Renovering af snekke ventil - BX, XM (uden DIRAVI), Xantia I/II

Besvar
Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 810
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Renovering af snekke ventil - BX, XM (uden DIRAVI), Xantia I/II

Ulæst indlæg af Carsten S » søn 5. mar 2017 13:16

Skal vi ha' denne gamle guide med også? - Søren var så flink at gemme den, inden citronik brækkede ned;

Lige en hurtig guide til overhaling af servoventilen/snekkeventilen på Xantia - Burde gælde for alle modeller, uanset
motorstørrelse, etc. Derudover skulle den gælde for BX, samt XM uden DIRAVI.
OBS. Pakningssættet findes ikke officielt til Xantia. Bestil til en BX eller en XM. Varenummeret er 4048.Q8

Først og fremmest, hent denne PDF:
Reparation - Roterende ventil for servostyretøj.pdf
der er hele arbejdsgangen beskrevet i, jeg supplerer blot med lidt billeder af operationen.

Du skal bruge 12 mm og 17 mm fastnøgle, ideelt bremserørsnøgler, de runder ikke omløberne så nemt. 13 mm til
ratakselleddet, 6mm umbraco til selve ventilens bolte.
Afmontering af ventilen foregår således:
Alle rørforbindelser afmonteres, derudover skal ratakselleddet afmonteres både i kabine og på selve ventilen.
Derefter løsnes de 6mm umbraco-bolte og ventilen løftes op.
De to rør, markeret med rød, samt bolten markeret med blå. (Der er en bolt modsat af denne også)
IMG_6896.jpg
De to andre rør markeret med rødt:
IMG_6897.jpg
Set fra skærmkassen:
IMG_6898.jpg
Når ventilen er afmonteret, daskes den let fra hinanden med en plastikhammer.
Pakdåsenerne bliver som regel siddende i huset, de skal også ud. Vær obs. på låseringen der holder den øverste - Der følger
IKKE en ny med i sættet.
Alt skal smøres med LHM når der samles!

Adskildt:
IMG_6883.jpg
Ventilen strippes for pakninger - HUSK hvor de sad, ellers vil servoen i værste fald ikke virke bagefter, eller kun have virkning
når der drejes til den ene side.
Den nye pakdåse monteres på støtteværktøjet: (Er der tæring ved den røde pil skal ventilen have en SpeediSleeve)
IMG_6885.jpg
Pakningerne trækkes på værktøjet - Når de er trukket over konussen beholder de størrelsen, og skal krympes bagefter.
Største diameter på konussen er 30,8 mm
IMG_6887.jpg
2 ud af 3 pakninger monteret;
IMG_6888.jpg
Nu skal pakningerne krympes igen. Boringen i værktøjet er 30 mm med et svag konisk indløb for at fange pakningerne.
IMG_6889.jpg
Ny pakdåse monteres - Husk låseringen!
IMG_6890.jpg
Pakdåse monteret, ringe monteret og krympet - Vi er klar til at samle nu.
IMG_6891.jpg
Monteret med konisk styretap (for at skåne pakdåsen), samt dimsen til at klemme lejet i med.
IMG_6892.jpg
Ventilen klemmes i huset;
IMG_6894.jpg
Færdig - Monter ventilen igen, og nyd der ikke skal efterfyldes LHM i tide og utide. Servoen er selvudluftende, drej fra stop til
stop et par gange, så er det i vinkel.
Havde desværre ikke en hvid ring, som er den korrekte farvekode til den.
IMG_6895.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
2001 C5 3.0 V6 Aut.
2003 C5 2.0I 16V Weekend

Brugeravatar
Hanskj
Indlæg: 42
Tilmeldt: man 27. feb 2017 05:30
Kontakt:

Re: Renovering af snekke ventil - BX, XM (uden DIRAVI), Xantia I/II

Ulæst indlæg af Hanskj » søn 5. mar 2017 16:57

Super.

Hvor køber man en speedy sleeve?
Nuværende biler:
Xantia Break 2,0 HDI årg. 2000 pr nr 8558 "vollasstatung"
Xantia V6 ACTIVA årg.99

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 810
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Renovering af snekke ventil - BX, XM (uden DIRAVI), Xantia I/II

Ulæst indlæg af Carsten S » søn 5. mar 2017 17:52

De fåes bla. ved Sanistål og Grene.
2001 C5 3.0 V6 Aut.
2003 C5 2.0I 16V Weekend

Brugeravatar
Hanskj
Indlæg: 42
Tilmeldt: man 27. feb 2017 05:30
Kontakt:

Re: Renovering af snekke ventil - BX, XM (uden DIRAVI), Xantia I/II

Ulæst indlæg af Hanskj » man 26. nov 2018 21:14

Hvilken størrelse speedi sleeve skal anvendes ?
Nuværende biler:
Xantia Break 2,0 HDI årg. 2000 pr nr 8558 "vollasstatung"
Xantia V6 ACTIVA årg.99

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 810
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Renovering af snekke ventil - BX, XM (uden DIRAVI), Xantia I/II

Ulæst indlæg af Carsten S » tirs 27. nov 2018 05:34

Hvis jeg ikke husker meget fejl, er det en ø20.
2001 C5 3.0 V6 Aut.
2003 C5 2.0I 16V Weekend

Brugeravatar
tronde
Indlæg: 79
Tilmeldt: søn 26. feb 2017 20:18
Geografisk sted: Norge
Kontakt:

Re: Renovering af snekke ventil - BX, XM (uden DIRAVI), Xantia I/II

Ulæst indlæg af tronde » tirs 27. nov 2018 22:18

Litt SKF-reklame for Speedi-sleeve

http://www.skf.com/in/products/seals/in ... index.html

Jeg legger ved en pdf hvis de endrer på siden.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Trond kjører 1996 XM TCT Break

Brugeravatar
zitrosan
Indlæg: 13
Tilmeldt: søn 26. feb 2017 18:38
Kontakt:

Re: Renovering af snekke ventil - BX, XM (uden DIRAVI), Xantia I/II

Ulæst indlæg af zitrosan » tors 29. nov 2018 11:47

I fortsættelse af ovenstående og til orientering sælger AUTOFRANCE.DK både originalt rep.sæt, speedi-sleeve samt eget tilvirket rep.sæt...
Det sidste indeholder udelukkende nødv. dele, dvs. 3 x rotorringe samt øv. og ned. pakdåser... Alm.vis kan deflektoren genanvendes.
Priser:
B6.06.330 - 4048.Q8(originalt) dkk 270,-
B6.06.333 Speedi-Sleeve dkk 265,-
B6.06.335 red.rep.sæt u/pk.ds. dkk 82,50
B6.06.336 red.rep.sæt m/pk.ds. dkk 183,-
Priser + moms/forsendelse.

Ved interesse, PB eller info@autofrance.dk
Mvh. JohnB

Besvar