oliefilterhuset ikke bliver tømt før bundproppen sættes i igen?

Har du selv brugt denne rensekur og har du set nogen effekt ved det i så fald?
Jeg bliver lidt nervøs ved ideen om at hælde andet end olie på min motor :D

Jeg kører altid en god tur før olieskift, så det flyder bedre!
Jeg har prøvet sådan en liqui moly diesel additiv. Det eneste jeg oplevede var dog at kort tid efter begyndte min dyse til urea at melde fejl. Jeg ved ikke om det kan være mig der er uheldig, og at det sker lige efter den diesel rens. Dog har jeg en teori om at der var nogle partikler fra partikelfilteret, som var blevet blæst igennem og havde sat sig i dysen. Jeg prøvede af to omgange at rense dysen, men der var intet der hjalp. Så den blev skiftet. Nu holder jeg mig væk fra de diesel additiver :D
2016 Citroën C3 A51 1.6 BlueHdi 100 (DV6FD)
2019 Citroën C5 Aircross 1.5 BlueHdi 130 (DV5RC)
Diagbox V9.68

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Citroën C1 1.0 2008 olietype?

Ulæst indlæg af SRO » man 17. jan 2022 10:43

Tak for ordene, men jeg betragter ikke mig selv som haj i noget som helst :-)

I oliefilterhuset, dem med indsatsfilter, sidder der en ventil, der holder olien tilbage i filteret. Sådan virker alle oliefiltre på biler og er designet sådan for at tilsikre hurtigst mulig smøring af de bevægelige dele i motoren.
Når du demonterer filteret udløses ventilen og der løber således nogle deciliter olie ned i bundkarret. Hvis du så først har tømt bundkarret og sat bundproppen i og så bagefter demonterer filteret, har du jo sådan set forurenet den nye olie med noget af den gamle - og fyldt for meget olie på.

På de "traditionelle" oliefilter, hvor du skruer hele filterenheden af (og filteret hænger nedad) får du olien der er i filteret med "ud"/ned.

Jeg har selv brugt disse rensekure/engine flush og det er ret vildt hvor sort olien bliver. Der sætter sig koksrester mange steder i en motor, men hvis du overholder olieskiftintervallerne burde det ikke være nødvendigt. Jeg hjælper en god ven med hans bil fra tid til anden - en Ford, hvor olieskiftsintervallerne er 50.000 km. Han vil gerne have motoren skyllet og det gør vi så, men 50.000 km er i min optik også alt for langt. Olien er KULsort... intervallet er nu sat ned til 20.000 km og så kører han med en "almindelig" olie - en med de rette specifikationer, men til en fornuftig pris. Han vil fortsat gerne have skyllet/renset motoren - og det er så hans sag. Jeg bruger det normalt ikke selv.

Jeg ville blot nævne det, hvis du ville prøve af, om det havde en effekt på farven på din motorolie. Hvis din motor er med indsatsfilter, så prøv at tømme bundkarret helt næste gang og skru så oliefilteret af bagefter - så kan du se om der kommer mere ud (efter lidt tid).

Eneste årsag til at der er en forhøjning må være, at bundproppen dermed er næsten plan med bundkarret. Hvis du kører hen over en person eller et dyr - formentlig ved et uheld :-) kan de dele som rager ned, skade personen/dyret yderligere.
Når du f.eks. monterer en udstødning vender fagmanden de udragende gevindstykker/bolte på en sådan måde, at man ikke kan skade personer eller dyr som af uviste årsager måtte få en "rutchetur" ind under bilen.

Hvis det er muligt at trække bundproppen ned på netop din motor, ville jeg gøre det - og så lade være med at køre nogen over :lol:

Nego2403
Indlæg: 193
Tilmeldt: fre 23. apr 2021 08:38
Diagbox: Ja
Version: 9.68, 9.91
Kontakt:

Re: Citroën C1 1.0 2008 olietype?

Ulæst indlæg af Nego2403 » man 17. jan 2022 13:58

Ah ja det giver mening. Mit oliefilter har sådan en lille split med en o-ring, som holder olien i oliefilterhuset.

Jeg overvejer at prøve sådan en motorrens og efterfølgende tømme bundkarret helt. Det største problem er bare at jeg skal have noget af udstødningen af for at få bundkarret ud.

Jeg har set andre som trækker forhøjningen ud med et rør, spændeskive og lang bolt. Hvilken motor rens har du erfaring med?

Mit olie er også helt sort, når det kommer ud, så alt det rører bliver sort. Selv når jeg kun kører 15000 km, så er det sådan.

Ja det må være derfor, men mon ikke bundproppen er det mindste problem for det som ryger under bilen 😁
2016 Citroën C3 A51 1.6 BlueHdi 100 (DV6FD)
2019 Citroën C5 Aircross 1.5 BlueHdi 130 (DV5RC)
Diagbox V9.68

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Citroën C1 1.0 2008 olietype?

Ulæst indlæg af SRO » man 17. jan 2022 14:31

Den motorrens jeg har linket til, var den jeg sidst fyldte på en motor, men om du bruger det ene fabrikat frem for et andet er nok underordnet.

Motorolie fra en dieselmotor virker altid langt mere sort/sodet end fra en benziner.

Hvis det var mig der skulle trække vulsten ud, ville jeg da foretrække at gøre det mens bundkarret var monteret.

Under bilen... jo :-)

Besvar