Renovering af snekke ventil - BX, XM (uden DIRAVI), Xantia I/II
- Carsten S
- Site Admin
- Indlæg: 1765
- Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
- Geografisk sted: 8653 Them
- Diagbox: Ja
- Version: 8.xx
- Kontakt:
Renovering af snekke ventil - BX, XM (uden DIRAVI), Xantia I/II
Skal vi ha' denne gamle guide med også? - Søren var så flink at gemme den, inden citronik brækkede ned;
Lige en hurtig guide til overhaling af servoventilen/snekkeventilen på Xantia - Burde gælde for alle modeller, uanset
motorstørrelse, etc. Derudover skulle den gælde for BX, samt XM uden DIRAVI.
OBS. Pakningssættet findes ikke officielt til Xantia. Bestil til en BX eller en XM. Varenummeret er 4048.Q8
Først og fremmest, hent denne PDF: der er hele arbejdsgangen beskrevet i, jeg supplerer blot med lidt billeder af operationen.
Du skal bruge 12 mm og 17 mm fastnøgle, ideelt bremserørsnøgler, de runder ikke omløberne så nemt. 13 mm til
ratakselleddet, 6mm umbraco til selve ventilens bolte.
Afmontering af ventilen foregår således:
Alle rørforbindelser afmonteres, derudover skal ratakselleddet afmonteres både i kabine og på selve ventilen.
Derefter løsnes de 6mm umbraco-bolte og ventilen løftes op.
De to rør, markeret med rød, samt bolten markeret med blå. (Der er en bolt modsat af denne også)
De to andre rør markeret med rødt:
Set fra skærmkassen:
Når ventilen er afmonteret, daskes den let fra hinanden med en plastikhammer.
Pakdåsenerne bliver som regel siddende i huset, de skal også ud. Vær obs. på låseringen der holder den øverste - Der følger
IKKE en ny med i sættet.
Alt skal smøres med LHM når der samles!
Adskildt: Ventilen strippes for pakninger - HUSK hvor de sad, ellers vil servoen i værste fald ikke virke bagefter, eller kun have virkning
når der drejes til den ene side.
Den nye pakdåse monteres på støtteværktøjet: (Er der tæring ved den røde pil skal ventilen have en SpeediSleeve)
Pakningerne trækkes på værktøjet - Når de er trukket over konussen beholder de størrelsen, og skal krympes bagefter.
Største diameter på konussen er 30,8 mm
2 ud af 3 pakninger monteret;
Nu skal pakningerne krympes igen. Boringen i værktøjet er 30 mm med et svag konisk indløb for at fange pakningerne.
Ny pakdåse monteres - Husk låseringen!
Pakdåse monteret, ringe monteret og krympet - Vi er klar til at samle nu.
Monteret med konisk styretap (for at skåne pakdåsen), samt dimsen til at klemme lejet i med.
Ventilen klemmes i huset; Færdig - Monter ventilen igen, og nyd der ikke skal efterfyldes LHM i tide og utide. Servoen er selvudluftende, drej fra stop til
stop et par gange, så er det i vinkel.
Havde desværre ikke en hvid ring, som er den korrekte farvekode til den.
Lige en hurtig guide til overhaling af servoventilen/snekkeventilen på Xantia - Burde gælde for alle modeller, uanset
motorstørrelse, etc. Derudover skulle den gælde for BX, samt XM uden DIRAVI.
OBS. Pakningssættet findes ikke officielt til Xantia. Bestil til en BX eller en XM. Varenummeret er 4048.Q8
Først og fremmest, hent denne PDF: der er hele arbejdsgangen beskrevet i, jeg supplerer blot med lidt billeder af operationen.
Du skal bruge 12 mm og 17 mm fastnøgle, ideelt bremserørsnøgler, de runder ikke omløberne så nemt. 13 mm til
ratakselleddet, 6mm umbraco til selve ventilens bolte.
Afmontering af ventilen foregår således:
Alle rørforbindelser afmonteres, derudover skal ratakselleddet afmonteres både i kabine og på selve ventilen.
Derefter løsnes de 6mm umbraco-bolte og ventilen løftes op.
De to rør, markeret med rød, samt bolten markeret med blå. (Der er en bolt modsat af denne også)
De to andre rør markeret med rødt:
Set fra skærmkassen:
Når ventilen er afmonteret, daskes den let fra hinanden med en plastikhammer.
Pakdåsenerne bliver som regel siddende i huset, de skal også ud. Vær obs. på låseringen der holder den øverste - Der følger
IKKE en ny med i sættet.
Alt skal smøres med LHM når der samles!
Adskildt: Ventilen strippes for pakninger - HUSK hvor de sad, ellers vil servoen i værste fald ikke virke bagefter, eller kun have virkning
når der drejes til den ene side.
Den nye pakdåse monteres på støtteværktøjet: (Er der tæring ved den røde pil skal ventilen have en SpeediSleeve)
Pakningerne trækkes på værktøjet - Når de er trukket over konussen beholder de størrelsen, og skal krympes bagefter.
Største diameter på konussen er 30,8 mm
2 ud af 3 pakninger monteret;
Nu skal pakningerne krympes igen. Boringen i værktøjet er 30 mm med et svag konisk indløb for at fange pakningerne.
Ny pakdåse monteres - Husk låseringen!
Pakdåse monteret, ringe monteret og krympet - Vi er klar til at samle nu.
Monteret med konisk styretap (for at skåne pakdåsen), samt dimsen til at klemme lejet i med.
Ventilen klemmes i huset; Færdig - Monter ventilen igen, og nyd der ikke skal efterfyldes LHM i tide og utide. Servoen er selvudluftende, drej fra stop til
stop et par gange, så er det i vinkel.
Havde desværre ikke en hvid ring, som er den korrekte farvekode til den.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
- Hanskj
- Indlæg: 128
- Tilmeldt: man 27. feb 2017 05:30
- Geografisk sted: Svendborg
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Renovering af snekke ventil - BX, XM (uden DIRAVI), Xantia I/II
Super.
Hvor køber man en speedy sleeve?
Hvor køber man en speedy sleeve?
https://www.koefoedsgarage.dk
Diagnose og fejlfinding
Airconditionspecialist
Fyldning af gaskugler også C5 og C6
Diagnose og fejlfinding
Airconditionspecialist
Fyldning af gaskugler også C5 og C6
- Carsten S
- Site Admin
- Indlæg: 1765
- Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
- Geografisk sted: 8653 Them
- Diagbox: Ja
- Version: 8.xx
- Kontakt:
Re: Renovering af snekke ventil - BX, XM (uden DIRAVI), Xantia I/II
De fåes bla. ved Sanistål og Grene.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
- Hanskj
- Indlæg: 128
- Tilmeldt: man 27. feb 2017 05:30
- Geografisk sted: Svendborg
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Renovering af snekke ventil - BX, XM (uden DIRAVI), Xantia I/II
Hvilken størrelse speedi sleeve skal anvendes ?
https://www.koefoedsgarage.dk
Diagnose og fejlfinding
Airconditionspecialist
Fyldning af gaskugler også C5 og C6
Diagnose og fejlfinding
Airconditionspecialist
Fyldning af gaskugler også C5 og C6
- Carsten S
- Site Admin
- Indlæg: 1765
- Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
- Geografisk sted: 8653 Them
- Diagbox: Ja
- Version: 8.xx
- Kontakt:
Re: Renovering af snekke ventil - BX, XM (uden DIRAVI), Xantia I/II
Hvis jeg ikke husker meget fejl, er det en ø20.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
- tronde
- Indlæg: 132
- Tilmeldt: søn 26. feb 2017 20:18
- Geografisk sted: Norge
- Kontakt:
Re: Renovering af snekke ventil - BX, XM (uden DIRAVI), Xantia I/II
Litt SKF-reklame for Speedi-sleeve
http://www.skf.com/in/products/seals/in ... index.html
Jeg legger ved en pdf hvis de endrer på siden.
http://www.skf.com/in/products/seals/in ... index.html
Jeg legger ved en pdf hvis de endrer på siden.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Trond kjører 1996 XM TCT Break
- zitrosan
- Indlæg: 46
- Tilmeldt: søn 26. feb 2017 18:38
- Kontakt:
Re: Renovering af snekke ventil - BX, XM (uden DIRAVI), Xantia I/II
I fortsættelse af ovenstående og til orientering sælger AUTOFRANCE.DK både originalt rep.sæt, speedi-sleeve samt eget tilvirket rep.sæt...
Det sidste indeholder udelukkende nødv. dele, dvs. 3 x rotorringe samt øv. og ned. pakdåser... Alm.vis kan deflektoren genanvendes.
Priser:
B6.06.330 - 4048.Q8(originalt) dkk 270,-
B6.06.333 Speedi-Sleeve dkk 265,-
B6.06.335 red.rep.sæt u/pk.ds. dkk 82,50
B6.06.336 red.rep.sæt m/pk.ds. dkk 183,-
Priser + moms/forsendelse.
Ved interesse, PB eller info@autofrance.dk
Mvh. JohnB
Det sidste indeholder udelukkende nødv. dele, dvs. 3 x rotorringe samt øv. og ned. pakdåser... Alm.vis kan deflektoren genanvendes.
Priser:
B6.06.330 - 4048.Q8(originalt) dkk 270,-
B6.06.333 Speedi-Sleeve dkk 265,-
B6.06.335 red.rep.sæt u/pk.ds. dkk 82,50
B6.06.336 red.rep.sæt m/pk.ds. dkk 183,-
Priser + moms/forsendelse.
Ved interesse, PB eller info@autofrance.dk
Mvh. JohnB