C1 laver kun varme. Bilen er med ac

Besvar
JKNielsen
Geografisk sted: Hirtshals
Diagbox: Nej
Kontakt:

C1 laver kun varme. Bilen er med ac

Ulæst indlæg af JKNielsen » lør 21. dec 2024 20:44

Har en c1 fra 2008 og den kan kun lave varm luft nu. Har for nyligt skiftet hele underdelen af instrumentet bordet. Da det var så grimt da jeg havde brugt den som arbejdes bil længe. Men er ved og lave den pæn igen og klar til syn. Men efter jeg har skiftet det kommer der kun varme ud af blæserne lige meget hvad jeg stiller den på. Bilen er med ac men bruger det faktis aldrig. Og har testet den og det tykke rør bliver iskold når man tænder for det. Så den sku virke som den skal. Så mit spørgsmål er. Hvad der kan gøre dette. Har haft pollen filter ude og kigge om spjældet åbner og lukker når jeg rykker op og ned på varmen og det gør det, ser os ud til at lukke helt og åbne som den skal, er der nogen sensor ledninger der ku ha røget af eller sådan da jeg skiftet underdelen for have jo top delen lidt løst for at kunne skifte underdelen. Men havde den ikke helt af, og mener der er noget med der sidder en ting under top delen der har noget med varme og kulde og gøre, er ikke helt sikkker. For tænker ikke der er brændt noget af, eller håber.
Håber noget kan hjælpe. Er lidt indstille på jeg nok bliver nød til at tage toppe af instrumentbordet af for det med varme, men hvad skal jeg kigge efter og sådan eller hvad det kan være. Blæser køre som den skal der kommer bare kun varme ud om ac er til eller ej.

Og så et spørgsmål mere. Har lavet eftersyn på bilen med nyt olie og oliefilter og luftfilter og pollen filter og nye tændrør. Og nu bruger den benzin som bare fanden. Kan det være fordi det de tændrør jeg har sat i brænder forkert? Det er nemlig det jeg tror, men kunne være rart med et par andres mening og viden. Det var Bosch tændrør der sad der i før og har sat champion aerovantage spoiler - ti poly-v i den og mener det var Bosch r6 eller sådan kan ikke lige huske hvad der stod på siden anden end r og et nr.
har en scanner til bilen så kan teste og slette fejl koder hantech multiscanner p1 og brugte den til at slette co2 fejl. Og skiftet tændrør fordi jeg fandt ud af de var 8 år gammel og det var derfor den kom med den fejl,

Og har for et par måneder siden skiftet kat på den da den var rustet væk. Og der har ikke været noget med den føler jeg. Da det det med service og nye tænd rør er her for nyligt

Håber i kan hjælpe er lidt forvirret over den bil nu.
Citroen C1 2008.

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: C1 laver kun varme. Bilen er med ac

Ulæst indlæg af SRO » lør 21. dec 2024 21:20

Hvis fejlen med varmen er opstået efter adskillelse/samling skal du nok gennemgå tingene igen, ikke formode at det burde virke. Måske et stik du har vendt forkert? Om end de plejer at være "ensrettet".
Måske et kabel/wire til at åbne/lukke en ventil du mangler at montere? - jeg kender desværre ikke lige den model, men måske andre byder ind.

Tændrør er absolut ikke tændrør, så slå op i en tændrørstabel om du har valgt det rigtige. Der findes også omsætningstabeller mellem forskellige fabrikanter, så kan du se om de nye matcher de gamle.

Hvis bilen ellers kører som den skal, kan ændret kørselsmønster eller den lidt koldere årstid måske være årsagen til større brændstofforbrug.

JKNielsen
Kontakt:

Ulæst indlæg af JKNielsen » lør 21. dec 2024 21:39

Ja regnet nok med at sku ha det hele fra hinanden igen. Men tænker ikke jeg har vendt nogen ting forkert, da alle stik derinde under kun kan vende på en måde af dem jeg havde af og plus de var farve kombineret så man ku se hvor de sku i. Men tænker fordi jeg ikke havde toppen af instrumentet bordet af og kun rykket lidt op i det for at komme til nogen skure, at det så må kunne være et stik deroppe der er røget af. Håber bare der var en her inde der havde prøvet det problem før så de lige ku fortælle hvad der er sket,

Og det med tændrør er jeg næsten sikker på det er de forkerte tændrør. For har lige renset de gamle, og prøvet og sætte dem i igen selv om de er meget gammel. Så køre bilen bedre og trækker bedre nu . Ved dog ikke om den stadig bruger meget benzin. Men tror det er pga af de nye tændrør den brugte så meget benzin måske. Den plejer faktisk og være mere økonomisk om vinteren end om sommeren så tænker ikke det er pga af årstiden eller det. Men tak for svar. Må lige ringe til en uggerhøj mandag og høre omkring hvad for nogen tændrør de siger man skal bruge til den. Da de er dem der forhandler og laver Citroen heroppe
Citroen C1 2008.

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » søn 22. dec 2024 08:01

Varme:
Det er ikke sikkert, at du skal have alt adskilt igen. Det kunne jo også være et tilstoppet varmelegeme om end det lyder påfaldende, at problemstillingen er opstået efter du har haft bilen adskilt.

Du bør fejlsøge, ikke bare adskille og samle - om end det nogen gange kan være nødvendigt for at finde fejlen, men det bedste er systematisk fejlsøgning med opvarmet vand i tilførelsesslangerne, så du kan mærke varmeændringer.

Du kan jo tjekke om du kan åbne for hanen, hvis der er en sådan - sidder typisk i indgangsside, hvilket normalt er i venstre side at bilen (inden ved varmeapparatet).
Hvis den blot konstant forsyner varmelegemet med varmt vand, sidder der et spjæld som man kan åbne/lukke, således at varm luft kan ledes ind i varmekassen og blive fordelt derfra.
I så fald: Kan den aktuator (elektrisk motor) som styrer spjældet køre? - drej fra kold til varm og omvendt, på styrepanelet... mærk/lyt.
Det kan være elektrisk styret, men også mekanisk med en stålwire - den kan være hoppet af/ikke genmonteret.

Hvis alt er ok, så prøv at betjene spjældet manuelt.
Hvis du demonterer motoren, kan du så åbne/lukke for varmen manuelt - ved at dreje spjældet.
Inden du demonterer aktuatoren så skal du på betjeningspanelet dreje til enten helt kold eller helt varm, min. med tænding på, måske staret motor.
Bemærk hvordan delene står ved aktuator/spjæld!!! - der sidder typisk nogle tandhjul eller en aksel med splines/tænder, hvor der på aktuatoren sidder modsvarende splines. Det skal monteres på samme måde som det er adskilt, så være lige obs på det.

Motor:
Det lyder underligt, hvis bilen kører længere på literen om vinteren end om sommeren, da det oftest er lige omvendt. Måske kan det skyldes, at du kører mere friskt som sommeren?

Tændrør kan du f.eks. finde på denne side: https://www.ngk.com/spark-plugs-ngk
men de har meget andet: https://www.ngk.com/

Den slags er en religion for nogen og der findes mange andre fabrikater, så tag det som eksempel.
Jeg køber ofte selv NGK, men ved også af erfaring, at det rette tændrør kan være altafgørende for at få en motor til at gå ordenligt - og der har jeg prøvet at skifte fra et anerkendt brand til et andet anerkendt brand for så at kunne både mærke på motorgang OG måle på udstødningsgassen, at der var kæmpe forskel.

Her er link til en krydsreference for tændrør: https://dk.sparkplug-crossreference.com/
Du kan prøve at indtaste mærke og nummer fra de nuværende tændrør - måske du kan finde et par friske i et andet mærke i nærheden af hvor du bor. Bosch tændrøret må hedde mere end r6.

JKNielsen
Kontakt:

Ulæst indlæg af JKNielsen » søn 22. dec 2024 15:29

SRO skrev:
søn 22. dec 2024 08:01
Varme:
Det er ikke sikkert, at du skal have alt adskilt igen. Det kunne jo også være et tilstoppet varmelegeme om end det lyder påfaldende, at problemstillingen er opstået efter du har haft bilen adskilt.

Du bør fejlsøge, ikke bare adskille og samle - om end det nogen gange kan være nødvendigt for at finde fejlen, men det bedste er systematisk fejlsøgning med opvarmet vand i tilførelsesslangerne, så du kan mærke varmeændringer.

Du kan jo tjekke om du kan åbne for hanen, hvis der er en sådan - sidder typisk i indgangsside, hvilket normalt er i venstre side at bilen (inden ved varmeapparatet).
Hvis den blot konstant forsyner varmelegemet med varmt vand, sidder der et spjæld som man kan åbne/lukke, således at varm luft kan ledes ind i varmekassen og blive fordelt derfra.
I så fald: Kan den aktuator (elektrisk motor) som styrer spjældet køre? - drej fra kold til varm og omvendt, på styrepanelet... mærk/lyt.
Det kan være elektrisk styret, men også mekanisk med en stålwire - den kan være hoppet af/ikke genmonteret.

Hvis alt er ok, så prøv at betjene spjældet manuelt.
Hvis du demonterer motoren, kan du så åbne/lukke for varmen manuelt - ved at dreje spjældet.
Inden du demonterer aktuatoren så skal du på betjeningspanelet dreje til enten helt kold eller helt varm, min. med tænding på, måske staret motor.
Bemærk hvordan delene står ved aktuator/spjæld!!! - der sidder typisk nogle tandhjul eller en aksel med splines/tænder, hvor der på aktuatoren sidder modsvarende splines. Det skal monteres på samme måde som det er adskilt, så være lige obs på det.

Motor:
Det lyder underligt, hvis bilen kører længere på literen om vinteren end om sommeren, da det oftest er lige omvendt. Måske kan det skyldes, at du kører mere friskt som sommeren?

Tændrør kan du f.eks. finde på denne side: https://www.ngk.com/spark-plugs-ngk
men de har meget andet: https://www.ngk.com/

Den slags er en religion for nogen og der findes mange andre fabrikater, så tag det som eksempel.
Jeg køber ofte selv NGK, men ved også af erfaring, at det rette tændrør kan være altafgørende for at få en motor til at gå ordenligt - og der har jeg prøvet at skifte fra et anerkendt brand til et andet anerkendt brand for så at kunne både mærke på motorgang OG måle på udstødningsgassen, at der var kæmpe forskel.

Her er link til en krydsreference for tændrør: https://dk.sparkplug-crossreference.com/
Du kan prøve at indtaste mærke og nummer fra de nuværende tændrør - måske du kan finde et par friske i et andet mærke i nærheden af hvor du bor. Bosch tændrøret må hedde mere end r6.

Har fundet varme fejlen. Har i mørket bytte om på 2 af de stål kabler der styre varme og den der styre om det er ude fra eller inde luft skal komme fra. Så et simpel fiks for varm. Så behøvede ikke skille det hele af. Og det med tændrør er jeg 100% sikker på det er pga af forkerte tændrør. For efter jeg har sat de gamle i efter jeg har renset dem og det så er der nogen flere data fra min multiscan p1. Så skal bare ud og prøve og køre en tur nu og se om den ikke bruger mindre. For det var meget altså ekstrem meget benzin den brugte. Bare på 60 km ku den sluge en 2 streger. Hvor den normalt køre 150km eller mere på en streg på benzin måleren. Så skal ha købt nogen nye tændrør magen til de gamle eller sådan noget iridium tændrør. Men ringer til uggerhøj i morgen og høre hvad de vil sige jeg skal købe. Men tak for hjælpen 👌
Citroen C1 2008.

JKNielsen
Kontakt:

Ulæst indlæg af JKNielsen » søn 22. dec 2024 18:35

Fandt problemet med varmen var kommet til at bytte rundt på den der bestemmer om det er ude og ind fra varme cirkulationen og den der styre varmen. Men der var os noget mørk da jeg samlet det. Men det virker nu varmen og tændrør har jeg renset de gamle og sat dem i og nu viser scanner os flere målinger. Så tænker den bruger mindre benzin nu. For før ku den kun køre 60 km og sluge 2 streger hvor normalt er det 150/200 på en streg 😊 så tænker det virker nu. Så ringer til uggerhøj og får nye af de samme tændrør. Tak for hjælpen
Citroen C1 2008.

Besvar